فواید عرق خارخاسک | بهترین زمان مصرف عرق خارخاسک

خواص عرق خارخاسک برای درمان بیماری های شایع

A
۰

عرق گیاهی خارخاسک از مفیدترین راهکارهای درمانی برای بهبود فشار خون و حفظ سلامت قلب است. دیگر خاصیت های این عرق گیاهی و نحوه مصرف آن را در ادامه می خوانید.

عرق خارخاسک از عرقیات گیاهی با طبع گرم و خشک است که ترکیبات مفیدی برای بدن از جمله آهن، کلسیم، فسفر و پتاسیم مفید برای بدن است. این عرق گیاهی برای درمان دیابت و رفع التهابات مفید بوده و خواص ضد سرطانی قوی ای دارد. در ادامه این مطلب اینفوگیاهی ضمن معرفی عرق خارخاسک از خواص بی نظیر آن برای سلامت بدن و بهبود بیماری ها توضیح می دهد.

عرق گیاهی خارخاسک چیست؟

طبع عرق گیاهی خارخاسک گرم و خشک است. گیاه خارخاسک دارای ترکیباتی مانند رزین، پلی فنل ها، آلکالوئید، روغن ثابت، تاش و مواد معدنی مانند ازت، گوگرد، ازت، کلر، فسفر،گوگرد، پتاسیم، آهن، فسفر و کلسیم است. این گیاه علاوه بر گلوکز قند های رامنوز، آرابینوز دارد. فلاونوئیدها، آلکالوئیدها و گلیکوزیدها، ساپونین‌ها، لیگنینامیدها، ترکیبات مفید و فعال این گیاه هستند.

 خواص عرق خارخاسک

 درمان دیابت

خارخاسک یک درمان ایده آل برای کاهش سطح گلوکز و درمان بیماری دیابت است. محققان براساس تحقیقات انجام شده برروی ترکیب شیمیایی گیاه خارخاسک دریافتند عصاره هیدروالکلی میوه گیاه خارخاسک باعث کاهش قند خون در موش های دیابتی شده است. عصاره آن از زمان های قدیم برای درمان بیماری دیابت مورد استفاده قرار می گرفته است

التیام درد و التهاب

گیاه خارخاسک خواص ضدالتهابی، ضدمیکروبی، التیام بخشی و آنتی‌اکسیدانی دارد. این گیاه اثر قدرتمندی در التیام و تسکین درد و التهاب دارد. از خارخاسک به دلیل خاصیت ضدالتهابی که دارد ، می توان برای رفع مشکل مجاری تنفسی ، مشکلات لوله‌ی گوارش مشکلات مجاری ادرار مشکلات پوستی استفاده کرد.

 کمک به مبارزه با سرطان

قدمت استفاد ه از گیاهان دارویی به اندازه زندگی انسان ها بر روی زمین است. از مهلک ترین بیماری هایی که زندگی بشر را تهدید کرده است ، سرطان است . برای درمان سرطان ، روش های مختلفی وجود دارد که از مؤثرترین آن ، استفاد ه از گیاهان دارویی است.خارخاسک یک گیاه دارویی مفید برای درمان سرطان است.در حقیقت، یک مطالعه نشان داد که خارخاسک قادر به وادار کردن سلول ها به مرگ و توقف گسترش سلول های سرطانی کبد است.

 درمان بیماری‌های مختلف روده و معده

خارخاسک به واسطه خواص ضد میکروبی و ضد نفخی که دارد ، جهت درمان انواع بیماری های روده و معده به کار می رود . این گیاه برای درمان یبوست هم مفید است و هم چنین باعث درمان اسهال ناشی از مسمومیت غذایی می شود.

عرق خارخاسک
خارخاسک

 برای ناباروری

خارخاسک از جمله گیاهانی است که می تواند به زنان و مردان برای غلبه به مشکلات باروری کمک کند.عرق خارخاسک دارای ماده ای به نام پروتودیوسین است. این ماده نقش مهمی در درمان ناتوانی جنسی دارد و می تواند ناباروری مردان را درمان کند.در اکثر بانوان سندروم تخمدان پلی کیستیک در ایجاد باروری اختلال ایجاد می کند و با مصرف این عرق این مشکل به راحتی رفع می شود.

کنترل فشار خون

عرق خارخاسک فشار خون و کلسترول را کاهش می‌دهد. این عرق از انسداد رگ‌ها و رسوب چربی در رگ‌ها جلوگیری می‌کند. فواید عرق خارخاسک موجب کنترل فشار خون می‌شود.

افزایش سرزندگی و استقامت بدن

خارخاسک یک منبع انرژی و بازسازی قدرت و استقامت است. با مصرف این عرق بدن، احیا و سرزنده می شود ، و از بهترین روش ها برای سرزندگی و استقامت و قوت ماهیچه ها و بهبود متابولیسم است. وقتی از آن استفاده می کنید انرژی بدن را افزایش می دهد و از طرفی این گیاه مدر و ادرار آور است و موجب سم زدایی در بدن می شود.

مراقبت از کلیه ها

خارخاسک دارای خواص بی نظیری برای درمان سنگ کلیه می باشد. این گیاه به طور شگفت آوری قولنج کلیه و عفونت های کلیه را درمان می کند. با تو جه به این که این عرق ادرار آور است ، جریان را در دستگاه دفع ادرار، افزایش می دهد و باعث دفع سنگ کلیه نیز می شود.عرق گیاهی خارخاسک خواص ضد باکتری و ضد عفونی کننده دارد و دیواره دستگاه دفع ادرار و دفع مواد زائد را بر عهده می گیرد.

برای قلب

خارخاسک می تواند کلسترول خون را کاهش دهد و کاهش آن موجب کاهش سکته قلبی می شود. این گیاه نقش و عملکرد قوی در کاهش فشار خون و قند خون دارد و از این طریق هم ریسک سکته قلبی را کاهش می دهد. خارخاسک برای درمان بیماری های قلبی مانند آنژین مفید است.

عرق خارخاسک
خارخاسک

عوارض جانبی عرق گیاهی خارخاسک

  •     عرق خارخاسک دارای طبیعت گرم و خشک است در نتیجه افراد گرم مزاج اگر آن را زیاد مصرف کنند دچار گرگرفتی و خشکی دهان می شوند.

  •     اگر عرق خارخاسک به روش صحیح و دوز مناسب مصرف شود ، برای بدن بسیار سالم و با کمترین عوارض ممکن ظاهر می شود.

  •     در صورت زیاده روی در مصرف این عرق ، عوارضی را به همراه دارد مانند گرفتگی عضلات ، اسهال ، یبوست ، استفراغ ، مشکل خواب ، خونریزی شدید قاعدگی .

  •     این عرق ممکن است برسطح قند خون و فشار خون تأثیر بگذارد . بنابراین این عرق کنترل قند خون و فشارخون را در حین و بعد از جراحی دچار اختلال می کند و باید حداقل دو هفته قبل از روز جراحی مصرف آن را قطع کرد.

  •     این عرق برای زنانی که باردار یا شیرده هستند، توصیه نمی شود.

  •     به علت حضور ترکیباتی مانند ساپونین ها و آلکالوئیدها درعرق گیاهی خارخاسک باید دوز مصرفی آن با احتیاط باشد.

تهیه عرق گیاهی خارخاسک

مقداری از گیاه خارخاسک را در دیگ قرار می دهند به طوری که داخل ظرف پر از گیاه خارخاسک باشد. این دیگ را حرارت روی حرارت قرار می دهند تا بجوشد . بخار آن توسط لوله از دیگ خارج می شود تا در محیطی سرد قرار بگیرد . بخار حاصل به مایع تبدیل می شود واین مایع همان عرق خارخاسک است. این عرق را ظرفی مخصوص ریخته و درجای خنک و تاریک نگهداری کنید.

روش مصرف عرق گیاهی خارخاسک

عرق خارخاسک را هر روز به اندازه دو فنجان به همراه آب قبل از وعده غذایی میل کنید.

منبع: ریواک
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها