عصاره گیاه گزنه | خواص گزنه برای پوست | درمان زخم های پوستی با گزنه

این اسانس گیاهی در کوتاه ترین زمان زخم های پوستی را درمان می کند

A
۰

یکی از راه های درمان خانگی زخم های پوستی سطحی استفاده از گزنه است. عصاره برگ گزنه به آسانی و بدون درد آثار زخم را از بین می برد.

گیاه گزنه فواید زیادی در طب سنتی دارد که اکثر افراد با آن ناآشنا هستند. شما می توانید از برگ گزنه و یا عصاره آن در موارد متعددی استفاده کنید و بسیاری از مشکلات را به آسانی حل کنید. اگر دچار زخم های پوستی سطحی شده اید که نیاز به مراجعه به پزشک ندارند پیشنهاد ما به شما استفاده از عصاره برگ گزنه است که روش استفاده از آن را به شما توضیح داده ایم.

گزنه برای درمان زخم های پوستی

گیاه گزنه یک گیاه علفی است که نام علمی آن اورتیکا دیویکا است‌. برگ گزنه و ریشه گزنه خواص دارویی فراوانی دارد. برگ گزنه به عنوان چای دم می‌شود که غنی از مواد مغذی است و خواص درمانی فراوانی دارد. همچنین برای استفاده موضعی از این گیاه می‌توان از روغن گزنه استفاده کرد. تماس با برگ گزنه تازه موجب ایجاد حساسیت می‌شود اما با استفاده از جوشانده گزنه و استفاده از عصاره آن می‌توانید از خواص درمانی این گیاه دارویی بهره مند شوید.

در این مطلب ضمن آشنایی با انواع زخم متوجه می شوید که در چه شرایطی می توان از گزنه استفاده کرد.

 

گزنه

 

گزنه از جمله گیاهانی است که از مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، سیلیکون، سولفور و روی و ویتامین‌های B۱، C و E سرشار است. همچنین ترکیباتی مانند اُمگا-۳، لیکوپن، اسید فرولیک، گالیک اسید، کاتچین و اپی کاتچین و عوامل آنتی اکسیدانی مختلفی دارد.

بررسی‌ها نشان داد که  عصاره گزنه و سیلک فیبروئین با کاهش مرگ برنامه‌ریزی‌شده سلول‌ها (آپوپتوز) در روز هفتم باعث حفظ هموستاز زخم، افزایش تکثیر سلول‌های فیبروبلاست، تسریع روند بسته شدن زخم و تعدیل التهاب می‌شوند.

عصاره گزنه از برگ و ساقه این گیاه به دست می آید. اگر شما برگ گزنه را به تنهایی استفاده کنید ممکن است بدن شما دچار آلرژی شود و به قرمزی و خارش پوست مبتلا شوید اما اگر از عصاره گزنه استفاده کنید دیگر شاهد این مشکلات نخواهید بود.

شما می توانید به سادگی عصاره یا اسانس گزنه را از عطاری تهیه کرده و استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:  گزنه و خواص معجزه آسای آن

انواع زخم

خراشیدگی یا ساییدگی

  • خراشیدگی در اثر ساییده شدن لایه ی فوقانی پوست ایجاد می‌شود و از آنجا که بیشتر اعصاب این لایه آسیب می‌بینند، زخم دردناک، ولی بدون خونریزی قابل توجه است.

زخم های شکاف دار یا بریدگی

  • زخمی است با لبه‌های صاف و شبیه بریدگی جراحی یا بریدگی با لبه کاغذ است. این نوع، سوزش زیادی دارد و شدت خونریزی در بریدگی، به عمق بریدگی، محل و اندازه زخم بستگی دارد.

پاره شدگی

  • زخم عمیقی است که لبه‌های ناصاف دارد و در اثر برش با اجسام تیزی مانند شیشه ایجاد می‌شود. در این جراحت، بافت‌های زیرین پوست آسیب دیده و احتمال خونریزی شدید وجود دارد.

شما می توانید برای زخم هایی که در حد خراشیدگی و یا بریدگی هستند از عصاره برگ گزنه برای درمان آن ها استفاده کنید.

منبع: غفاری دایت
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها