فواید روغن آفتابگردان | طریقه مصرف روغن آفتابگردان

مصرف چقدر روغن آفتابگردان در روز مجازه؟

A
۰

اگر نوعی روغن سرخ کردنی سالم و طبیعی می خواهید که بدون نگرانی از مضراتش استفاده کنید، روغن آفتابگردان می تواند یک انتخاب خوب و مطمئن باشد.

روغن آفتابگردان را می توانید جایگزین روغن های ناسالم کنید و با خیال راحت از روغنی استفاده کنید که حاوی ویتامین است و خطر زیادی برای قلب و کلسترول ندارد. اینفوگیاهی در این خبر از خواص و مضرات روغن گیاهی آفتابگردان توضیح می دهد و در انتها با نحوه مصرف آن آشنا می شوید.

روغن آفتابگردان چند نوع دارد؟

در حال حاضر چهار نوع روغن آفتابگردان وجود دارد که همه آنها از دانه‌های آفتابگردانی که برای تولید ترکیبات مختلف اسیدهای چرب پرورش داده می‌شوند، تهیه می‌شود. این روغن درواقع دارای مقادیر مختلفی اسید لینولئیک است که ما آن را با نام امگا 6 می‌شناسیم. بنابراین روغن آفتابگردان می‌تواند دارای امگا 6 زیاد، متوسط یا کم باشد.

اسید لینولئیک یا امگا 6 یک اسید چرب غیراشباع چندگانه است که دارای دو پیوند دوگانه در زنجیره کربنی خود است. یکی دیگر از مواد موجود در روغن آفتابگردان، اسید اولئیک یا امگا 9 نام دارد و اسیدی چرب تک غیراشباع با پیوند دوگانه است. لینولئیک و اسید اولئیک هر دو منبع انرژی برای بدن هستند و به استحکام سلول و بافت آن‌ها کمک می‌کنند. این نوع از روغن‌ها در دمای اتاق به مایع تبدیل می‌شوند و برای پخت‌وپز استفاده می‌شوند.                            

نوع سومی از روغن آفتابگردان هست که کاملا جامد بوده و برای آشپزی مناسب نیست. این روغن را بیشتر در غذاهای بسته بندی شده، بستنی‌ها، شکلات‌ها و خوراکی‌های سرخ‌کردنی نیمه‌آماده استفاده می‌شود. با این وجود باید گفت که تمام روغن‌های آفتابگردان 100% چربی و حاوی ویتامین E هستند. این ویتامین یک ماده مغذی محلول در چربی است که از سلول‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از افزایش سن محافظت می‌کند.

بیشتر بخوانید:شیوه مصرف و عوارض روغن زیتون

میزان کالری روغن آفتابگردان چقدر است؟

روغن آفتابگردان حاوی مقادیر متفاوتی از مواد مغذی است. با این وجود، هنوز اطلاعات تغذیه‌ای این روغن را نمی‌دانید. اگر اهل رژیم گرفتن باشید مطمئنا متوجه شده‌اید که در دستورپخت برنامه غذایی رژیم لاغری شما میزان روغن بسیار کمی استفاده شده است؛ اما آیا دلیل این مورد چربی بالای روغن‌هاست؟

جالب است بدانید که هر یک قاشق غذاخوری روغن آفتابگردان حاوی 120 کالری و 78 گرم چربی است و مقدار پروتئین، کربوهیدرات، فیبر و شکر آن صفر گرم است. البته این روغن مقدار قابل توجهی ویتامین E و ویتامین K دارد.

روغن آفتابگردان

خواص روغن آفتابگردان چیست؟

روغن آفتابگردان فواید زیادی برای سلامتی دارد زیرا دارای چربی‌های موجود در آن از نوع چربی‌های خوب بوده و شامل امگا 3 و امگا 6 است. این چربی‌های غیراشباع چندگانه که در اصطلاح PUFA نیز گفته می‌شوند، می‌توانند کلسترول و تری گلیسیرید خون را کاهش دهند. اسیدهای چرب تک غیراشباع یا MUFA نیز در روغن آفتابگردان وجود دارد که طبق بررسی‌های پزشکی احتمال تاثیر آن در کاهش بیماری قلبی دیده شده است.

pharmeasy سازمان غذا و داروی آمریکا نیز تحقیقات زیادی روی این موضوع داشته است تا ثابت کند چربی موجود در روغن آفتابگردان ضرری برای قلب ندارد. هرچند این تحقیقات هنوز ادامه دارد و به صورت قطعی ثابت نشده است؛ اما با این حال نمی‌توان از فواید ویتامین و امگاهای موجود در این روغن چشم پوشید.

مضرات روغن آفتابگردان چیست؟

مصرف بیش از اندازه هرچیزی می‌تواند برای سلامتی انسان مضر باشد. حتی مفیدترین مواد مغذی نیز اگر به‌اندازه مصرف نشود مضر و خطرناک خواهد بود. روغن آفتابگردان نیز از این قاعده مستثنی نیست و باید حواستان به میزان مصرف این روغن باشد.

اگرچه امگا 6 یک اسید چرب ضروری و مفید است که انسان باید آن را از رژیم غذایی خود جذب کند، اما نگرانی‌هایی وجود دارد که مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به ایجاد التهاب در بدن شود که در افزایش وزن شما تاثیر می‌گذارد.

همچنین روغن آفتابگردان اغلب در پخت و پز با حرارت بالا استفاده می‌شود، چراکه نقطه دود بالایی دارد؛ یعنی دمایی که در آن شروع به دود شدن و تجزیه می کند. اگر روغن آفتابگردان را بیش از حد داغ کنید یا چندبار برای سرخ‌کردن استفاده کنید، نوعی ماده سمی تولید می‌کند که ممکن است بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی و آلزایمر را به مرور زمان به وجود آورد.

بیشتر بخوانید:روغن کنجد با خواص درمانی بی نظیر

روغن آفتابگردان از آن دست موادی است که نمی‌شود بدون حضورش هیچ غذایی را درست کرد. درباره اینکه این روغن برای بدن مفید است یا نه، باید گفت هر دو. این روغن دارای مقادیر قابل توجهی کلسیم، آهن، پتاسیم، انواع ویتامین، نیاسین، سلنیوم، ریبوفلاوین، امگا 6 و امگا 9 است که هرکدام یک فایده‌ای برای بدن دارند.

البته نباید از مضرات مصرف بیش از اندازه روغن آفتابگردان چشم پوشید. این خوراکی نیز مانند هر ماده دیگری درصورت استفاده بیش از حد می‌تواند تاثیرات بدی روی سلامتی انسان داشته باشد؛ برای مثال می‌توانداحتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و آلزایمر را افزایش دهد. بزرگ‌ترین ضرر استفاده زیاد از روغن نیز چاقی و اضافه وزن است

نحوه مصرف روغن آفتابگردان

از روغن آفتابگردان می‌توان برای پخت و پز، استفاده موضعی و همچنین اضافه کردن به سالاد و دسر استفاده کرد. متخصصان توصیه می‌کنند هر فرد روزانه کمتر از ۲۰ گرم روغن آفتابگردان که معادل ۱/۵ قاشق غذاخوری است را نوش جان کند.

 

منبع: لیمومی
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها