طبع انواع خرما | خرما با طبع گرم | خرما با طبع سرد

هر نوع خرما چه طبعی داره؟ | معرفی انواع خرما و طبع آن ها

A
۰

خرما انواع مختلفی دارد که بسته به منطقه ای که در آن می روید مشخص می شود و هر کدام رنگ های متفاوتی دارند. در این مطلب نوع هر خرما و طبع آن را توضیح داده ایم.

خرما از میوه هایی است که انواع مواد معدنی را در خود جای داده است و خواص زیادی برای بدن دارد. خرما را می توانید جایگزین قند کنید و از فواید بی نظیر آن استفاده کنید. نکته ای که در استفاده از خرما باید در نظر بگیرید طبع آن است که با توجه به مزاج خودتان چه نوع خرمایی باید مصرف کنید.

طبع مدل های مختلف خرما

طبع خرمای مضافتی

طبع خرما

 از ویژگی‌های این خرما می‌توان به رنگ مشکی، اندازه متوسط و شکل بیضی مانند آن اشاره کرد. این خرما بافتی نرم و گوشتی دارد و با رطوبتی حدود 15 تا 30 درصد جزو خرماهای مرطوبی است که شهد زیادی دارد.

خرمای مضافتی مزه‌ای فوق‌الاده شیرین دارد و به دلیل همین موضوع از طبعی بسیار گرم برخوردار است. طبع گرم و تر این نوع خرما آن را به انتخابی مناسب برای مصرف بعد از غذاهای سرد مانند ماهی یا عدس پلو تبدیل می‌کند.

طبع خرمای پیارم

طبع خرما

یکی دیگر از خرماهای ایرانی که به دلیل ماندگاری بالا، دانه‌های درشت و گوشتی و طعم و رنگ خوب در زمینه صادرات هم استفاده می‌شود، خرما پیارم است. این خرما محبوبیت زیادی در میان مردم اروپا دارد و بیشتر با هدف صادرات به این کشورها کشت می‌شود.

از ویژگی‌های این خرمای محبوب می‌توان به شیرینی متوسط، سایز بزرگ، بافت کمی سفت، شیره بسیار کم و طبع گرم اشاره کرد. البته به دلیل شیره و شیرینی کم، گرمای طبع این خرما چندان زیاد نیست و مصلح خوبی برای غذاهای با طبع سرد محسوب نمی‌شود.

طبع خرمای خاصویی

طبع خرما

یکی دیگر از خرماهای تولیدی در ایران که شهرت بالایی دارد و جزو خرماهای با کیفیت محسوب می‌شود، خرمای خاصویی است. این نوع خرما از کیفیت بالایی برخوردار است و مانند خرمای مضافتی از بافتی نرم و گوشی برخوردار است. طعم بسیار شیرین این خرما، آن را به جایگزینی خوب و سالم برای قند و شکر تبدیل می‌کند و مصرف آن حتی برای افراد دیابتی هم بلامانع است.

این خرما طبعی گرم و خشک دارد. طبع گرم خرمای خاصویی نسبت به خرما مضافتی کمتر و نسبت به خرماهای خشک یا کم شیره بیشتر است. مصرف خرما خاصویی برای افراد سرد مزاج یا افرادی که به مصرف غذاهای سرد علاقه دارند، مناسب است.

طبع خرمای خشک

خرمای خشک که معمولا از خرما پیارم تولید می‌شود، یکی از پرمصرف‌ترین انواع خرما در ایران است. مصرف این نوع خرما به دلیل خواص فراوان در طب سنتی توصیه می‌شود. خرما خشک، خرمای بدون شیره است و با توجه به اینکه بخشی از گرمای طبع خرما به دلیل وجود شیره در آن است، خرما خشک از گرمای کمتری نسبت به دیگر انواع خرما برخوردار می‌باشد. با این حال این نوع خرما هم در دسته میوه‌هایی با طبع گرم قرار می‌گیرد که مصرف آن برای افراد گرم مزاج، باید با احتیاط و افراد سرد مزاج به میزان مناسب انجام شود.

تفاوت طبع خرما و رطب و خارک

کمی قبل گفتیم که طبع خرما در هر کدام از مراحل رشد این میوه متفاوت است. البته طبع کلی این میوه گرم است و از زمانی که امکان استفاده از آن وجود دارد، با طبیعت گرم خود در بدن تاثیر می‌گذارد اما میزان گرمای آن در هر مرحله رشد متفاوت است.

خارک که حالت نارس میوه خرماست، بافتی سفت، بدون شیره و طعمی گس دارد. هر چند خرما در این مرحله هم قابل مصرف است اما به دلیل طعم خاص، مورد علاقه همه افراد نیست و تنها بعضی از سلیقه‌ها آن را می‌پسندند.

 بعد از مرحله خارک، مرحله رطب است. در این مرحله خرما رسیده‌تر است و شکل و رنگ خود را پیدا کرده است. مزه شیرین خرما از این مرحله کاملا احساس می‌شود و در خرماهای مرطوب و شیره‌دار، این مرحله آغاز تولید شیره در میوه است.

طبع گرم خرما در مرحله خارک کمتر و در مرحله رطب کمی بیشتر است و در مرحله رسیدگی کامل یا خرما، به حداکثر میزان گرما می‌رسد.

طبع خرما

تفاوت طبع خرما و رطب

رطب دومین مرحله از رشد و رسیدگی خرماست. در این مرحله میوه شکل و طعم خرما دارد اما شیرینی آن کمتر از میوه کاملا رسیده بوده و بافت آن کمی سفت‌تر از خرمای رسیده است. طبع خرما در این مرحله هم ثابت و مانند دیگر مراحل رشد و رسیدن این میوه گرم است. تر یا خشک بودن طبع رطب، بسته به اینکه رطب مربوط به کدام گونه خرما باشد، متفاوت است.

طبع هسته خرما چیست؟

هسته خرما نیز مانند دیگر بخش‌های این میوه از طبع گرم و خشک برخوردار است و مصرف آن برای افرادی مناسب‌تر است که مزاج سرد و تر دارند و به دنبال خنثی‌سازی مزاج خود می‌باشند. البته میزان گرمای هسته خرما چندان زیاد نیست اما با توجه به این موضوع که هسته خرما به صورت پودر شده استفاده می‌شود و در هر قاشق آن حداقل 3 تا 4 هسته پودر شده مصرف می‌شود، گرمای آن با خرمای تازه برابری می‌کند.

بهترین خرما برای بلغمی ها

یکی از مزاج‌هایی که مصرف خرما برای آن‌ها بیشتر از سایرین توصیه می‌شود، مزاج بلغمی است. این مزاج در معرض بیماری‌هایی قرار دارند که سرما عامل آن‌هاست و با مصرف خرما می‌توان از ابتلا به این بیماری‌ها جلوگیری کرد.

خرما تاثیر بلغم که موجب کاهش دمای بدن شده و سلول‌ها را به رخوت و خستگی می‌برد، کم کرده و بدن را از داخل گرم و پر انرژی می‌کند. این میوه به خصوص در فصل‌های سرد سال بهترین انتخاب برای افرادی است که مزاج بلغمی دارند و در این فصل دائما بیمار می‌شوند.

طبع خرما برای چه افرادی مضر است؟

خرما میوه‌ای پرخاصیت با طبع گرم است. این طبع گرم در حالت عادی باعث انرژی بخشی به بدن شده و اندام‌ها را تقویت می‌کند اما برای بعضی افراد مضر و مشکل‌ساز بوده و باعث بروز عارضه یا بیماری می‌شود.

از جمله گروه‌هایی که مصرف خرما به دلیل طبع گرم برای آن‌ها مضر است و باید به میزان کم استفاده شود، افرادی است که به چاقی مبتلا هستند. این افراد مستعد به ابتلای بیماری‌هایی مانند فشار خون هستند و خرما با تاثیری که در افزایش دمای بدن و تشدید گردش خون دارد، احتمال این عارضه را افزایش می‌دهد.

البته مصرف میزان مجاز خرما به خصوص در انواعی که گرمای کمتری دارند، برای این افراد چندان مشکل‌ساز نیست. مصرف این میوه به دلیل طبع گرم همچنین برای افرادی که سابقه بیماری‌های التهابی، سردرد شدید و دوره‌‌ای، جوش و آکنه پوستی، سوزش گلو و تاول یا آفت دهان دارند هم باید با احتیاط و به میزان اندک باشد تا عارضه‌ای ایجاد نکند.

مصلح خرما چیست؟

در بخش قبل در مورد احتیاط مصرف خرما برای بعضی افراد صحبت کردیم اما اگر از جمله افرادی هستید که به مصرف این میوه علاقه دارید اما عوارض آن شما را درگیر می‌کند، نگران نباشید. در صورتی که خرما را با مصلح یا خوراکی‌هایی که طبع آن را خنثی می‌کنند، استفاده کنید، دیگر دچار مشکلات ناشی از مصرف این میوه نخواهید شد.

کاهو، گلاب، خشخاش، بادام درختی، سرکه، آب انار، سکنجبین و…. جزو خوراکی‌هایی هستند که طبع خرما را بهبود بخشیده و مانع آسیب‌رسانی آن به بدن می‌شوند.

با مصرف مواد غذایی براساس مزاج و انتخاب غذاهایی که با طبیعت بدن سازگاری داشته باشند، احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف کاهش پیدا کرده و بدنی سالم‌تر خواهید داشت.

منبع: اصل بم
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها