رفع گرمی بدن در طب سنتی | درمان گرمی با گیاهان دارویی

گرمی بدن چیه و طب سنتی چه درمانی براش داره؟

A
۰

با علل گرمی بدن آشنا شوید تا بتوانید به راحتی با راهکارهایی مانند مصرف تخم شربتی و یا زرشک آن را درمان کنید. علل گرمی بدن و راهکارهای درمانی را در ادامه می خوانید.

گرمی بدن زمانی رخ می دهد طبع گرم بدن بالا رفته و علائمی مانند خارش و التهابات پوستی و یا حتی در مواقع شدیدتر؛ کهیر زدن در بدن نمایان شوند. گرمی بدن دلایل زیادی از جمله استرس خیلی زیاد داشته و با گیاهان دارویی مانند گلاب و یا عرق بیدمشک قابلیت درمان شدن دارد. در ادامه درباره گرمی بدن و شیوه های درمانی آن بیشتر می خوانید.

دلایل گرمی بدن در طب سنتی چیست؟

گرمی بدن یکی از مشکلات رایج در طب سنتی است که بسیاری از افراد با آن مواجه می‌شوند. شکایت در مورد این مشکل بسیار در میان بیماران دیده می‌شود و بهترین راهکار برای رفع چنین مشکلی این است که افراد دلیل گرمی بدن خودشان را شناسایی کنند. چون در برخی از موارد این مشکل طبیعی بوده و جای نگرانی در مورد آن وجود ندارد. در ادامه به دلایلی که می‌توانند علائم گرمی بدن را به همراه داشته باشند، اشاره می‌کنیم.

استرس و اضطراب

استرس و اضطراب یکی از عوامل اصلی برای گرمی بدن محسوب می‌شوند. گاهی اوقات افراد به دلیل اینکه در معرض فشار روحی و روانی قرار می‌گیرند تپش قلب بالایی پیدا می‌کنند. معمولا گرمی بدن در اثر استرس و اضطراب با علائم دیگری همچون تنفس سریع نیز همراه است.

پرکاری تیروئید

عملکرد غده تیروئید اهمیت بسیار زیادی روی سلامت جسمی دارد. فعالیت بیش از حد غده تیروئید باعث تولید هورمون تیروئید شده که یکی از تاثیرات مضر این هورمون احساس داغی و عدم تحمل گرما در بیمار می‌باشد.

بیشتر بخوانید:با ادویه هایی که طبع گرم دارند؛ آشنا شو!

دیابت

افرادی که مبتلا به دیابت هستند به دلیل کمی آبی بدن و مشکلاتی که در غدد تعریق وجود دارند، احساس گرمی بیش از حدی در بدن خودشان دارند.

عوارض برخی از داروها

گرمی بدن و افزایش تعریق می‌تواند یکی از عوارض جانبی برخی از داروها باشد. ناپروکسن، ترامادول، فلوکستین و... از جمله داروهایی‌اند که می‌توانند پس از مصرف باعث گرم شدن و داغ شدن بدن افراد شوند.

شرایط خاص زنانه

تغییرات هورمونی در بدن بانوان دلیلی برای گرمی بدن است. برخی از بانوان در دوران قاعدگی، بارداری، یائسگی و... علائم خاصی را تجربه می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به گرگرفتگی بدن و تعریق اشاره کرد.

رفع گرمی بدن با طب سنتی

برای رفع گرمی بدن با طب سنتی باید از گیاهان دارویی استفاده کنید که درجه حرارت بدن را پایین می‌آورند. بنابراین باید به دنبال خرید دمنوش گیاهی مفید برای رفع گرمی بدن باشید. همچنین برخی از عرقیات به دلیل طبع سرد خودشان می‌توانند برای رفع گرمی بدن در طب سنتی مورد استفاده قرار گیرند و باعث کاهش حرارت بدن شوند.

نعنا

نعناع یکی از گیاهان دارویی است که برای رفع گرمی بدن با طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نعناع دارای طبع خنکی بوده و در حین هضم انرژی زیادی را از خود آزاد می‌کند. به همین خاطر یکی از اثرات مهم نعناع، خنک کنندگی آن است. می‌توانید نعناع را به صورت تازه میل کنید یا اینکه از عرق نعناع استفاده نمایید. بسیاری از افرادی که قصد خرید روغن‌های گیاهی را دارند، از روغن نعناع برای کاهش سردرد و مشکلات هورمونی استفاده می‌کنند.

گشنیز

گشنیز یکی از گیاهان دارویی است که می‌تواند برای رفع گرمی بدن با طب سنتی مورد استفاده قرار گیرد. گشنیز خاصیت ملینی دارد و برای افرادی که یبوست دارند و نمی‌توانند دفع خوبی داشته باشند، بسیار توصیه می‌شود. گشنیز با اثر خنک کنندگی بدن و اثر سم زدایی خودش می‌تواند در برنامه‌های غذایی شما نقش مهمی را ایفا کند. می‌توانید از گشنیز تازه یا خشک شده برای رفع گرمی بدن استفاده کنید.

زعفران

زعفران یک طعم دهنده عالی به غذاهای مختلف است. عطر و طعم این گیاه باعث می‌شود تا بتوان آن را پای ثابت غذاهای خوشمزه ایرانی شناخت. زعفران بسیار نشاط آور است و می‌تواند برای کاهش دمای بدن در روزهای گرم سال مورد استفاده قرار گیرد. می‌توانید از شربت زعفران و گلاب برای درمان گرمی بدن با طب سنتی استفاده کنید.

عرق شاتره

در صورتی که قصد سفارش انواع داروهای گیاهی را دارید، باید لیستی از بهترین عرقیات گیاهی را نیز در سبد خرید خودتان بگنجانید. عرق شاتره یکی از بهترین عرقیات گیاهی است که می‌تواند تاثیر زیادی روی خنک کردن بدن داشته باشد. خاصیت عرق شاتره نشاط آوری است و با مصرف آن در مصرف آن در فصل تابستان می‌توانید میزان گرمی بدن خودتان را کاهش دهید. عرق شاتره و کاسنی هر دو برای رفع گرمی بدن مفید هستند و ترکیب آن‌ها نیز توصیه می‌شود.

عناب

یکی از میوه‌هایی که در طب سنتی بسیار به آن توجه می‌شود، عناب است. عناب طبع بسیار خنکی دارد و می‌تواند برای درمان گرمی بدن در فصول سرد و گرم سال مورد استفاده قرار گیرد. می‌توانید میوه تازه عناب را مصرف کنید یا اینکه عناب خشک شده را درون آب بریزید و اجازه دهید تا نرم شود و آن را میل کنید. همچنین می‌توانید عناب خشک شده را به چای و دمنوش‌های خودتان اضافه کنید.

بیشتر بخوانید:تاثیرات منفی سرد مزاجی بر بدن

زرشک

زرشک یکی از بهترین گزینه‌های درمانی برای رفع گرمی بدن با طب سنتی است. می‌توانید مقداری زرشک را با آب جوش بجوشانید و آب آن را میل کنید. آب زرشک باعث تصفیه صفرا شده و خون را پاکسازی می‌کند. زرشک می‌تواند حرارت معده و کبد را کاهش دهد. با مصرف آب زرشک می‌توانید تشنگی بیش از حد خودتان را در روزهای گرم سال برطرف کنید.

شربت سکنجبین

برای درمان گرمی بدن با طب سنتی باید از شربت سکنجبین استفاده کنید. این شربت در طب سنتی به عنوان یک داروی موثر برای کاهش حرارت بدن شناخته می‌شود که می‌توانید آن را با روش‌های گوناگونی تهیه کنید. یکی از خوشمزه‌ترین شربت‌هایی که با سکنجبین تهیه می‌شود و بسیار خنک نیز هست، شربت سکنجبین و خیار است. مقداری خیار رنده شده را به این شربت اضافه کنید تا از خواص آن بهره مند شوید.

رازیانه

اگرچه رازیانه به عقیده برخی از افراد دارای طبع گرمی است، اما باید بدانید که این گیاه می‌تواند باعث خنک کردن بدن نیز شود. رازیانه حاوی ویتامین سی بسیار زیادی است و نقش خنک کنندگی در کل سیستم بدن را ایفا می‌کند. می‌توانید از دمنوش رازیانه استفاده کنید و از خواص بی نظیر آن بهره مند شوید. عرق رازیانه نیز دارای اثربخشی خوبی است. اما به طور کلی با توجه به تاثیر رازیانه روی هورمون‌های زنانه نباید بیش از اندازه از آن استفاده کنید.

زردچوبه

زردچوبه برای خنک کردن بدن فوق العاده است و می‌تواند برای تصفیه خون و کبد مورد استفاده قرار گیرد. کافیست که مقداری زردچوبه را به وعده‌های غذایی خودتان اضافه کنید. برخی از افراد به دمنوش‌های خوشمزه خودشان زردچوبه اضافه می‌کنند و از خواص این ادویه جادویی بهره مند می‌شوند.

زیره سبز

زیره سبز یکی از ترکیباتی است که می‌تواند برای کاهش گرمی بدن مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به خواص رفع مسمومیت زیره سبز، می‌توان این گیاه را در تابستان و زمستان مورد استفاده قرار داد. زیره سبز برای کاهش وزن و لاغری نیز مفید است. زنان نیز می‌توانند برای کاهش علائم یائسگی از این گیاه استفاده کنند.

لیموترش

برای رفع گرمی بدن با طب سنتی می‌توانید از لیمو ترش استفاده کنید. همانطور که می‌دانید در طب سنتی توجه زیادی به لیمو ترش در فصل گرم سال می‌شود. چرا که مشخص شده لیموترش دارای طبع بسیار سرد و خشکی است و برای کاهش حرارت بدن، درمان تب و گرمازدگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گلاب

گلاب که از گل سرخ گرفته می‌شود، یکی از بهترین عرقیات گیاهی با طبع خنک است. گلاب می‌تواند برای افراد گرم مزاج باعث سردی مزاج شود. مصرف به اندازه گلاب به آرامش شما کمک می‌کند و حرارت بدن را کاهش می‌دهد. گلاب برای کاهش تب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توانید از دمنوش گلاب استفاده کنید یا اینکه به شربت سکنجین یا سایر شربت‌های خودتان مقداری گلاب اضافه کنید.

تخم شربتی

تخم شربتی یکی از بهترین گیاهانی است که می‌توانید برای رفع گرمی بدن استفاده کنید. مقداری تخم شربتی را در آب خنک بریزید تا یک شربت خوشمزه داشته باشید. تخم شربتی برای رفع تشنگی و گرمازدگی فوق العاده عمل می‌کند. در ماه رمضان مصرف تخم شربتی به افراد روزه دار به شدت توصیه می‌شود.

خاکشیر

خاکشیر یکی از انواع گیاهانی است که مصرف آن در طبی سنتی فواید بسیار زیادی دارد. از خاکشیر برای درمان اسهال و یبوست استفاده می‌شود. برای درمان گرمی بدن با طب سنتی نیز می‌توانید از خاکشیر استفاده کنید. خاکشیر با طبع خنکی که دارد برای درمان گرمازدگی مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند باعث پاکسازی معده و تقویت آن شود.

عرق بیدمشک

عرق بیدمشک جزء عرقیات مفید برای رفع گرمی بدن با طب سنتی است. این عرق باعث تقویت معده شده و نشاط آور نیز هست. با مصرف عرق بیدمشک می‌توانید حرارت بدن خودتان را کاهش دهید. کافیست که مقداری عرق بیدمشک را به دمنوش‌ها و نوشیدنی‌های روزانه خودتان اضافه کنید تا از فواید آن بهره مند شوید.

 

منبع: دیجی عطار
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها