خواص چای به | فواید چای به | روش تهیه چای به

درباره خواص چای به در طب اسلامی چقدر می دانید؟

A
۰

چای به را جایگزین چای سیاه کنید تا یک نوشیدنی خوش عطر و همینطور پرخاصیت را نوش جان کنید. در ادامه درباره خواص چای به بیشتر بخوانید.

چای به را در لیست نوشیدنی های روزمره خود قرار دهید تا یک نوشیدنی خوش عطر و خوش طعم داشته باشید. چای به خواص زیادی برای سلامت بدن دارد که می توانید با نوشیدن آن از سالم بودن دمنوشی که نوش جان می کنید مطمئن باشید. در این مطلب از خواص درمانی چای به برای سلامت بدن و روش تهیه آن گفته ایم.

چند مورد از مهم ترین فواید چای به

بهبود دستگاه گوارش

چای به، یک نوشیدنی گیاهی خوشمزه و مفید است که می‌تواند به بهبود سلامت دستگاه گوارش کمک کند. این چای حاوی ترکیباتی مانند پلی فنولیک است و خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است که التهاب و انقباضات روده را کاهش می‌دهد. چای به همچنین می‌تواند با جذب آب و الکترولیت‌ها در روده و به جلوگیری از کم آبی بدن کمک کند. این نوشیدنی مفید، به عنوان یک درمان طبیعی و خانگی برای اسهال خفیف یا متوسط استفاده می‌شود و برای بزرگسالان و کودکان بی خطر است. همچنین این چای به درمان اختلالات گوارشی دیگری مانند سوء هاضمه، یبوست و زخم معده کمک می‌کند.

کاهش فشارخون

فشار خون بالا یک بیماری شایع است که می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات جدی سلامتی شود. برگ درخت به حاوی پکتین، یک فیبر محلول در آب است. پکتین به کاهش جذب کلسترول و بهبود گردش خون کمک می‌کند که این امر موجب کاهش فشار خون می‌شود. مصرف منظم چای به می‌تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید:مورد از مهم ترین فواید چای سفید

چای به

تقویت سیستم ایمنی بدن

چای به یک نوشیدنی خوشمزه و سالم است که می‌تواند جایگزین مناسبی برای قهوه صبحگاهی شما باشد. چای به فاقد کافئین است، بنابراین برای افرادی که به کافئین حساس هستند یا می‌خواهند مصرف کافئین خود را کاهش دهند گزینه مناسبی است. چای به سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان‌های قوی بوده که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. این آنتی اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌های ناشی از اکسیداسیون محافظت می‌کنند. همچنین، چای به حاوی تانن است که در مبارزه با قارچ ها، مخمرها، باکتری‌ها و ویروس‌ها نقش موثری دارد.

حفاظت از سلامت قلب

یکی از فواید مهم چای به، تقویت سلامت قلب و عروق است. این چای به دلیل دارا بودن پتاسیم و فیبر، به کاهش فشار خون و کلسترول بد خون کمک می‌کند. همچنین، چای به با تقویت رگ‌های خونی از بروز بیماری‌های قلبی عروقی مانند تصلب شرایین و سکته مغزی پیشگیری می‌کند.

درمان کم خونی

آهن، یکی از مواد معدنی ضروری برای تولید گلبول‌های قرمز خون است. گلبول‌های قرمز خون اکسیژن را به سلول‌های بدن منتقل می‌کنند. بنابراین، کمبود آهن می‌تواند منجر به کم خونی شود. در واقع، چای به منبع غنی از آهن است. این چای به دلیل مقدار بالای آهن خود می‌تواند در درمان کم خونی نقش قابل توجهی داشته باشد.

 کمک به درمان سرماخوردگی

خواص ضد ویروسی برگ‌های به باعث می‌شود که چای به، یکی از بهترین درمان‌های طبیعی سرماخوردگی و آنفولانزا باشد. این دمنوش گرم می‌تواند به تسکین علائم سرماخوردگی مانند سرگیجه، تب، سرفه و عطسه کمک کند. علاوه بر این، چای به برای درمان برونشیت نیز مفید است. برونشیت یک بیماری التهابی است که باعث التهاب مجاری تنفسی می‌شود. این چای می‌تواند به کاهش التهاب و بهبود تنفس کمک کند.

کاهش کلسترول خون

بر اساس تحقیقات، برگ به می‌تواند به میزان قابل توجهی سطح کلسترول بد (LDL) را کاهش دهد که این موضوع باعث کاهش سطح تری‌گلیسیرید در خون می‌شود. این امر به پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند.

چای به

بیشتر بخوانید:خواص دمنوش به لیمو برای  فشار خون

کمک به تناسب اندام و لاغری

چای به، به دلیل دو خاصیت اصلی خود می‌تواند به کاهش وزن و تناسب اندام کمک کند:

افزایش احساس سیری: چای به حاوی مقدار زیادی فیبر است. فیبر می‌تواند به کند شدن روند هضم غذا کمک کرده و احساس سیری را برای مدت طولانی‌تری حفظ کند. این امر از پرخوری و مصرف کالری اضافی جلوگیری می‌کند.

افزایش متابولیسم بدن: چای به حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی نیز است که می‌توانند به افزایش متابولیسم بدن کمک کنند. افزایش متابولیسم بدن به سوزاندن کالری بیشتر کمک کرده و موجب کاهش وزن می‌شود.

 کاهش اضطراب و استرس

چای به حاوی ترکیباتی است که به کاهش سطح هورمون‌های استرس در بدن کمک می‌کند. این ترکیبات شامل فلاونوئیدها، آلکالوئید‌ها و ترپنوئید‌ها هستند. توجه داشته باشید که فلاونوئید‌ها به خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی خود شناخته می‌شوند. همچنین آلکالوئید‌ها خاصیت آرام بخشی و ترپنوئید‌ها خاصیت ضد استرس و ضد اضطراب دارند.

حفظ سلامت پوست

چای به با افزایش تولید کلاژن و الاستین، به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست و کاهش چین و چروک کمک می‌کند. همچنین این چای با تقویت گردش خون در پوست باعث تغذیه و درخشندگی بیشتر پوست می‌شود. چای به با کاهش التهاب و خارش پوست، نقش موثری در درمان بیماری‌های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس را ایفا می‌کند. چای به، با طعم و عطر دلنشین خود طرفدارن زیادی دارد. شما می‌توانید با مصرف این چای به صورت روزانه کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشید و از سلامتی خود در طول سال به خصوص فصل‌های سرد محافظت کنید. پس فرصت نوشیدن این چای دلنشین را به هیچ عنوان از دست ندهید.

روش تهیه چای به

  • برای تهیه این چای بهتر است از میوه های مرغوب و با کیفیت بالا استفاده شود. ابتدا چند عدد به با کیفیت را می شوییم، سپس از وسط نصف می کنیم و هسته های میوه ها را خارج می کنیم و با پوست آنها را رنده می کنیم.

  • با رنده درشت رنده کنید تا چای به شما ظاهر زیباتری داشته باشد. پس از اینکه کار رنده کردن میوه به، به پایان رسید آنرا داخل یک سینی بزرگ می ریزیم و به مدت ۳ روز در فضای باز در مقابل نور خورشید قرار می دهیم تا خشک شوند.

  • خشک کردن میوه به را می توانید مانند میوه خشک (روش درست کردن میوه خشک) با دمای پایین فر هم انجام دهید که زمان کمتری نیاز دارد. پس از اینکه به های رنده شده خشک شدند و رنگشان مایل به قهوه ای روشن شد آنها را داخل یک تابه مناسب می ریزیم.

  • حالا روی حرارت ملایم به های رنده شده را تفت می دهیم تا رنگشان مایل به قهوه ای تیره شود. در این مرحله باید خیلی مراقب باشید که به های رنده شده را نسوزانید. پس از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه تفت دادنف مجددا به های رنده شده را داخل سینی می ریزیم.

  • حالا صبر می کنیم تا به ها خنک و کاملا خشک شوند، سپس انها را در ظرف درب دار در یخچال نگهداری می کنیم. برای دم کردن چای به مانند چای معمولی اقدام می کنیم و انار به دلخواه به همراه نبات، هل یا دارچین سرو می کنیم.

 

منبع: غفاری دایت
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها