فرق انواع پیاز | عکس انواع پیاز

بین این همه رنگ پیاز؛ کدومو انتخاب کنم؟ | معرفی انواع پیاز

A
۰

پیاز در رنگ های متفاوتی وجود دارد که هر رنگ آن خاصیت و کاربرد مختص به خود را دارد اما پیاز قرمز مفید تر بوده و خواص بیشتری برای سلامت بدن دارد.

پیاز به طور کلی یکی از بهترین انتخاب ها برای از بین بردن عفونت ها و خوراکی ضد باکتریایی است که برای پیشگیری از بیماری ها مفید می باشد. پیاز سه رنگ متفاوت دارد که هر کدام به طور جزئی در خاصیت ها باهم فرق دارند. در این مطلب اینفوگیاهی سه رنگ قرمز، سفید و زرد را معرفی کرده و اینکه کدام نوع بهتر است را معرفی می کند.

معرفی انواع پیاز

پیاز زرد

پیاز زرد

پیاز زرد یک پیاز همه‌منظوره است و استفاده از آن، رایج‌تر از انواع دیگر است. این نوع پیاز، طعم قوی و شیرینی دارد و هرچه پخته شود، از تندی آن کاسته و شیرین‌تر می‌شود. بزرگی این گونه از پیاز، معمولا به اندازه یک مشت است. پوسته بیرونی آن سفت است و لایه‌های گوشتی و آبداری دارد.

بیشتر بخوانید:پیاز بهترین مسکن برای کمر درد + روش مصرف

پیاز‌های زرد، همان پیاز‌هایی هستند که هنگام برش‌دادن باعث گریه شما می‌شوند. این امر، به دلیل وجود گوگرد زیاد در آن‌هاست که در نهایت، سبب طعم و بوی قوی و تندی آن هم می‌شود. با وجود زردی پوست این پیاز، گوشت آن سفیدرنگ است.

پیاز سفید

پیاز سفید

پیاز سفید، هم در پوست بیرونی و هم در گوشت داخلی سفیدرنگ است. پیاز سفید در مقایسه با نوع زرد آن، طعم ملایم‌تر و شیرین‌تری دارد. همین ویژگی، آن را به یک گزینه مناسب‌تر برای مصرف خام یا همراه با سالاد تبدیل می‌کند. پیاز سفید، نسبت به پیاز زرد بافت نرم‌تری دارد و پوسته آن نازک‌تر و کاغذی‌تر است. همچنین این نوع پیاز، محتوای آب بالایی دارد که باعث تردی آن می‌شود.

پیاز قرمز

پیاز قرمز

پیاز قرمز، شیرین و به‌اندازه کافی ملایم است؛ در نتیجه می‌توان آن را به‌صورت خام مصرف کرد. پیاز قرمز، از نظر عطر و طعم شبیه پیاز زرد است. با این حال، لایه‌هایش آب و لطافت نوع زرد پیاز را ندارد. پیاز قرمز بیشتر در غذا‌های خام یافت می‌شود. این نوع پیاز در مقایسه با پیاز‌های دیگر، طعم ملایم و شیرین‌تری دارد؛ به همین دلیل برای تهیه ساندویچ‌های سرد و سالاد مناسب است.

تفاوت پیاز قرمز و سفید و زرد

پیازهای سفید و زرد از نظر مواد مغذی عملاً یکسان هستند، اما پیاز قرمز حاوی آنتوسیانین است که به آنها رنگ غنی می دهد. آنتوسیانین ها نوعی آنتی اکسیدان هستند که با کاهش خطر بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی و سرطان مرتبط هستند.

از نظر کاربرد، پیاز سفید خنثی ترین با طعم تند است که در غذاهای خام، کبابی یا سرخ شده به خوبی کار می کند. پیاز زرد مشابه است، اگرچه کمی شیرین تر از پیاز سفید است، و برای کاراملی کردن عالی است. پیاز قرمز کمی تندتر و تا حدودی تند است و زمانی که پخته شود بهتر است.

بیشتر بخوانید:چرا آقایون باید هر روز پیاز بخورن؟

کدام پیاز بهتر است؟

ظاهرا تنها یک گونه پیاز وجود دارد که نسبت به سایر پیازها برای سلامت شما مفیدتر است. مطالعه‌ای که اخیرا انجام شده نشان می‌دهد که پیاز قرمز با دارا بودن بالاترین سطوح آنتی‌اکسیدان‌های کوئرستین و آنتوسیانین بیشترین تاثیر را در از بین بردن سلول‌های سرطانی دارند.

آنتوسیانین عامل ایجاد رنگ در میوه‌ها و سبزیجات است به همین دلیل می‌توان ادعا کرد پیاز قرمز که پررنگ‌ترین پیاز است بیشترین قدرت را برای مبارزه با سرطان دارد. البته پیاز قرمز تنها پیاز پر فایده نیست. تمام پیازها به لطف تمرکز شدید آنتی‌اکسیدان‌های آنتوسیانین و کوئرستین به طور جدی با سرطان مقابله می‌کنند. نکته‌ای که در مورد پیاز قرمز وجود دارد این است که مقادیر بالای آنتوسیانین تاثیر کوئرستین را نیز افزایش می‌دهد و رادیکال‌های آزاد ایجاد می‌کند.

منبع: سلامت نیوز
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها