دلیل بی خوابی سالمندان | درمان بی خوابی سالمندان

حل مشکل بی خوابی سالمندان با چند راهکار ساده

A
۰

بی خوابی سالمندان از اصلی ترین دغدغه های این دوره است که دلایل مختلفی از جمله بیماری ها و یا عوارض دارویی باشد که راهکارهای حل این مشکل را توضیح دادیم.

بی خوابی سالمندان به دو نوع تقسیم می شود و دلایل مختلفی دارد. اصلی ترین دلایل آن می تواند استفاده از داروهای زیادی باشد که سالمندان استفاده می کنند و یا احساس دردی که دارند. در این مطلب از علل اصلی بی خوابی در سالمندی و راهکارهای درمانی این مشکل می خوانید.

انواع بی خوابی سالمندان

یک دلیل کلی برای بی خوابی وجود ندارد. به همین دلیل، دسته بندی‌های مختلفی از بی خوابی و اختلالات خواب براساس دلایل آن، مدت زمان ابتلا به آن و تعداد دفعاتی که طی ماه از آن رنج می‌برید، وجود دارد. دو شکل اصلی بی خوابی، بر اساس علت ایجاد آن، عبارتند از:

بی خوابی اولیه

این شکل از بی خوابی به این معنی است که سالمند شما بدون دلیل مشخصی در خوابیدن مشکل دارد و پزشکان نمی‌توانند آن را به دلایل خاص پزشکی بسط دهند. این فرم ممکن است برای درمان کمی پیچیده‌تر باشد، زیرا ممکن است پزشکان مجبور شوند در سبک زندگی سالمند شما و روش‌های خوابیدن او دقیق شوند.

بی خوابی ثانویه

هنگامی که پزشکان بتوانند مشکلات خواب شما را با برخی از دلایل پزشکی توضیح دهند، شما بی خوابی ثانویه دارید و درمان این بی خوابی با حل یک مشکل پزشکی آغاز می‌شود. برخی از بیماریهایی که می‌توانند باعث بی خوابی ثانویه شوند شامل سرطان، افسردگی، آرتروز، اعتیاد و اضطراب است. همچنین مصرف برخی داروها روی بی خوابی سالمندان تأثیر می‌گذارد.

دلایل عمده بی خوابی و مشکلات خواب در سالمندان

عادات نامناسب خواب و محیط خواب: اینها شامل ساعت نامنظم خواب، مصرف کافئین قبل از خواب و خوابیدن جلوی تلویزیون روشن است. اطمینان حاصل کنید که اتاق شما راحت، تاریک و ساکت است.

احساس درد: یکی از دلایل بی خوابی سالمندان درد کشیدن به هنگام شب است. درد یا شرایط پزشکی شرایط سلامتی مانند نیاز مکرر به ادرار، درد، آرتروز، آسم، دیابت، پوکی استخوان، دل درد شبانه و بیماری آلزایمر می‌تواند در خواب اختلال ایجاد کند.

یائسگی: در دوران یائسگی، بسیاری از زنان متوجه می‌شوند که گرگرفتگی و تعریق شبانه می‌توانند خواب را قطع کنند. حتی بعد از یائسگی، مشکلات خواب می‌توانند ادامه داشته باشند. بهبود عادت‌های روزانه، به ویژه رژیم غذایی و ورزش می‌تواند به شما کمک کند.

عوارض داروها: افراد مسن بیشتر از افراد جوان دارو می‌خورند و ترکیبی از داروها و همچنین عوارض جانبی آنها می‌تواند خواب را مختل کند. پزشک شما ممکن است بتواند برای بهبود خواب داروهایی را تغییر دهد.

بی‌تحرکی و ورزش نکردن: اگر بیش از حد کم تحرک باشید، ممکن است هرگز احساس خواب آلودگی نکنید یا همیشه بخوابید. ورزش منظم هوازی در طول روز می‌تواند خواب خوب را تقویت کرده و بی خوابی سالمندان را رفع کند.

بی خوابی سالمندان

رعایت یک رژیم غذایی مناسب برای بهبود خواب

  • در اواخر روز کافئین را محدود کنید. در اواخر روز از نوشیدن قهوه، چای، نوشابه و شکلات خودداری کنید.

  • قبل از خواب گرسنگی خود را برطرف کنید. یک میان وعده سبک مانند غلات کم قند، ماست یا شیر گرم بخورید.

  • مصرف غذاهای شیرین را کاهش دهید. خوردن یک رژیم غذایی سرشار از  شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند نان سفید، برنج سفید، ماکارونی و سیب زمینی سرخ کرده می‌تواند باعث بیداری در شب شود و شما را از مراحل ترمیم و ترمیم خواب عمیق خارج کند.

  • درست قبل از خواب از مصرف وعده‌های غذایی با حجم زیاد یا غذاهای پرادویه پرهیز کنید. وعده‌های غذایی زیاد یا پرادویه ممکن است منجر به ایجاد سوء هاضمه یا ناراحتی شما شود. سعی کنید حداقل 3 ساعت قبل از خواب یک شام با حجم متوسط بخورید.

  • مصرف مایعات را قبل از خواب به حداقل برسانید. نوشیدنی خود را در عرض یک ساعت و نیم قبل از خواب محدود کنید تا دفعات بیدار شدن برای استفاده از سرویس بهداشتی در شب را محدود کنید. رعایت همه این موارد بر جلوگیری از بی خوابی سالمندان مؤثر است.

منبع: آسانیسم
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها