کاشت ریحان در گلدان | زمان کاشت ریحان

نحوه کاشت و پرورش بذر ریحان در خانه

A
۰

بهترین زمان برای کاشت ریحان فرا رسیده است. در این مطلب نحوه کاشت بذر ریحان در خانه را بخوانید.

برای کاشت ریحان باید از نیمه فروردین تا آخر خرداد اقدام کنید تا بتوانید به موقع این سبزی را برداشت کنید. کاشت ریحان فقط در زمین های کشاورزی انجام نمی شود و شما به سادگی می توانید در خانه در گلدان یا باغچه آن را بکارید. در این مطلب نحوه کاشت ریحان در خانه را با جزئیات توضیح داده ایم.

زمان کاشت بذر ریحان

رشد سریع ریحان به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین آن‌ها شرایط آب‌وهوایی است. ریحان برای رشد ایده‌آل به آب‌وهوای گرم نیاز دارد. اگر در منطقه‌ای گرم زندگی می‌کنید و قصد کاشت ریحان در باغچه را دارید، بهترین زمان کشت بذرها بعد از سپری شدن زمستان است. در صورتی که در منطقه‌ای با آب‌وهوایی سرد زندگی می‌کنید، زمان مناسب برای کاشت، 4 تا 6 هفته قبل از فصل زمستان است؛ برای کشت، ابتدا بذر ریحان را در یک مکان گرم نشاء کنید و بعد جوانه این گیاه را در باغ یا باغچه بکارید.

نحوه کاشت بذر ریحان در خانه

بهترین زمان برای کاشت ریحان در باغ و باغچه اوایل بهار و عبور از سوزوسرمای زمستان است. قبل از هر چیزی به این نکته توجه داشته باشید که مکان انتخابی برای کشت گیاه، باید در معرض نور مستقیم خورشید باشد تا ریحان بتواند روزانه 6 تا 8 ساعت نور مستقیم خورشید را دریافت کند. کمبود نور آفتاب می‌تواند از علت سبز نشدن بذر ریحان محسوب شود. بعد از تهیه بذر ریحان در اولین قدم، خاک باغ و باغچه را به وسیله بیل به‌خوبی شخم بزنید. در حین شخم زدن خاک، سنگ‌های بزرگ و زباله‌ها را از خاک خارج کرده و با کمک بیل، مکانی صاف و مسطح برای کاشت ریحان فراهم کنید.

سپس بذر ریحان را روی خاک پخش کرده و آن را با کود حیوانی یا خاک، به‌اندازه 0.5 تا 1 سانتی‌متر بپوشانید. قدم بعدی، خیساندن بذر ریحان با پاشیدن آب روی خاک است به طوری که محل کشت مرطوب شود. آبیاری بذرها را روزانه در هنگام صبح یا عصر انجام دهید. مدت زمان جوانه زدن ریحان با توجه به شرایط آب‌وهوایی، خاک، نور و… معمولا بین 5 تا 10 هفته است.

نحوه کاشت بذر ریحان در گلدان

یکی از روش های کاشت سبزیجات، کشت بذر سبزیجات در گلدان است. برای کاشت بذر ریحان در گلدان می‌توانید از دانه‌های اصلاح شده و تازه استفاده کنید. هنگام  کاشت توصیه می‌کنیم بذرها را در آب قرار دهید؛ خیساندن بذر ریحان در آب می‌تواند بذرها را به‌طور کامل متورم کند. بهتر است یک روز قبل از کاشت، بذرها را در آب ولرم بگذارید. در زمان کشت، ابتدا بذرها را از آب خارج کرده و روی روزنامه قرار دهید تا مرطوب شده و آب‌های اضافه از آن خارج شود.

برای کاشت بذر ریحان در گلدان بهتر است یک گلدان که حداقل 15 سانتی‌متر ارتفاع داشته باشد تهیه کنید؛ همچنین باید کف گلدان چند سوراخ وجود داشت باشد تا آب اضافی از سوراخ‌های کف آن خارج شود. سپس درون گلدان موردنظر، ترکیبی از خاک باغ و خاک برگ بریزید تاحدی که پُر شود. همچنین می‌توانید بذرها را به‌طور مستقیم روی خاک گلدان بریزید و آن‌ها را با برگ‌ها و خاک باغچه بپوشانید. به خاطر داشته باشید، بیش از 0.5 سانتی‌متر خاک روی بذرها نریزید.

سپس گلدان را با استفاده از آب‌پاش آبیاری کنید؛ اگر گلدان را بیش از حد آب دهید، دانه‌ها حرکت می‌کنند و ممکن است نتوانند جوانه بزنند. خاک گلدان باید مرطوب باشد، زیرا غرقابی کردن گلدان باعث پوسیدگی بذرها می‌شود. آبیاری گیاه را با استفاده از آب‌پاش تا زمان جوانه‌زنی بذرها ادامه دهید. برای رشد سریع ریحان توصیه می‌کنیم گلدان را در گرم‌ترین نقطه خانه قرار دهید تا بذرها به خوبی جوانه بزنند. با مشاهده جوانه زدن بذرها می‌توانید گلدان را روزانه آبیاری کنید.

بیشتر بخوانید:آسان ترین شیوه کاشت آووکادو در خانه

کاشت ریحان
بذر ریحان

کاشت بذر ریحان در آب

کاشت بذر ریحان در آب یکی از روش های کاشت ریحان است. برای کاشت ریحان در آب، ساقه گیاه را در گلدان یا لیوان آب قرار دهید تا ریشه بزند. هنگامی که ساقه ریحان ریشه زد، آن را به گلدان انتقال دهید. نکته مهم دیگری که در این روش اهمیت دارد، استفاده از ریحان تازه است.

برداشت و روش های نگهداری از ریحان

هر زمان شاهد شکل گرفتن جوانه گل‌ها شدید، زمان برداشت سبزی ریحان فرارسیده است. گیاه ریحان می‌تواند بین 30 تا 130 سانتی‌متر رشد کند. ریحان باید با فاصله 5 تا 7 سانتی‌متری از سطح زمین چیده شود. هنگام برداشت، برگ‌های بالایی ریحان را چیده و برگ‌های پایینی گیاه را قطع نکنید؛ این کار باعث پرپشت شدن برگ‌های ریحان خواهد شد.

برداشت سبزی‌ها را هنگام صبح انجام دهید و بعد از چیدن، آن‌ها در یخچال نگهداری کنید. برای نگهداری سبزی ریحان در مدت‌زمان طولانی، بهتر است آن را در فریزر قرار دهید. همچنین می‌توانید سبزی ریحان را به‌طور کامل خشک کرده و از آن در پخت غذاهای مختلف استفاده کنید. برای انجام این کار، ابتدا ساقه‌ها را از برگ‌ها جدا کرده و آن‌ها را پس از شست‌وشو روی سینی در سایه قرار دهید تا خشک شوند.

کاشت ریحان

علت سبز نشدن و رشد نکردن بذر ریحان چیست؟

گاهی اوقات ممکن است بذرهای ریحان سبز نشوند یا رشد خوبی نداشته باشند. اگر با این مشکل روبه‌رو شدید، قطعا شرایط رشد مناسبی برای پرورش گیاه فراهم نکرده‌اید. علت سبز نشدن بذر ریحان ممکن است به‌خاطر کافی نبودن نور آفتاب، شرایط آب‌وهوایی نامناسب، خاک نامناسب و… باشد.

عدم تابش نور خورشید

گیاه ریحان برای رشد خوب به مکان گرم و آفتابی نیاز دارد. اگر روزانه بین 6 تا 8 ساعت، نور خورشید به‌صورت مستقیم به ریحان بتابد، گیاه با شرایط رشد و پرورش خوب همراه است. در صورتی که در منطقه‌ای با آب‌وهوای گرم زندگی می‌کنید، بهتر است گیاه از تابش مستقیم نور خورشید دور بماند یا مدت‌زمان کم‌تری در معرض آفتاب قرار بگیرد.

انتخاب گلدان نامناسب

برای کاشت بذر ریحان در گلدان می‌توانید سراغ هر ظرفی مانند سبدهای پلاستیکی میوه، سبد حصیری، گلدان پلاستیکی یا سفالی بروید. نکته‌ای که باید در انتخاب ظرف یا گلدان در نظر داشته باشید، امکان گردش هوا در آن است. در زمان انتخاب گلدان، مطمئن شوید که گلدان دارای زهکشی مناسب است. اجازه ندهید خاک گلدان یا خاک باغچه کاملا خشک شود. در مدت‌زمان پرورش ریحان، سعی کنید گیاه را همواره مرطوب نگه دارید، نه همیشه خیس و غرقابی.

در صورتی که به‌طور هم‌زمان تعدادی گلدان ریحان پرورش می‌دهید برای حفظ جریان هوا میان گیاهان، گلدان‌ها را با فاصله از هم قرار دهید؛ چراکه، گیاه ریحان مستعد ابتلا به قارچ است و بیماری را به سایر گیاه منتقل می‌کند.

کاشت بذرها در عمق زیاد

علت سبز نشدن بذر ریحان ممکن است به‌خاطر کشت بذرها در عمق زیاد باشد. بذر ریحان برای جوانه زدن به نور زیادی نیاز دارد. اگر بذرها به‌صورت عمیق کاشته شوند، هوا و نور کمتری به بذرها می‌رسد و باعث از بین رفتن آن‌ها می‌شود. در صورت امکان از خاک گلدان با کیفیت بالا استفاده کنید. در زمان کشت بذر ریحان در گلدان، یک لایه نازک خاک روی بذرها بریزید تا بذر بتواند نور و هوای مورد نیاز برای جوانه‌زنی را دریافت کند.

کافی نبودن تغذیه و آبیاری

اجازه ندهید خاک گلدان یا زمین کاملا خشک شود. همان‌طور که گفته شد، در مدت‌زمان پرورش ریحان، سعی کنید گیاه را مرطوب نگه دارید نه همیشه خیس و غرقابی. اگر زمان درست آبیاری گیاه را نمی‌دانید، می‌توانید انگشت‌تان را 1 تا 2 سانتی‌متر درون خاک فرو ببرید تا از خشک یا مرطوب بودن خاک مطلع شوید. در صورتی که خاک خشک باشد، زمان آبیاری گیاه رسیده و باید با آب‌پاش به گیاه آب بدهید. در غیر این صورت، خاک به آبیاری نیاز ندارد.

منبع: دم برگ
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها