انواع صیفی جات | لیست سبزیجات و صیفی جات

فرق صیفی جات با سبزی جات چیه؟

A
۰

صیفی جات اغلب با سبزیجات اشتباه گرفته و تشخیص تفاوت هایشان برای افراد آسان نیست. در این مطلب هر دو گروه با جزئیات معرفی شده و فرق آن ها ذکر شده است.

صیفی جات به محصولاتی گفته می شود که در بهار و اوایل تابستان کاشت شده و در میانه تابستان و پاییز برداشت می شوند. سبزیجات اما اینگونه نیستند. اغلب افراد تمایز میان سبزیجات و صیفی جات را نمی دانند که در این مطلب اینفوگیاهی هر دو گروه و ویژگی هایشان را به شما معرفی می کند.

صیفی جات چیست؟

برخی از محصولات زراعتی که در بهار و اوایل تابستان آماده کاشت می شوند و حاصلش در تابستان یا اوایل پاییز به دست می آید، صیفی جات می باشند و از جمله آن ها می توان به خربزه، هندوانه و طالبی اشاره کرد. کاشت و برداشت صیفی جات در فصول گرم سال انجام می شود.

بر طبق تعریف گیاه شناسی، میوه قسمتی از گیاه است که از طریق گلدهی تولید می شود و همچنین بخشی از گیاه است که دارای دانه می باشد. به سایر قسمت های دیگر گیاه مانند ساقه، برگ، ریشه و حتی جوانه گل سبزی می گویند. لذا چون صیفی جات از طریق گلدهی تولید می شوند، به عنوان میوه به شمار می آیند.

از مهمترین دسته سبزی ها، سبزی جات میوه ای می باشد که شامل: گوجه فرنگی، کدو، بادمجان، خیار، کدو تنبل و فلفل می باشد. این نوع از سبزیجات میوه هایی گوشتی همراه با دانه هایی را دارا هستند، از این رو به آن ها سبزیجات میوه ای گفته می شود. این دسته از سبزیجات میوه ای چون از طریق گلدهی تولید می شوند، جزء میوه محسوب می شوند و در گروه صیفی جات قرارمی گیرند.

صیفی جات چیست

سبزیجات چیست؟

به کلیه قسمت های خوراکی یک گیاه مانند ریشه، ساقه، برگ، میوه، دانه و یا قارچ سبزیجات گفته می شود. یکی از سالم ترین، طبیعی ترین و پر خواص ترین غذاهایی که نقش مهمی بر سلامتی افراد دارند، سبزیجات می باشد. مصرف کردن سبزیجات به عنوان وعده غذایی تنوع بزرگ و متفاوتی در منوی غذایی شما ایجاد می کند و شما سبزیجات را می توانید به شکل های مختلف مانند خام، بخارپز، سرخ کرده و یا کبابی مصرف کنید.

انواع سبزیجات

انواع سبزیجات با توجه به بخشی از گیاه که خورده می شود، گروه بندی می شوند. به طور معمول هر نوع سبزی دارای مشخصات تغذیه ای مختص به خود است. برای مثال ریشه و غده ها منبع خوبی از کربوهیدرات سالم هستند. سبزیجات برگ سبز و سبزیجات گلدار حاوی بسیاری از ویتامین ها، مواد غذایی ضروری و فیبر هستند و غنی از پروتئین می باشند. یک رژیم غذایی در صورتی سالم و متعادل است که شامل انواع سبزیجات باشد. باید گفت که بسیاری از انواع سبزیجات دارای خواص دارویی هستند و به سلامت بدن کمک زیادی می کنند. بعضی از سبزیجات هم ریشه و هم برگ آن ها خوراکی است مانند برگ و ریشه چغندر.

سبزیجات ساقه ای

سبزیجاتی که ساقه آن ها قابل خوردن می باشد، سبزی هایی مانند مارچوبه و کرفس هستند.

سبزیجات ریشه ای

همان گونه که مشخص است، ریشه این نوع گیاهان قابل خوردن می باشد. چغندر، هویج، شلغم، تره فرنگی، سیر، موسیر، پیازچه، کرفس و جعفری در این گروه از سبزیجات قرار می گیرند.

سبزیجات

سبزیجات دانه ای

این نوع سبزی جات، بیشتر از بذر آن ها استفاده می شود. بذرها در غلاف هایی رشد می کنند که بعضی وقت ها همراه با دانه خورده می شود. همه حبوبات مانند، ماش، نخود، لوبیا و ... سبزیجات دانه ای هستند. در مواردی هم به حالت نارس مانند نخود سبز، لوبیاسبز، باقلا همگی در گروه سبزیجات دانه ای قرار می گیرند.

سبزیجات پیازی

این نوع از سبزیجات در سطح زیر زمین رشد می کنند و شاخه های گوشتی و برگ داری را در بالای زمین تولید می کنند. رازیانه، تره فرنگی، سیر، پیاز، پیاز بهاری از جمله سبزی های پیازی می باشند.

سبزیجات گلی

سبزی هایی که گل آن ها به مصرف می رسد، عبارتند از: کنگر فرنگی، کلم بروکلی و گل کلم.

قارچ ها

قارچ ها نیز در دسته سبزیجات قرار می گیرند، ولی هنگام خریدن آن ها به عنوان قارچ شناخته می شوند و دارای انواع مختلفی می باشند.

سبزیجات برگی

در این نوع از سبزیجات بیشتر برگ آن ها مورد استفاده قرار می گیرد. سبزی هایی مانند اسفناج، جعفری، کلم، کاهو، تره، ریحان و نعناع در گروه سبزیجات برگی جای می گیرند.

سبزیجات غده ای

این نوع از سبزیجات در زیر زمین دوره رشد خود را کامل می کنند و بعد از رشد کامل آن ها، قسمت غده ای شکل گیاه مورد استفاده قرار می گیرد و آن چیزی نیست جز سیب زمینی. سیب زمینی جزء مهم ترین و پرکاربردترین نوع سبزیجات در همه گروه ها می باشد.

تفاوت سبزیجات و صیفی جات در چیست؟

فرق سبزیجات و صیفی جات به این دلیل است که صیفی جات میوه هستند. چرا که از طریق گلدهی تکثیر می شوند، اما سبزیجات بخش های اصلی از یک گیاه می باشند. تفاوت دیگری که در میان این دو وجود دارد، میزان قند موجود در هر کدام می باشد. قندی که در صیفی جات موجود است، یک قند ساده به نام فروکتوز است و طعم آن شیرین است. ولی در کل سبزیجات از میزان قند کمتری نسبت به صیفی جات برخوردار هستند. باید بدانید که محصولات زراعی مانند کدو، گوجه فرنگی، فلفل و ... در گروه صیفی جات قرار می گیرند، اما ریشه و برگ های آن ها جزء سبزیجات می باشد.

 

منبع: کانی فرت
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها