انجیر و خواص آن

A
۰

از مواد مغذی موجود در انجیر، می‌ توان به آهن و پتاسیم اشاره کرد که انرژی فوری را تأمین می‌کند و برای درمان یبوست نیز مفید است.

انجیر از صدها سال قبل بعنوان درمان طبیعی بسیاری از بیماریها به کار می‌ رود. انجیر از خانواده‌ توت‌ هاست، نسبت به سرمای شدید حساس است و بیشتر در مناطق معتدل و نیمه گرم کاشته می‌ شود. مواد معدنی و ویتامین‌ های سرشار موجود در انجیر ، به‌ تنهایی یک دلیل عالی برای گنجاندن آن در رژیم غذایی روزانه‌ تان است.

انجیر یکی از غنی‌ ترین منابع گیاهی انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است، از جمله: ویتامین A، ویتامین C، ویتامین K، ویتامین‌ های گروه B، پتاسیم، منیزیم، زینک، مس، منگنز و آهن.

تاریخچه انجیر

انجیر درختی است با برگهای بزرگ و پنجه‌ ای به رنگ سبز خاکستری که بلندی آن تا شش متر می‌ رسد و نام علمی آن Ficus carica است. این درخت، بومی آسیای غربی و کشورهای مدیترانه است و از آن جا به عربستان، سوریه و اسرائیل برده شده است. درخت در نزد یونانیان مقدس و محترم بوده، به طوری که صادرات آن ممنوع اعلام شده بود.

در اوایل قرن هجدهم، این میوه به وسیله‌ میسیون‌ های مذهبی اسپانیایی به کالیفرنیا برده شد و امروزه به مقدار زیاد در این ایالت و ایالات جنوبی آمریکا کشت می‌ شود. درخت آن معمولاً از سال چهارم شروع به میوه دادن می کند و تا سن بیست سالگی میوه می‌ دهد.

طبع و مزاج

از نظر طب قدیم ایران چه به صورت تازه و چه به صورت خشک، گرم و تر است. آویشن ، انیسون، بادام درختی و گردو، مصلح و بهبود دهنده خواص و مزاج انجیر تازه و خشک هستند.

مواد موجود در صد گرم انجیر رسیده و تازه

انرژی 80 کالری آهن 3 میلی گرم
آب 80گرم ویتامین A 80 واحد
مواد قندی 4 گرم ویتامین B1 0/02میلی گرم
پتاسیم 65 میلی گرم ویتامین B3 0/7 میلی گرم
پروتئین 1/5 میلی گرم ویتامین C 2 میلی گرم
فسفر 32 میلی گرم نشاسته 20 گرم
چربی 0/5 گرم سدیم 35 میلی گرم
کلسیم 55 میلی گرم

ترکیبات شیمیایی

انجیر میوه‌ مغذی و خوش طعمی است و دارای مواد قندی، مـواد ازته، چربی، مواد معدنی، آمینواسید، آنزیمهای مختلف و کاروتن است. در برگهای آن حدود 0/06 درصد مواد تلخی مانند فیکوسین و برگاپتین وجود دارد.

شیره‌ سفیدی که با شکستن شاخه‌ های درخت آن و یا از میوه‌ نارس آن خارج می‌ شود، بسیار سمی است و اگر روی پوست زده شود، سلولها را از بین می‌ برد.

از سایر مواد مغذی موجود در انجیر، می‌ت وان به آهن و پتاسیم اشاره کرد که به خصوص، در انجیرخشک بیشتر هستند و انرژی فوری را تأمین و به پیشگیری از گرفتگی‌ های عضلانی کمک می‌ کنند؛ به همین دلیل این میوه برای ورزشکاران میوه‌ ای ایده‌آل است. اسید آمینه تریپتوفان موجود در آن نیز آن را به یک آرام بخش طبیعی تبدیل می‌ کند.

خواص انجیر

  1. تعرق بدن را زیاد می‌ کند و حرارت بدن را کاهش می‌ دهد.
  2. چاق کننده است و برای کسانی که می‌ خواهند وزن اضافه کنند و یا بیمارانی که دوره‌ی نقاهت خود را می‌ گذرانند، بسیار مفید است.
  3. یبوست را برطرف می کند و یکی از بهترین میوه‌ ها برای تمیز کردن روده‌ بزرگ و رفع یبوست است.
  4. برای درمان ناراحتیهای سینه، حدود بیست گرم خرما، عناب، انجیر خشک و مویز را با هم مخلوط و آسیاب کنید، سپس این پودر را با یک لیتر آب بجوشانید تا آن به نصف برسد. از این جوشانده‌ می‌ توان به مقدار سه فنجان در روز مصرف کنید.
  5. جوشانده‌ انجیر خشک، درمان کننده‌ التهاب مجاری دستگاه تنفسی، کلیه، ذات‌ الریه، سرخک، مخملک و آبله است.
  6. جوشانده‌ غلیظ انجیر خشک برای رفع سرماخوردگی بسیار مفید است.
  7. برای برطرف کردن سیاه‌ سرفه و برونشیت از قهوه‌ انجیراستفاده کنید. برای درست کردن این قهوه، انجیر را ابتدا بو دهید سپس آسیاب کنید تا به صورت پودر درآید.
  8. دستگاه هاضمه را تقویت می‌کند.
  9. برای برطرف کردن ورم گلو، پنجاه گرم انجیر زرد را در پانصد گرم شیر بریزید و مدت پانزده دقیقه بگذارید بجوشد. سپس آن را غرغره کنید و مقداری از آن را نیز بنوشید.
  10. جوشانده‌ انجیر خشک در شیر، برای درمان آنژين، ورم لثه و ورم مخاط دهان نیز موثر است.
  11. یکی از داروهای بسیار موثر برای درمان آرتروز و درد مفاصل، مخلوط شیر بز و انجیر سیاه است.
  12. برای کسانی که قند خون‌ پایین دارند و یک باره احساس ضعف می‌ کنند، مناسب است، زیرا قند آن به سرعت در روده‌ کوچک جذب می‌ شود.
  13. برای برطرف کردن ورم بناگوش و دمل‌ ها، ضمادی از انجیر خشک یا آرد جو و گندم درست کنید و روی ورم یا دمل بگذارید.
  14. دم‌کرده‌ این میوه با شنبلیله، برای سینه درد و رفع خراش سينه مفيد است.
  15. برای رفع ورم طحال، انجیر را به مدت نه روز در سرکه خیس کنید و هر روز پنج عدد آن را با سرکه بخورید.
  16. ضد سرطان است.
انجیر

خواص شیره‌ درخت انجیر

  1. مسهل بسیار خوبی است.
  2. دارای دیاستازهای مختلفی است و برای نرم و ترد کردن گوشت به کار می‌ رود.
  3. اگر شیره‌ این درخت را به مدت چند روز، روی زگیل و یا میخچه‌ پا بگذارید، آن را از بین می‌ برد.
  4. برای معالجه‌ بیماریهای پوستی مفید است.
  5. شیره‌ درخت را با زرده‌ تخم‌ مرغ و یا روغن مخلوط کنید و روی زخمها بگذارید، باعث التیام آنها خواهد شد.
  6. ضماد شیره‌ درخت با شنبلیله برای رفع نقرس مفید است.
  7. برای معالجه‌ جراحت‌ های پوستی، ضمادی از شیره‌ این درخت با آرد‌جو درست کنید و روی آنها بگذارید.
  8. مالیدن شیره‌ این درخت بر روی سر از ریزش‌ مو جلوگیری می‌ کند.

خواص برگ انجیر

  1. برگ پخته‌ درخت آن ملین است.
  2. برای بر طرف کردن ورم و تومورهای مختلف، این برگ را روی این قسمتها بگذارید.
  3. جوشانده‌ ساقه‌ های جوان درخت انجیر، آب اضافی را از بدن خارج می‌ کند.
  4. برای درمان اسهال‌ های ساده و خونریزیهای مختلف، از جوشانده‌ پوست تازه درخت استفاده کنید.
  5. جوشانده‌ برگ درخت، شکم درد را بر طرف می‌ کند.

مضرات

  1. برای کبدهای ضعیف مناسب نیست و کسانی که کبد ضعیف دارند، باید انجیر را با گردو بخورند. زیاده روی در مصرف آن، تولید نفخ شکم و اسهال می‎ کند و برای چشم نیز مضر است.
  2. کسانی که مرض قند دارند، چاق هستند و دچار اختلال معده و روده هستند نیز بهتر است در مصرف این میوه زیاده روی نکنند.
  3. مصرف این میوه در برخی افراد ممکن است باعث تحریک سردرد شود. به دلیل اگزالات موجود در آن، این میوه برای افراد مبتلا به مشکلات کلیوی یا کیسه صفرا نیز مناسب نیست.
  4. این میوه با میوه‌ های اسیدی مانند پرتقال و گریپ فروت سازگار نیست.

رژیم انجیر برای درمان یبوست

آسانترین درمان یبوست رژیم انجیر است و هرکسی که یبوست دارد باید دو ماه، این رژیم را بگیرد تا شفای کامل خود را ببیند. هر شب پنج تا ده انجیر خشک را با آب نیم‌ گرم خوب بشویید و بعد آن را در یک لیوان بریزید و روی آن را آنقدر آب سرد بریزید که انجیرها را کاملاً فراگیرد و بپوشاند و بگذارید تا صبح بماند صبح که شد آنها را از آب درآورید و بخورید و آبی را که در لیوان مانده است بنوشید.

این میوه پر از دانه‌ های ریزی است که این دانه‌ ها مخاط معده و روده‌ ها را تقویت می‌ کند تا مدفوعات را به خارج بفرستد و مرتب کار کنند.

این رژیم را برای دفع یبوست بچه‌ ها هم می‌ توان به کار برد ولی باید انجیر را برای بچه‌ ها ریزکرده و به آنها داد تا بخورند. کسانی که یبوست دارند باید از شکلات و کاکائو و شیرینی مثل طاعون فرار کنند.

شیوه نگه داری و مصرف

انجیر نرسیده را در دمای اتاق و دور از نور مستقیم خورشید نگه دارید. انجیر رسیده را در یخچال قرار دهید، اما آن را قبل از مصرف بیرون بیاورید تا دمای آن به دمای اتاق برسد، انجیر تازه و خام را می‌ توان به تنهایی به عنوان یک میان وعده مصرف کرد؛ آن را کنار سالاد و یا پنیر سرو و یا از آبپز شده آن در دسرها استفاده کنید. از انجیرخشک نیز می‌ توان در غلات صبحانه و یا به صورت پخته استفاده کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار مرتبط سایر رسانه ها