پنیر قبل از خواب

پنیر خوردن قبل از خواب | مضرات پنیر خوردن در شام

دقت کردی شب هایی که پنیر می خوری؛ کابوس می بینی؟

A
۰

پنیر خوردن به عنوان شام و قبل از خواب موافقان و مخالفان زیادی در میان پزشکان دارد. عده ای معتقدند که باعث بد خوابی می شود. در ادامه درباره تاثیرات مصرف پنیر قبل از خواب می خوانید.

پنیر خوردن قبل از خواب در میان بسیاری از افراد مخصوصا ایرانی ها رایج است. اغلب اگر به دنبال شام سبک و یا حاضری باشند ترجیح می دهند قبل از خواب پنیر نوش جان کنند اما بر نظر عده ای؛ مصرف این نوع لبنیان باعث بدخوابی می شود و حتی ممکن است منجر به کابوس شود. در ادامه درباره صحت و سقم کابوس دیدن بعد از مصرف پنیر در شب، صحبت می کنیم.

مصرف پنیر قبل از خواب و کابوس دیدن

در حالی که بسیاری از افراد بر این باورند که خوردن پنیر قبل از خواب باعث دیدن کابوس می‌شود، اما شواهد علمی محکمی برای اثبات این موضوع وجود ندارد. با این حال، برخی دلایل وجود دارد که چرا پنیر ممکن است بر خواب شما تأثیر بگذارد.

۱.  در سال ۱۹۶۴ در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شد و در مورد بیماری است که هر شب کابوس‌های وحشتناکی می‌دید (از جمله کابوسی که در آن از یک قلاب گوشت آویزان بود). تحقیقات بیشتر نشان داد که او هر شب ۳۰ تا ۶۰ گرم پنیر به همراه شامش می‌خورد. او مصرف پنیر را قطع کرد و کابوس‌ها متوقف شدند. باز هم، این به هیچ وجه اثبات قطعی ارتباط بین پنیر و کابوس نیست.

۲. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ روی رابطه بین رژیم غذایی و رویاها انجام شد. این مطالعه نشان داد که از افرادی که ارتباطی بین این دو قائل بودند، اکثرشان (۳۹ تا ۴۴ درصد) محصولات لبنی را عامل اصلی کابوس می‌دانستند. به طور خاص، محصولات لبنی با خواب‌های آزاردهنده یا عجیب مرتبط بودند.

بیشتر بخوانید:چرا شب ها، نوشیدن چای سیاه توصیه نمیشه؟

دلیل تاثیرات بد پنیر بر خواب

تریپتوفان

یک نظریه در مورد اینکه چرا پنیر ممکن است باعث خواب‌های واضح شود این است که پنیر اغلب سرشار از اسید آمینه تریپتوفان است. “تریپتوفان پیش‌ماده سروتونین است که در سطوح بالاتر در بدن باعث ایجاد خواب‌های واضح می‌شود” این توضیحی است که ترزا شنورباخ، روانشناس و متخصص خواب ارائه می‌دهد.

با این حال، همین اسید آمینه همچنین می‌تواند پیش‌ماده انتقال‌دهنده عصبی ملاتونین (هورمونی مرتبط با خواب) باشد، به این معنی که در استدلال اینکه پنیر ممکن است خواب را بهبود بخشد نیز مرتبط است. ترزا اضافه می‌کند: “تریپتوفان موجود در پنیر با کمک به بدن برای تولید ملاتونین بیشتر می‌تواند به تنظیم بهتر ساعت داخلی شما و خواب راحت‌تر کمک کند.”

تیرامین

یکی دیگر از توضیحات در مورد اینکه چرا پنیر ممکن است باعث کابوس شود این است که پنیر اغلب سرشار از اسید آمینه تیرامین است که باعث تولید نوراپی‌نفرین می‌شود. این هورمون با پاسخ جنگ یا گریز بدن مرتبط است و به عنوان یک محرک برای مغز عمل می‌کند و خواب شما را مختل می‌کند.

ترزا می‌گوید تیرامین برای تولید دوپامین استفاده می‌شود و طبق تحقیقات، سطوح بالاتر دوپامین می‌تواند بر فعالیت رویا تأثیر بگذارد. او توضیح می‌دهد: “دوپامین در تنظیم چرخه خواب و بیداری نقش دارد و می‌تواند بر توانایی مغز در پردازش اطلاعات حسی در طول خواب تأثیر بگذارد.”

پنیر قبل از خواب

یکی از توضیحات رایج این است که هضم پنیر دشوار است، به این معنی که بدن شما در حالی که سعی در پردازش پنیر دارد، کمی شما را بیدار نگه می‌دارد. “خواب ما در فازهای خواب REM برای مدت طولانی‌تری از حد معمول باقی می‌ماند و این امر از استراحت کامل در طول شب جلوگیری می‌کند و در نتیجه به طور بالقوه احتمال تجربه رویا را افزایش می‌دهد.” خواب REM بخشی از چرخه خواب است که در آن بیشتر رویاها اتفاق می‌افتد.

این واقعیت که پنیر اغلب در پایان وعده غذایی، یعنی نزدیک به زمان خوابیدن خورده می‌شود، ممکن است یکی از دلایلی باشد که اغلب به عنوان علت کابوس‌ها شناخته می‌شود. با این حال، این توضیح در مورد هر غذای دیرهضم، مانند گوشت، نیز صدق می‌کند.

بیشتر بخوانید:مضرات خوردن شیرینی در شب

خوراکی‌های همراه پنیر

احتمالاً شما فقط به تنهایی یک تکه پنیر بزرگ نمی‌خورید. (البته اگر این کار را انجام می‌دهید، هیچ مشکلی نیست.) آنچه با پنیر می‌خورید نیز ممکن است بر خواب شما تأثیر بگذارد.

برای مثال، بسیاری از افراد نان‌های خشک را همراه پنیر انتخاب می‌کنند. این نان‌ها سرشار از کربوهیدرات هستند که در مقادیر زیاد باعث می‌شود بدن شما انسولین بیشتری برای متعادل کردن سطح قند خون ترشح کند. که این افزایش اضافی انسولین باعث افزایش جذب اکثر اسیدهای آمینه به سیستم شما می‌شود و در نتیجه احساس سستی و رخوت می‌کنید.

در حالی که بسیاری از افسانه‌ها در مورد غذا و خواب وجود دارد، به نظر می‌رسد که علم هنوز ارتباط مستقیمی بین پنیر و کابوس‌ها پیدا نکرده است. با این حال، به خاطر داشته باشید که بدن هر فردی با دیگری متفاوت است و آنچه بر خواب یک نفر تأثیر می‌گذارد ممکن است بر دیگری تأثیر نگذارد. اگر متوجه شدید که بعد از خوردن پنیر قبل از خواب دچار مشکل در خواب می‌شوید، بهتر است مصرف آن را در شب خودداری کنید و ببینید که آیا تفاوتی ایجاد می‌کند یا خیر. برای داشتن خواب باکیفیت، رعایت بهداشت خواب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این شامل داشتن یک برنامه خواب منظم، ایجاد یک محیط آرامش بخش برای خواب، و اجتناب از محرک‌ها مانند کافئین و الکل قبل از خواب می‌شود.

 

منبع: مغز دانا
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها