گیاهان دارویی خنک کننده

گیاهان دارویی خنک کننده بدن | کاهش حرارت بدن در طب سنتی

گرما کلافه ات کرده؟ این گیاهان دارویی علاج مشکلت هستن

A
۰

با گیاهان دارویی خنک کننده حرارت زیاد بدن را در روزهای گرم کمتر کرده و بیشتر احساس خنکی داشته باشید. با این گیاهان دارویی در ادامه آشنا می شوید.

در طب سنتی یکی از راهکارهای رفع حرارت بدن در روزهای گرم تابستانی مصرف داروهای گیاهی است که با خاصیت خنک کنندگی که دارند؛ قادر به رفع حرارت بدن می باشند. زردچوبه، زعفران و دانه های سنا از این دست دارو گیاهی هستند که خنک کنند طبیعی بدن به حساب می آیند. اینفوگیاهی مفیدترین آن ها برای کم کردن گرمای بدن را معرفی می کند.

گیاهان دارویی برای خنک کردن بدن

رازیانه

یکی از داروهای گیاهی قوی برای کاهش حرارت بدن در تابستان، گیاه پرخاصیت رازیانه می‌باشد. این خنک کننده گیاهی بدن، حاوی ویتامین C بوده و به خنک‌کنندگی کل سیستم بدن شما کمک بسیاری می‌کند.

  • شما می‌توانید گیاه رازیانه را به‌‌صورت شربت میل کنید. بعد از خوردن تازگی خاصی را در دهان خود حس خواهید کرد.

گشنیز

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید گشنیز جزو یکی از گیاهان خنک کننده بدن می‌باشد. پزشکان طب سنتی توصیه می‌کنند که برای پایین آوردن درجه حرارت بدن در تابستان گشنیز مصرف کنید

شوید

اگر به دنبال یک راهکار ساده برای خنک کردن بدن خود در تابستان هستید، شوید را امتحان کنید. شوید ازجمله سبزی‌هایی است که مصرف آن در تابستان بسیار توصیه‌شده است.

زعفران

شاید شما هم جزو آن افرادی هستید که زعفران را فقط برای طعم‌دهندگی غذا استفاده می‌کنید؛ اما باید بگوییم که این گیاه خوش‌رنگ و خوش عطر دارای خاصیت خنک کنندگی طبیعی بدن می‌باشد.

چوب صندل

خواص تسکین‌دهنده و خنک کننده چوب صندل باعث می‌شود تا دمای بدن شما در تابستان کاهش ‌یابد. برای درمان کافی است به یکی از سه روش زیر عمل کنید:

  • مقدار ۲ قاشق غذاخوری پودر صندل را با آب و چند قطره آب گل رز ترکیب کنید. سپس خمیر حاصل را بر روی پیشانی و سینه خود مالیده و بعد چند دقیقه بشویید.

  • ترکیب روغن چوب صندل با روغن نارگیل را بر روی پیشانی خود بمالید. بعد از چند ساعت صورت خود را بشویید.

  • مقداری از پودر چوب صندل را به نواحی مختلف پوست خود مانند زیر بغل، قفسه سینه و پشت خود بمالید. بعد از چند ساعت به حمام بروید.

دانه‌های سنا

دانه‌های سنا برای تابستان بسیار توصیه شده است. به این‌دلیل‌که دانه‌های سنا، خنک کننده گیاهی بدن بوده و گرما و خشکی را از بین می‌برد.

زردچوبه

یکی از ادویه‌های مؤثر برای خنک شدن بدن، زردچوبه می‌باشد. این ادویه پرخاصیت نقش دارویی داشته و برای تصفیه خون و کبد بسیار مؤثر می‌باشد.

زیره سبز

برای کاهش حرارت بدن در تابستان، زیره مصرف کنید. این ادویه نقش خنک کننده بدن داشته و برای رفع مسمومیت نیز بسیار مفید است.

هل

مصرف یک لیوان هل در تابستان، حال بسیار خوبی را برای شما به ارمغان می‌آورد. به‌خصوص زمانی که درجه حرارت بدن شما به دلیل فعالیت‌های زیاد، بسیار بالا رفته باشد؛ بنابراین این ادویه یک پیشنهاد مناسب برای کسانی است که می‌خواهند بدن خود را در تابستان خنک نگه دارند.

بومادران

بومادران (Achillea millefolium) به دلیل ارزش دارویی اش، مدت زمان طولانی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد.بومادران برای افزایش گردش خون و از بین بردن تب در میدانهای جنگی کاربرد داشته است.گیاه بومادران حاوی سالیسین است و باعث تعریق می‌شود و می‌توان آن را در بسیاری از فروشگاه‌های مواد غذایی یافت نمود.

مریم گلی

گیاه مریم گلی مصارف دارویی زیادی دارد که یکی از آنها پایین آوردن دمای بدن است. این ویژگی همراه با بوی معطرش عنصری محبوب در ترکیبات دئودورانت است.مریم گلی را در دستگاه بخور برای خوشبو کردن خانه استفاده می‌کنند و مصرف آن در تابستان بسیار مفید است.

 

منبع: کاکوتی
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها