خواص کینوا در طب سنتی | فواید کینوا | طبع کینوا

خواص شگفت انگیز کینوا برای سلامت بدن + طبع و ارزش غذایی

A
۰

کینوا نوعی سوپرفود است که فواید متنوعی برای سلامتی بدن دارد. از مهمترین خواص کینوا میتوان کاهش وزن و دفع سنگ کلیه اشاره کرد. دیگر خواص و طبع کینوا را در ادامه می خوانید.

کینوا از دانه های بسیار مفید است که اغلب برای کسانی که رژیم دارند و قصد کاهش وزن داشته؛ جایگاه برنج را می گیرد. این دانه حاوی مقادیر زیادی فیبر بوده و طبع سردی دارد. با مصرف کینوا می توانید از پوکی استخوان پیشگیری کرده و کم خونی را درمان کنید. با خواص بی نظیر کینوا برای سلامت بدن در ادامه آشنا می شوید.

کینوا چیست؟

کینوا معروف به خاویار گیاهی از آن دست غلاتی محسوب می ‌شود که خواص حیرت انگیزی داشته اما کمتر کسی از آن مطلع است. کینوا نوعی سوپرفود است که فواید متنوعی برای سلامتی بدن دارد. این ماده‌ غذایی یکی از معروف ‌ترین غلات به شمار می ‌رود. کینوا بدون گلوتن است و زمانی که پخته شود، ترکیب آن بسیار شبیه به گندم یا برنج می ‌شود و نرم و کرکی است و دارای طعم خوشمزه ‌ای است. کینوا یکی از بهترین منابع پروتئین به شمار می ‌رود و تمام ۹ اسید آمینه ‌‌های ضروری را دارد. علاوه بر این حاوی مقدار خوبی فیبر و مواد معدنی است.

انواع کینوا

سه نوع اصلی کینوا وجود دارد. کینوای سفید، کینوای قرمز، کینوای سیاه

  • کینوا سفید که کمی به زرد متمایل است را به نام کینوا طلایی هم می ‌شناسند. این دانه ‌ها ظریف ‌تر و سبک‌ تر از بقیه رنگ ‌ها هستند و بعد از پخت نرم تر می ‌شوند.

  • کینوا قرمز بعد از پخت به رنگ قهوه ‌ای دیده می ‌شود و کمی شیرین‌ تر است. این دانه ‌های قرمز که بعد از پخت بافت خود را بیشتر حفظ می ‌کند، برای تهیه سالاد مناسب ‌تر هستند.

  • کینوا سیاه هم از دانه‌ های سفید شیرین ‌تر است و بعد از پخت هم به همین رنگ دیده می ‌شود.

بیشتر بخوانید: به جای برنج از کینوا استفاده کنید

طبع دانه کینوا

دانه کینوا نه طبع گرمی دارد و نه طبع سردی، طبع این دانه ‌های پر خاصیت معتدل است و به همین دلیل از نظر طب سنتی همه افراد می ‌توانند آن را مصرف کنند.

ارزش غذایی کینوا ( 100 گرم پخته شده )

کینوا از نظر ژنتیکی دستکاری نشده و به‌ صورت طبیعی بدون گلوتن است. این غله را معمولا به‌ صورت ارگانیک می ‌کارند؛ کینوا واقعا غله نیست ولی غذای غله ‌ای کاملی محسوب می‌ شود.

  • کالری : 120

  • چربی : 2.1 گرم

  • کربوهیدرات : 21 گرم

  • پروتئین : 4.3 گرم

  • فیبر : 2.7 گرم

خواص کینوا

برای نوزادان و کودکان

مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی در کینوا به بهبود رشد نوزادان و کودکان کمک می کند. کربوهیدرات موجود کینوا به افزایش انرژی در نوزادان و کودکان کمک کرده و برای درمان خستگی و بی حالی آن ها مفید است. فیبر موجود در کینوا به پیشگیری و درمان یبوست در نوزادان و کودکان کمک می کند.

 جنین و زنان باردار

مقادیر بالای فولات موجود در کینوا به بهبود رشد جنین کمک کرده و خطر ابتلا به نقایص لوله عصبی در جنین و زایمان زود رس را کاهش می دهد. فیبر موجود در کینوا به بهبود هضم غذا کمک کرده و با بهبود حرکات روده خطر ابتلا به یبوست دوران بارداری را کاهش می دهد.

منیزیم موجود در کینوا برای کاهش فشارخون بالا در زنان باردار مفید است. آهن موجود در کینوا با افزایش تولید گلبول های قرمز به درمان کم خونی در دوران بارداری کمک می کند.

کینوا

فواید دارویی و درمانی کینوا برای بدن

دانه‌ های کینوا منبع غنی فیبر، ویتامین ‌های B، ویتامین E و سایر مواد معدنی از جمله منیزیم، کلسیم، پتاسیم و فسفر محسوب می ‌شود. این دانه ‌ها به ‌شدت مغذی هستند و کوئرستین و کائمفرول دارند که دو ترکیب گیاهی مفید هستند. کینوا همچنین غنی از آنتی‌اکسیدان‌ ها است. البته اینها فقط بخشی از خواص بی‌ نظیر کینوا هستند.

کمک به کاهش وزن

کمک به کاهش وزن یکی از خواص کینوا به شمار می ‌رود. برای اینکه بتوانید وزن خود را کم کنید، کینوا را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. کینوا فیبر زیادی دارد. یک فنجان از این دانه ‌ها ۲٫۵ گرم فیبر محلول دارد که مطالعات به این نتیجه رسیده ‌اند که به کاهش وزن کمک می ‌کند. یکی دیگر از ترکیبات موجود در فیبر هم در کنترل وزن نقش دارد.

کنترل دیابت و قند خون

کینوا یک دانه کامل است و دانه های کامل برای دیابت بسیار عالی هستند؛ کینوا به دلیل مقادیر بالای فیبر که دارد به کنترل سطح قند خون در بدن کمک می کند. تحقیقات نشان می دهد که کینوا به دلیل شاخص گلیسمی پایین و کربوهیدرات های پیچیده و پروتئین بالایی که دارد، می تواند باعث کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ شود.

بیشتر بخوانید: کتلت کینوا؛ خوشمزه ی رژیمی برای گیاهخوران

درمان کم خونی

آهن موجود در کینوا با افزایش تولید گلبول های قرمز به درمان کم خونی یا آنمی و کاهش علائم آن کمک می کند.

سلامت قلب و کلسترول خون

مقادیر بالای فیبر موجود در کینوا به کاهش کلسترول خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و آترواسکلروزیس را کاهش می دهد. کینوا حاوی اسید های چربی از جمله آلفا لینولئیک اسید و اولئیک اسید است که برای سلامت قلب مفید هستند.

درمان سنگ کلیه

کینوا با ایجاد تعادل در میزان پتاسیم خون به پیشگیری و درمان بیماری سنگ کلیه کمک می کند.

بهبود سیستم گوارش

یک فنجان کینوای پخته شده حاوی ۲۱ درصد فیبر است و این موضوع برای روده و سیستم گوارش بسیار عالی است. کینوا همچنین از سایر غلات قابل هضم تر است. همچنین مصرف کینوا، گندم سیاه و جوی دوسر حس سیری بیشتری در اختیار فرد قرار می‌ دهد. گلوتامیک اسید موجود در کینوا در معده به گلوتامین تبدیل شده و به سلامت مخاط معده کمک می کند.

کاهش فشارخون

کینوا حاوی مقادیر قابل توجه منیزیم است که با کاهش استرس عروق خونی به درمان فشار خون بالا کمک می کند.

پیشگیری از پوکی استخوان

برای پیشگیری از پوکی استخوان کینوا را در رژیم غذایی خود جای دهید. کینوا منبع سرشار منیزیم محسوب می ‌شود و به همین علت برای سلامت استخوان‌ ها مفید است. کینوا همچنین غنی از پروتئین است به طوری که یک فنجان از آن ۹ گرم پروتئین دارد. پروتئین هم برای استخوان ‌ها مفید است. منیزیم و منگنز موجود در کینوا در پیشگیری از پوکی استخوان اثرگذار هستند.

ضد التهاب طبیعی

مقادیر بالای ویتامین های گروه B و ساپونین موجود در کینوا دارای خواص ضد التهابی طبیعی هستند و به درمان بیماری های التهابی مانند میگرن، آسم، آرتروز و روماتیسم کمک می کنند.

مبارزه با سرطان

می‌ توانید برای مبارزه با سرطان از خواص کینوا بهره ببرید. خوردن روزانه یک کاسه کینوا می‌ تواند احتمال مرگ زود رس ناشی از سرطان را کاهش دهد. کینوا می‌ تواند برای افراد مبتلا به سرطان یک ماده‌ غذایی نجات‌ دهنده باشد. محققان در یک گزارش توصیه کردند که برای مبارزه با سرطان کینوا را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. کینوا منبع سرشار آنتی‌اکسیدان‌ ها به شمار می ‌رود که با رادیکال ‌های آزاد و سایر ترکیبات سرطان ‌زا مبارزه می ‌کنند.

تیروئید

متخصصان تغذیه معتقدند که دانه های کامل مانند کینوا از بهترین مواد غذایی برای بهبود فعالیت غده ی تیروئید و درمان کم کاری تیروئید هستند.

بدنسازی

کربوهیدرات موجود در کینوا به عنوان یکی از بهترین منابع تولید انرژی برای ورزشکاران و بدنسازان شناخته می شود. کینوا حاوی مقادیر بالای پروتئین و آمینو اسید های ضروری است که به بهبود عضله سازی در تمرینات بدنسازی کمک می کند.

خواص کینوا برای پوست و مو

آنتی‌اکسیدان ‌های موجود در این دانه ‌ها برای سلامت پوست و مو معجزه می ‌کنند. در ادامه به خواص کینوا برای بدن، پوست و مو اشاره کرده‌ ایم.

درمان لکه های پوستی

کینوا غنی از ویتامین های گروه B می باشد که به کاهش ملانین پوست کمک کرده و باعث درمان لکه های تیره پوست می شود.

درمان آکنه و جوش صورت

ویتامین A موجود در کینوا با کاهش چربی پوست به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند. مقادیر بالای ویتامین B3 موجود در کینوا به درمان قرمزی و التهاب ناشی از آکنه و جوش صورت کمک می کند.

جوان سازی پوست صورت

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، ویتامین A و ریبوفلاوین موجود در کینوا با افزایش الاستیسیته پوست به درمان چین و چروک و جوان سازی پوست صورت کمک می کند. مقادیر بالای پروتئین موجود در کینوا با افزایش تولید کلاژن برای جوان سازی پوست صورت مفید می باشد.

درمان موخوره

پروتئین موجود در کینوا به تقویت موها و درمان موخوره کمک می کند.

تقویت و افزایش رشد مو

پروتئین و ویتامین E موجود در کینوا به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و باعث افزایش رشد موی سر می شود.

درمان شوره سر

کلسیم، آهن و فسفر موجود در کینوا به بهبود گردش خون در پوست سر و افزایش رطوبت پوست به درمان شوره سر کمک می کنند.

استحکام فولیکول ‌های مو

مستحکم کردن فولیکول ‌های مو از خواص کینوا برای مو به شمار می ‌رود. پروتئین هیدرولیز شده‌ و استخراج شده از کینوا به‌ عنوان یک پوشش ملایم و طبیعی عمل می‌ کند که فولیکول ‌های مو را از داخل تغذیه کرده و از آنها محافظت می کند. ویتامین E شکنندگی مو را از طریق متعادل کردن تولید چربی در کف سر کاهش می ‌دهد.

عوارض جانبی کینوا

خواص کینوا را معرفی کردیم. حالا به سراغ عوارض جانبی آن می ‌رویم. در نظر داشته باشید که زیاده‌ روی در مصرف کینوا می ‌تواند منجر به بروز عوارض جانبی شود.

  • کینوا غنی از فیبر است و به همین علت زیاده‌ روی در مصرف آن می ‌تواند منجر به گاز، نفخ و اسهال شود.

  • کینوا حاوی اگزالیک اسید است که از طریق ادرار دفع می ‌شود. این ترکیب به همراه کلسیم می ‌تواند منجر به شکل‌ گیری سنگ کلیه شود.

مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها