خواص خرنوب | فواید خرنوب | طبع خرنوب

آشنایی با خواص دارویی گیاه خرنوب برای سلامت بدن + طبع

A
۰

خرنوب از گیاهان دارویی است که در طب سنتی برای رفع مشکلات تنفسی و افزایش اشتها مورد استفاده قرار می گیرد. مهم ترین خاصیت های خرنوب برای سلامت بدن را اینفوگیاهی توضیح می دهد.

خرنوب از گیاهان دارویی با طبع سرد است که از خانواده گیاهان باقالی به حساب می آید. این گیاه دارویی حاوی مقادیر زیادی از آمنیه اسید و ویتامین ها می باشد و به همین دلیل با مصرف آن یبوست را برطرف کرده و از بیماری های قلبی پیشگیری می کنید همچنین می توانید خرنوب مصرف کنید تا نقرس را درمان کنید. دیگر خواص خرنوب برای سلامت بدن را اینفوگیاهی توضیح می دهد.

خرنوب چیست؟

گیاه خرنوب با نام علمی Ceratonia siliqua ، یک گیاه دارویی است که به راسته باقلاسانان، تیره باقلاییان و سرده خرنوب تعلق دارد. این گیاه درختی به بزرگی درخت گردو است که ارتفاع آن به ۸ تا ۱۰ متر می رسد. دارای شاخه هایی گره دار و برگ هایی مرکب از ۸ تا ۱۰ برگچه است. این برگ ها همیشه سبز هستند.

گل های خرنوب بدون گلبرگ و به صورت خوشه است. این گل ها به رنگ زرد و طلایی دیده می شود. میوه آن تقریبا به اندازه یک وجب و به رنگ سیاه و ضخیم است. این میوه‌ به صورت نیام و نا شکوفا و به طول متفاوت ۱۰ تا ۳۰ سانتی متر و عرض ۲ تا ۳ سانتی متر است.

مشخصات ظاهری گیاه خرنوب

میوه خرنوب به شکل آویخته و روی شاخه کاملا مشخص است. رنگ آن نیز قهوه‌ای شفاف و سطح خارجی آن مسطح و قوسی شکل است. این میوه طعم بسیار شیرین مانند عسل دارد. داخل میوه نیز ۱۲ تا ۱۶ دانه بسیار سخت شبیه عدس دیده می‌شود. این دانه ها شبیه باقلا بوده و تا اندازه‌ای شیرین است. دانه خرنوب در ۱۵ سال اول زندگی، هیچ میوه‌ای نمی دهد.

درخت خرنوب به صورت دیکلین است. یعنی پایه‌های نر و ماده دارد و گاهی بر حسب سنین مختلف جنس خود را تغییر می‌دهد. این درخت را می توان از طریق دانه هابش تکثیر کرد اما حدود ۸ سال میوه ای نخواهد داشت. درخت خرنوب معمولا در هر جایی که درختان مرکبات وجود داشته باشند به‌خوبی رشد می کند.

  • میوه‌ خرنوب از ۵۰۰۰ سال پیش شناخته شده‌است. چند صد سال پیش، به جای شکر در پخت شیرینی ها مورد استفاده قرار می گرفت

  • نام این گیاه از واژه اکدی خروبو گرفته شده که در آرامی به صورت کروبو تغییر یافته است.

طبع خرنوب

این گیاه طبیعتی سرد و خشک دارد. میوه و دانه های گیاه خرنوب از بیشترین خاصیت درمانی برخوردار است.

ترکیبات شیمیایی خرنوب

گیاه خرنوب منبعی غنی از ویتامین های گروه B به ویژه B1، مواد معدنی، اسید های آمینه و … است

خواص خرنوب برای سلامت بدن

در درمان ناباروری مردان موثر است

مهمترین خاصیت درمانی خرنوب درمان مشکلات نابارری مردان است. مصرف دانه های این گیاه، موجب افزایش تحرک اسپرم ها و کیفیت آن ها می شود. از این رو، مشکل ناباروری آقایان که اغلب به دلیل کمبود اسپرم و کندی سرعت آن است را برطرف می کند.

مشکلات تنفسی را برطرف می کند

از دیگر خواص این گیاه خاصیت خلط آور بودن آن است. از این رو، مصرف آن به درمان سرفه و مشکلات دستگاه تنفسی کمک می کند. علاوه بر این، مصرف این گیاه برای درمان تنگی نفس و تورم ریه مفید است.

بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد

مصرف این گیاه سبب کاهش کلسترول بد خون (LDL) و افزایش کلسترول خوب خون (HDL) می شود. به همین دلیل است که مصرف آن خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

به درمان اسهال کمک می کند

استفاده از گیاه خرنوب برای درمان اسهال بسیار مفید است. به این منظور، توصیه می شود دانه های آن را پس از خارج کردن از میوه آسیاب کرده و در زمان نیاز به مقدار یک قاشق مرباخوری همراه با یک فنجان آب گرم مورد استفاده قرار داد.

خرنوب
خرنوب

سبب افزایش اشتها می شود

مصرف این گیاه برای افزایش اشتها بسیار مفید است. به این منظور بهتر است مقداری از گیاه را آسیاب کرده و یک قاشق مرباخوری از آن را به همراه یک لیوان شیر و یک قاشق غذاخوری عسل قبل از صبحانه میل کرد.

دیگر خواص درمانی خرنوب

  •     برای رفع یبوست بسیار مفید است.

  •     درد مفاصل و نقرس فلوس را درمان می کند.

  •     در درمان مشکلات کلیوی خصوصا سنگ کلیه نقش دارد.

  •     جوشانده پوست درخت اسهال خونی را درمان می کند.

  •     نرم کننده سینه است.

  •     برای باز کردن گرفتگی روده و دل پیچه، به صورت مخلو ط با ریشه ختمی مصرف شود.

  •     برای درمان دیفتیر، آن را با آب گشنیز مخلوط کرده و غرغره شود.

طرز تهیه دمنوش خرنوب

برای برخورداری از خاصیت درمانی این گیاه توصیه می شود دمنوش و یا جوشانده آن را تهیه کرده و مورد استفاده قرار داد. برای این منظور ۷ عدد میوه خرنوب را به قطعات کوچک تقسیم کرده‌ و به یک لیتر آب در حال جوش اضافه می کنید.

درب ظرف را بسته و اجازه می دهیم با شعله ملایم به مدت ۳ تا ۵ دقیقه به خوبی دم بکشد. پس از سرد شدن دمنوش آن را از صافی عبور می دهیم. برای اثرگذاری بیشتر توصیه می شود نیمی از دمنوش را صبح ناشتا و نیمی دیگر را قبل از خواب شبانه میل کرد.

نکته

لازم است این دمنوش را به مدت سه هفته تا یک ماه برای دریافت نتیجه مطلوب مورد استفاده قرار داد.

عوارض جانبی مصرف گیاه خرنوب

  •     مصرف این گیاه برای افرادی که میزان تحرک اسپرمشان صفر است، به هیچ عنوان توصیه نمی شود. زیرا هیچ تاثیری در ایجاد تحرک ندارد. این گیاه تنها برای افرادی مفید است که میزان تحرک اسپرم آن ها کم است. بنابراین توصیه می شود پیش از استفاده حتما آزمایشات لازم به عمل آید.

  •     گیاه خرنوب برای معده مضر است.

  •     این گیاه به روده ها می‌چسبد و ایجاد دل درد و ناراحتی های روده می کند. از این رو، بهتر است با مصطکی و انیسون روغن بادام مصرف شود.

 

منبع: جهان شیمی
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها