راه های افزایش تستوسترون | افزایش طبیعی تستوسترون

طبیعی و سالم ترین راهکارها برای افزایش تستوسترون در آقایون

A
۰

تستوسترون را با راهکارهای طبیعی مانند رعایت رژیم غذایی و کاهش استرس می توانید افزایش دهید. اینفوگیاهی در ادامه دیگر راهکارها را توضیح می دهد.

تستوسترون در واقع نوعی هورمون مردانه است که باعث تنظیم عملکرد سلامت جسمی و جنسی در بدن آقایان می شود. این هورمون تا 30 سالگی اوج فعالیت را داشته و پس از آن از میزان قدرت آن کاسته می شود. اینفوگیاهی در این مطب شیوه افزایش سالم و بدون داروی هورمون های تستوسترون را آموزش می دهد.

تستوسترون چیست؟

تستوسترون هورمونی است که در انسان‌ها و همچنین در حیوانات نیز تولید و یافت شده و سبب افزایش ویژگی‌های جنسی مردانه می‌شود. این هورمون نوعی هورمون آندروژن (مسئول شکل گیری ویژگی‌های مردانه) است که، در مردان در بیضه‌ها و در زنان به مقدار کم در تخمدان‌ها تولید می‌شود. تولید هورمون در دوران بلوغ شروع به افزایش قابل توجهی می‌کند و بعد از 30 سالگی و یا بیشتر به مرور زمان شروع به کاهش می‌کند. این هورمون که توسط مغز و غده هیپوفیز کنترل می‌شود، پس از تولید وارد گردش خون شده تا وظایف خود را انجام دهد. هورمون تستوسترون در مردان بسیاری از اعمال را تنظیم و کنترل می‌کند که تنها یکی از آنها تولید تعداد اسپرم نرمال است. از سایر عملکرد این هورمون عبارتند از:

بیشتر بخوانید:آقایون تو چه بازه سنی بیشترین قدرت باروری رو دارن؟

  •     تراکم استخوان

  •     توزیع چربی

  •     قدرت و حجم عضلانی

  •     موهای صورت و بدن

  •     تولید گلبول قرمز

  •     میل جنسی

کاهش سطح این هورمون در بدن علاوه بر اینکه بر موارد بالا تاثیر می‌گذارد، می‌تواند باعث کاهش ناباروری در مردان شود. با بالا رفتن سن و پس از 30 یا 40 سالگی، معمولا حدود یک درصد در سال سطح این هورمون کاهش پیدا می‌کند. البته عوامل دیگری مانند آسیب به بیضه‌ها، شیمی درمانی، پرتو درمانی، اعتیاد به الکل، افسردگی، استرس زیاد، بیماری‌های کلیوی و ایدز نیز می‌تواند بر کاهش سطح این هورمون نیز تاثیر بگذارد. همچنین بعضی مواد مخدر مانند متادون نیز اثر کاهندگی دارند

افزایش تستوسترون بصورت طبیعی

بسیاری از مردان ترجیح می‌دهند تا با روش‌های طبیعی و ایجاد تغییراتی در برنامه زندگی خود و تبدیل آن به یک زندگی سالم، به افزایش سطح تستوسترون خود کمک کنند. با این حال نمی‌توان گفت که این روش‌ها به تنهایی و بدون استفاده از داروهای شیمیایی می‌تواند به بالا رفتن سطح این هورمون کمک کند، اما ایجاد این تغییرات در برنامه زندگی بی‌تاثیر نخواهد بود. اگر شما هم به دنبال راهی طبیعی برای افزایش سطح تستوسترون خود هستید، موارد زیر می‌تواند به شما کمک کند.

    بهبود رژیم غذایی

داشتن یک رژیم غذایی سالم و گنجاندن مواد غذایی که باعث افزایش سطح هورمون تستوسترون می‌شود، می‌تواند بسیار کارساز باشد. ویتامین‌هایی که باعث افزایش میزان تستوسترون در بدن می‌شوند شامل ویتامین D، DHEA، ال آرژنین و زینک است که در مواد غذایی همچون زرده تخم مرغ، ماهی تن، سیر، کلم بروکلی، آووکادو، ماست، گوشت قرمز، سبوس گندم، قهوه کشمش، میگو و غیره وجود دارد. این رژیم غذایی سالم به دو روش برای افزایش میزان تستوسترون شما مفید است:

  • باعث کاهش وزن و رسیدن به وزن سالم و ایده‌آل

  • احتمال افزایش قند خون را کاهش می‌دهد.

  بیشتر بخوانید:یائسگی در مردان از چه سنی شروع شده و چه علائمی دارد؟

  ورزش کردن

باید بدانید، مردانی که اضافه وزن دارند، بسیار بیشتر احتمال دارد که سطح تستوسترون پایینی داشته باشند. چربی اضافه در بدن منجربه تولید آنزیمی به نام آروماتاز می‌شود که تستوسترون را به استرادیول تبدیل می‌کند و باعث کاهش میزان این هورمون در بدن می‌شود. به همین دلیل کاهش وزن می‌تواند به بهبود سطح تستوسترون در بدن کمک کند. بنابراین داشتن یک برنامه تمرینی قدرتی در کنار یک رژیم غذایی سالم می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

    خواب کافی

داشتن مقدار خوا کافی در هر شبانه روز برای حفظ سلامت عمومی بدن بسیار مهم است و همچنین باعث افزایش سطح هورمون تستوسترون در بدن می‌شود. بیشترین میزان ترشح این هورمون در هنگام خواب است، بنابراین خواب کافی تاثیر مستقیمی بر سطح این هورمون دارد.

    کاهش استرس

زمانی که بدن شما استرس را تجربه می‌کند، هورمونی به نام کورتیزول ترشح می‌شود. این هورمون به بدن کمک می‌کند تا سطح استرس را کاهش داده و بدن به حالت عادی خود بازگردد. اما زمانی که شما طولانی مدت درگیر استرس هستید، کورتیزول در گردش خون باعث کاهش سطح تستوسترون می‌شود. بنابراین هر اقدامی که باعث کاهش استرس می‌شود می‌تواند به افزایش سطح تستوسترون کمک کند.

منبع: گهواره
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها