علت باز ماندن دهان در خواب | علاج خوابیدن با دهان باز

دهانت بازه می خوابی؟ این مریضی ها برات کمین کردن!

A
۰

خوابیدن با دهان باز باعث ابتلا به برخی بیماری ها می شود و بوی بد دهان را افزایش می دهد. در ادامه از علل با دهان باز خوابیدن بیشتر توضیح می دهیم.

خوابیدن با دهان باز علل متفاوتی می تواند داشته باشد. مهم ترین دلایل این مشکل شاید سرماخوردگی و یا گرفتگی بینی و قطع راه های تنفسی باشد. باز ماندن دهان هنگام خوابیدن احتمال پوسیدگی دندان ها را بیشتر کرده و باعث بوی بدن دهان می شود. در ادامه از دلایل با دهان باز خوابیدن بیشتر می خوانید.

چرا با دهان باز می خوابیم؟

بازبودن دهان طی زمان خواب یک وضعیت طبیعی و ناشی از شل‌شدن تدریجی عضلات صورت است. همچنین تنفس دهانی در مدت زمان خواب عمیق راحت‌تر است زیرا کنترل عضلات مجاری تنفسی فوقانی کمتر خواهدبود. 

اما این وضعیت در بعضی افراد همیشه دیده می‌شود که می‌تواند تحت‌تاثیر عوامل مختلفی باشد. حساسیت، سرماخوردگی، انحراف تیغه بینی، پولیپ بینی، تورم لوزه‌ها، خروپف، آپنه خواب، وضعیت خوابیده به پشت و استعمال دخانیات از جمله مهم‌ترین عواملی هستند که منجر به بازبودن دهان در زمان خواب است. 

 تنفس دهانی ارتباط نزدیکی با قطع خواب دارد، وضعیتی که در صورت عدم درمان می تواند منجر به عوارض جدی سلامتی از جمله فشار خون بالا، دیابت و بیماری های قلبی عروقی شود.تنفس دهانی همیشه، از جمله هنگام خواب، می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود. در بزرگسالان، می تواند باعث خشکی دهان، گلودرد، بوی بد دهان، سردرد صبحگاهی و مه مغزی شود. این علائم نشان دهنده کاهش کیفیت خواب است که باعث می شود افراد احساس خستگی کنند.در کودکان، تنفس دهانی می‌تواند باعث کج شدن دندان‌ها، ناهنجاری‌های صورت یا رشد ضعیف شود.

بیشتر بخوانید:دقت کردی شب هایی که پنیر می خوری؛ کابوس می بینی؟

راهکار درمان خوابیدن با دهان باز

روش‌های مختلفی برای پیشگیری از خوابیدن با دهان باز و عوارض این حالت وجود دارد. در وهله اول باید تشخیص داد که علت این وضعیت خوابیدن چیست.  به‌عنوان مثال اگر مشکلی در ساختار بینی وجود دارد تا عضلات صورت قدرت کافی برای عملکرد صحیح ندارند، درمان این مشکلات قطعا به بهبود تنفس در زمان خواب نیز کمک می‌کند. 

از طرفی، بعضی از موقعیت‌های بدن مانند خوابیدن به پهلو نیز می‌تواند در بسته‌بودن دهان طی شب موثر باشد. در بعضی افراد که دچار اختلال تنفس هستند نیز استفاده از وسایل کمک‌تنفسی در بهبود مشکل توصیه می‌شود.

تنفس دهانی می تواند منجر به مشکلات عمده سلامت دهان شود. خوابیدن با دهان باز می تواند بر سلامت شما تأثیر زیادی بگذارد، زیرا اغلب منجر به تنفس ضعیف در طول شب می شود که می تواند باعث مشکلات سلامتی مختلفی شود. افراد مبتلا به بیماری لثه یا مینای دندان، لبخند لثه ای، دندان های شلوغ، آلرژی یا چاقی در معرض خطر بیشتری هستند.

منبع: سلامت نیوز
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها