رژیم غذایی برای معده درد | غذاهای مفید برای معده های ضعیف

اگر معده درد داری؛ این توصیه های غذایی رو جدی بگیر!

A
۰

اگر از معده درد رنج می برید بهتر است رژیم غذایی را جدی تر در نظر گرفته و به تغذیه خود بیشتر توجه کنید. در ادامه خوراکی های مفید برای معده درد را نام بردیم.

رژیم غذایی برای معده درد می تواند معجزه کند. در صورتی که به معده درد مبتلا می شوید بهتر است به پزشک مراجعه کنید اما رعایت غذایی را دسته کم نگیرید. مواد غذایی که باعث ترشح اسید نمی شوند در بهبود معده درد و کاهش علائم درد های گوارشی بسیار تاثیر گذار هستند که در ادامه چند نمونه از آن ها را معرفی کردیم.

غذاهایی که برای معده درد مفید هستند؟

مایعات

یکی از عوارض مشکل معده، دچار شدن به اسهال‌های مکرر است. اسهال باعث می‌شود بدن آب زیادی از دست بدهد، در نتیجه اگر به واسطه معده درد اسهال می‌شوید، بهتر است نوشیدن مایعات را فرموش نکنید. اگر هم به واسطه معده درد نمی‌توانید غذاهای جامد را تحمل کنید، با نوشیدن مایعات یا غذاهایی که شکل مایع دارند، به کاهش  علائم درد خود کمک می‌کنید.

نوشیدنی‌هایی که به معده درد کمک می‌کنند

  •     آب‌گوشت شفاف، ساده و رقیق (مثل آب‌گوشت استخوان)

  •     آب‌میوه رقیق

  •     چای کمرنگ

  •     آب نارگیل

  •     دمنوش گیاهی

این مواد، به شما کمک می‌کنند که مواد معدنی مورد نیازتان مثل پتاسیم، کلسیم و سدیم را دریافت کنید.

 بیشتر بخوانید:شیرین بیان؛ بهترین مسکن گیاهی برای زخم معده

موز

در لیست غذاهای مفید برای معده درد موز نقش مهمی ایفا می‌کند. موز می‌تواند به جبران پتاسیم و سایر الکترولیت‌هایی که ممکن است فرد به خاطر معده درد و در نتیجه استفراغ یا اسهال از دست بدهد، کمک کند. همچنین این میوه باعث هضم راحت‌تر می‌شود و جلوی بیشتر شدن درد معده را هم می‌گیرد.

زنجبیل

بدون شک زنجفیل یا زنجبیل یکی از پیشنهادهای دست اول ما در رابطه با غذاهای مفید برای معده درد است. زنجبیل می‌تواند به مقابله با احساس تهوع کمک کند. می‌توانید با برش‌دادن یا رنده‌کردن زنجفیل آن را به آب داغ اضافه کنید و بنوشید یا اینکه چای زنجفیل دم کنید و به این شکل آن را میل کنید.

 برنج

ماده نشاسته‌ای و کم‌فیبری مانند برنج سفید ساده، می‌تواند به علائم ناشی از معده درد مثل اسهال، کمک کند و آن را کاهش دهد. اگر در رژیم غذاییتان برنج قهوه‌ای استفاده می‌کنید بهتر است مصرف آن را کم کنید چون هضم آن برای معده سخت‌تر است.

پوره سیب

سیب حاوی آنتی اکسیدانی به نام پلی فنول است. پلی فنول‌ها به کاهش التهابات مرتبط با دستگاه گوارش از جمله معده کمک و از آسیب به پوشش معده جلوگیری می‌کنند. همچنین هضم پوره سیب راحت‌تر از سیب خام است.   برای درست کردن پوره سیب به مقدار دل‌خواه سیب را خرد کنید، با کمی آب، شکر، دارچین و لیمو به قابلمه اضافه کنید، کمی تفت دهید و به مدت 30 دقیقه صبر کنید تا به یک پوره  غلیظ تبدیل شود.

نان تست سفید

در هنگام معده درد، نان تست ساده یا نان سفید بهتر از نان‌های سبوس‌دار عمل می‌کنند نان‌های سبوس‌دار نوعی فیبر دارند که بهتر است زمانی که مشکل گوارش ندارید از آن‌ها استفاده بکنید، چون علائم اسهال و استفراغ را تشدید می‌کنند.

چه غذاهایی برای معده درد مناسب نیستند؟

حالا که با لیست غذاهای مفید برای معده درد آشنا شدید نوبت این است که با لیست غذاهای مضر برای معده درد آشنا شوید. به طور کلی غذاهای مضر برای معده درد شامل لبنیات، غذاهای پرچرب، میوه و سبزیجات خام و غذاهای پرادویه می‌شوند.

لبنیات برای معده درد

اگر معده درد همراه همیشگی شما است، احتمالا می‌دانید که لبنیات دوست خیلی خوبی برای شما محسوب نمی‌شود. هضم انواع لبنیات برای معده‌هایی که حساس هستند مشکل است، پس بهتر از مصرف شیر، بستنی، پنیر و غیره اجتناب کنید. گاهی اوقات هضم لبنیات کم‌چرب برای معده آسان‌تر است، بنابراین اگر حتما اصرار دارید که از لبنیات استفاده کنید، می‌توانید از ماست کم‌چرب یا شیر کم‌چرب شروع کنید. اگر برای معده‌تان هیچ مشکلی پیش نیامد، مصرف آن را پله‌پله بالا ببرید.

 بیشتر بخوانید:معجزه بومادران برای مشکلات معده

غذاهای سرخ‌شده و پرچرب

متاسفانه هیچ‌وقت چیزی مثل سیب‌زمینی سرخ شده یا فست فود‌ها در لیست غذاهای مفید برای معده جا نمی‌گیرند. اصولا هضم غذاهای پرچرب برای معده کار راحتی نیست، چه برسد به اینکه معده حساس و مستعد به درد هم باشد. توصیه می‌کنیم اگر معده درد شدیدی دارید، به جای غذاهای پرچرب، غذاهای آب‌پز را جایگزین کنید و اگر معده دردتان شدید نیست، تا جای ممکن غذاهای کم‌روغن مصرف کنید.

 میوه و سبزیجات خام برای معده درد

میوه‌ها و سبزی‌ها به طور کلی فیبر زیادی در خود دارند. این غذاهای فیبردار باعث هضم راحت‌تر مواد غذایی، از طریق سیستم گوارش می‌شود. فیبر موجود در سبزیجات و میوه‌ها به خودی خود بد نیست، ولی وقتی صحبت از معده درد به خصوص همراه با علائمی مثل اسهال می‌شود، نقش مثبت فیبر به نقش منفی تمایل پیدا می‌کند. بهتر است اگر معده درد دارید، سبزیجات یا میوه‌ها را به‌صورت پخته مصرف کنید تا کمتر دچار ناراحتی شوید.

 غذاهای پرادویه

شاید سخت باشد اگر بخواهید از خیر استفاده از بعضی از ادویه‌ها مثل فلفل تند به خاطر معده دردتان بگذرید، اما چاره دیگری نیست؛ این ادویه‌ها علائم معده درد را تشدید می‌کنند، پس اگر بیماری‌ای مثل زخم معده دارید، با دست خودتان، معده حساستان را اذیت نکنید

منبع: لیمومی
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها