غداهای مفید برای کبد چرب | برنامه غذایی برای کبد چرب

کنترل کبد چرب در خانه با این رژیم غذایی | رژیم غذایی افراد مبتلا به کبد چرب

A
۰

کبد چرب از شایع ترین بیماری های امروزه است که اگر کنترل نشود ممکن است کشنده باشد. اینفوگیاهی در این مطلب بهترین راه حل درمان این بیماری؛ یعنی رژیم غذایی مناسب و نکات تغذیه ای را ارائه می دهد.

کبد چرب دلایل زیادی می تواند داشته باشد اما مهم ترین علل آن دیابت و یا چاقی بیش از اندازه است. درصورت ابتلا به این بیماری بهتر است رژیم غذایی کنترل شده ای داشته باشید تا بتوانید نشانه های کبد چرب را کاهش دهید. اینفوگیاهی مفیدترین و مضرترین خوراکی های کبد چرب را معرفی کرده است و از دلایل مصرف یا عدم مصرف این خوراکی ها برای کبد چرب توضیح می دهد.

مواد غذایی مفید برای بیماری کبد چرب

 تخم آفتابگردان

هنگام ابتلا به بیماری کبد چرب، بدن شما به مقدار زیادی آنتی اکسیدان نیاز دارد. با شروع ورزش و عضله سازی، میزان سوخت و ساز بدن افزایش می‌یابد. در نتیجه به آنتی اکسیدان بیشتری نیاز خواهید داشت. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم حتماً از تخم آفتابگردان استفاده کنید.

 تخم آفتابگردان دارای مقدار زیادی ویتامین E است. ویتامین ای، یک آنتی اکسیدان طبیعی بوده و در بسیاری از مکمل‌های ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین می‌توانید بخش زیادی از آنتی اکسیدان مورد نیاز بدن خود را از طریق مکمل‌های مفید ورزشی دریافت کنید. پژوهش‌ها نشان می‌دهد در ۱۰۰ گرم تخمه آفتابگردان، ۲۰ میلی گرم ویتامین ای وجود دارد. اگر قصد دارید مواد مورد نیاز بدن خود را با استفاده از مواد طبیعی دریافت کنید، تخمه آفتابگردان گزینه کاملاً مناسبی برای شما خواهد بود.

بیشتر بخوانید:محافظت از کبد با مصرف جینسینگ

 لوبیا و سویا

با توجه به اینکه بیماری کبد چرب به مرور زمان پیشرفت می‌کند، بهترین گزینه این است که با مصرف برخی مواد طبیعی از بروز این بیماری جلوگیری کنید. برخی حبوبات مثل لوبیا و سویا، گزینه‌های مناسبی برای پیشگیری از بیماری کبد چرب هستند. تاکنون پژوهش‌های گوناگونی روی این مسئله انجام شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد حبوباتی مثل عدس، نخود، سویا و نخود فرنگی از نظر تغذیه برای بدن بسیار مفید هستند.

 این حبوبات دارای مقدار زیادی نشاسته هستند که به بهبود فعالیت روده‌ها کمک می‌کنند. به این ترتیب، فرایند جذب مواد زائد و تجزیه غذا به خوبی انجام خواهد شد. مصرف حبوباتی مثل لوبیا، گلوکز اضافی بدن را کاهش می‌دهد و مقدار تری گلیسیرید بدن را به حد استاندارد خود می‌رساند. این مسئله برای افرادی که به چاقی شدید مبتلا هستند اهمیت بیشتری دارد.

 در بدن این افراد، میزان «تری گلیسیرید» و چربی اشباع شده بسیار زیاد است. نتایج یک پژوهش در سال ۲۰۱۹، نشان داد لوبیا نقش موثر در درمان بیماری کبد چرب دارد. البته منابع دیگری نیز وجود دارند که سویا را به عنوان یک ماده موثر برای پیشگیری از بیماری کبد چرب معرفی می‌کنند. سویا دارای مقدار زیادی «پروتئین بتا-کنگلیسینین» است. این ماده می‌تواند از تجمع چربی اشباع شده جلوگیری کند و میزان تری گلیسیرید بدن را کاهش دهد.

قهوه

بسیاری از افراد تصور می‌کنند، قهوه اثرات نامناسبی برای بدن انسان دارد و نباید هنگام ورزش کردن یا عضله سازی مورد استفاده قرار بگیرد. مصرف بیش از حد قهوه، آسیب بسیار زیادی به کبد و دیگر اندام‌های بدن انسان وارد می‌کند. اگر به میزان استاندارد از قهوه استفاده کنید، بسیاری از آنزیم‌های غیر طبیعی کبد را از بین خواهید برد.

پیشنهاد می‌کنیم قهوه را در رژیم غذایی کبد چرب خود  قرار داده و به صورت روزانه یک فنجان قهوه مصرف کنید. ترکیبات موجود در قهوه، از کبد شما در برابر بیماری کبد چرب محافظت می‌کنند. برای اثبات این مسئله، یک پژوهش در سال ۲۰۲۱ انجام شد. نتیجه این پژوهش نشان داد که مصرف منظم قهوه، خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را کاهش داده و بر درمان بیماری فیبروز کبدی موثر است. به احتمال زیاد، کافئین موجود در قهوه از بروز بیماری کبد چرب و افزایش انزیم‌های غیر طبیعی کبد جلوگیری می‌کند.

سیر

هر چقدر میزان تجمع چربی در بدن افزایش یابد، خطر ابتلا به بیماری کبد چرب بیشتر خواهد شد. متاسفانه بسیاری از افراد رژیم غذایی نادرستی دارند و به صورت مداوم از غذاهای چرب یا شیرین استفاده می‌کنند. بعد از مصرف غذاهای چرب، مقدار زیادی چربی در بافت کبد ذخیره خواهد شد. سیر یک ماده موثر و طبیعی است که از تجمع چربی‌ها در بافت کبد جلوگیری می‌کند. این ماده غذایی برای کاهش وزن و سوزاندن چربی‌های اضافی بدن موثر است.

اگر علاقه ‌ای به مصرف سیر خام ندارید، پیشنهاد می‌کنیم هنگام پختن غذا از پودر سیر استفاده کنید. در سال ۲۰۲۰، یک پژوهش در این زمینه انجام شد. در این پژوهش، تعداد زیادی از بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب به مدت ۱۵ روز ۸۰۰ میلی گرم پودر سیر مصرف کردند. بعد از گذشت ۱۵ روز، میزان چربی کبد بیماران تا حد زیادی کاهش پیدا کرد. همچنین مقدار زیادی از آنزیم‌های غیر طبیعی کبد از بین رفته بودند.

بیشتر بخوانید:این میوه ها برای کبد چرب سم هستند

زردچوبه

یکی دیگر از مواد طبیعی که باید در رژیم غذایی کبد چرب قرار بگیرد، زردچوبه است. این ماده دارای مقدار زیادی کورکومین است که آسیب کبدی را کاهش می‌دهد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که رنگ نارنجی، مقدار آلانین آمینوترانسفراز (ALT) و آسپارتات آمینوترانسفراز (AST) را کاهش خواهد داد. میزان تولید این دو آنزیم در بیماران مبتلا به کبد چرب به صورت غیر طبیعی افزایش می‌یابد. بنابراین می‌توان با مصرف زردچوبه، ترشح این آنزیم‌ها را کنترل کرد. علاوه بر مواد غذایی ذکر شده، بسیاری دیگر مواد غذایی وجود دارند که برای رژیم غذایی کبد چرب مناسب بوده و متخصص تغذیه می‌تواند با توجه به شرایط شما، هر یک از مواد را در رژیم شما قرار دهد.

غداهای مضر برای کبد چرب

 شکر و مواد غذایی شیرین

اولین چیزی که باید بعد از دریافت رژیم غذایی کبد چرب کنار بگذارید، شکر و مواد غذایی شیرین هستند. اگر به بیماری کبد چرب مبتلا هستید، همین الان به سراغ یخچال بروید و با شکلات، انواع شیرینی خامه‌ای، آبنبات‌ها و مواردی مانند این خداحافظی کنید! هر چقدر قند خون در بدن افزایش یابد، میزان تجمع چربی در کبد بیشتر خواهد شد.

بنابراین بیماران مبتلا به کبد چرب، باید مصرف شیرینی‌ها را به حداقل برسانند یا به طور کامل قطع کنند. مقدار زیادی مواد قندی در آبنبات، بستنی و نوشیدنی‌های شیرین مثل نوشابه و آب میوه وجود دارد. علاوه بر این، غذاهای بسته بندی شده و شربت‌ها نیز دارای مقدار زیادی گلوکز اضافی هستند.

 غذاهای سرخ شده یا فرآوری شده

یکی دیگر از مواد غذایی که باید از رژیم غذایی کبد چرب حذف شود، غذاهای سرخ شده یا فرآوری شده هستند. غذاهای سرخ شده، کالری بسیار زیادی را به بدن شما وارد می‌کنند. این مواد غذایی نه تنها سطح چربی تجمع یافته در کبد را افزایش می‌دهند، بلکه منجر به چاقی یا اضافه وزن شدید می‌شوند. البته غذاهای شور نیز بر بروز بیماری کبد چرب موثر هستند.

 پیشنهاد می‌کنیم به جای استفاده از نمک، از ادویه‌ها و گیاهان خشک شده برای طعم دادن به غذا استفاده کنید. علاوه بر این، بهتر است خود را به مصرف غذاهای بخارپز شده به عادت دهید و مصرف غذای سرخ شده را کنار بگذارید.

بیشتر بخوانید:خاکشیر ؛ قاتل کبد چرب + نحوه استفاده

گوشت

نتایج یک پژوهش در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که مصرف چربی اشباع شده، خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را افزایش می‌دهد. بسیاری از انواع گوشت حیوانات دارای چربی اشباع شده هستند. به عنوان مثال، مقدار زیادی چربی اشباع شده در گوشت خوک و گوشت گاو وجود دارد. در صورتی که به بیماری کبد چرب مبتلا هستید، برای مدتی مصرف این نوع گوشت‌ها را کنار بگذارید. به جای آن، می‌توانید از گوشت بدون چربی اشباع شده مثل ماهی یا توفو استفاده کنید. گوشت ماهی سرشار از امگا ۳ است و آسیبی به بدن شما وارد نمی‌کند.

الکل

مهم‌ترین چیزی که باید بعد از دریافت رژیم غذایی کبد چرب کنار بگذارید، نوشیدنی‌های الکلی هستند. در ایالات متحده آمریکا، بسیاری از افراد به دلیل مصرف بیش از حد الکل به بیماری کبد چرب مبتلا هستند. نوشیدنی‌های الکلی، به صورت مستقیم بر عملکرد کبد تاثیر می‌گذارند و خطر ابتلا به بیماری‌هایی مثل سیروز کبدی را افزایش می‌دهند.

منبع: فیت کلاب
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها