فواید بلوبری | بلوبری برای سلامت بدن

تمام خاصیت های بلوبری برای داشتن بدن سالم

A
۰

بلوبری از میوه های تابستانی است که برای حفظ سلامت مغز و کنترل فشار خون مناسب است. دیگر خاصیت های بلوبری را در ادامه می خوانید.

بلوبری یکی از میوه های فصل بهار و تابستان است که انواع گوناگونی دارد. این میوه مقادیر زیادی از ویتامین ها و آنتی اکسیدان را در خود جا داده؛ به همین دلیل می تواند برای بهبود عملکرد مغز و کاهش وزن مناسب باشد و از قلب و پوست محافظت کند. اینفوگیاهی در ادامه بلوبری را معرفی کرده و فوایدش برای سلامت بدن را توضیح می دهد.

بلوبری چیست؟

بلوبری (به انگلیسی: blueberry) یکی از میوه‌های بومی آمریکا شمالی است که کالری کمی دارد و بسیار پر طرفدار است. میوه بلوبری در فصل گوجه‌سبز یا آلوچه یافت می‌شود و ترک‌های غرب گیلان این میوه را با نام قاراگیله می‌شناسند. از دیگر نام‌های بلوبری می‌توان به زغال اخته آبی و تمشک آبی نیز اشاره کرد.

blueberry دو نوع رایج دارد، یک نوع بلوبری Lowbush یا همان وحشی است و نوع دیگر گونه Highbush است که در ایالت متحده رشد می‌کند. این میوه طعمی شیرین و ترش دارد و رنگ آن آبی تیره یا بنفش است. بلوبری سرشار از جواد معدنی، ویتامین‌ها و مواد مغذی است و به همین دلیل خواص بلوبری برای سلامت فراوان است.

بلوبری، فقط یک میوه زیبا نیست، بلکه دارای خواص بی‌شماری نیز است. این میوه پرفایده حاوی مقدار قابل توجهی فیبر است که برای هضم بهتر و تنظیم روده‌ها بسیار مفید است. همچنین، بلوبری غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است که به سلامتی سلول‌ها و محافظت از بدن در مقابل آسیب‌های اکسیدی کمک می‌کند.

خواص بلوبری

ارزش غذایی بلوبری سبب شده تا محققان جایگاه ویژه‌ای را برای این میوه کوچک در نظر بگیرند. زیرا بلوبری در عین کم کالری بودن سرشار از فیبر، ویتامین C، ویتامین K، منگنز، آهن و تعداد زیادی آنتی‌اکسیدان است.

هرچند که مواد مغذی دیگری نظیر ویتامین A، ویتامین E، مس، روی و پتاسیم نیز در بلوبری پیدا می‌شوند؛ اما مواد مغذی قبلی به مقدار قابل‌ملاحظه‌ای در این نوع توت پیدا می‌شود. تمامی این مولفه‌ها سبب شده تا بتوان خواص فراوانی برای بلوبری نام برد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

بلوبری و فشارخون

مطالعات نشان داده‌اند اگر رژیم غذایی مقدار کمی از پتاسیم، کلسیم و منیزیم را در خود جای دهد، فشارخون بالا را به همراه خواهد داشت. در نتیجه متعادل نگه‌داشتن سطح سدیم و مصرف پتاسیم، کلسیم و منیزیم برای کنترل فشارخون ضروری است. وجود این ۳ ماده ارزشمند در بلوبری سبب شده تا فرد مصرف‌کننده بتواند از بالا رفتن سطح فشارخون خود جلوگیری کند.

خاصیت بلوبری برای لاغری

کاهش وزن سریع و آسان از خواص بلوبری است. چراکه فیبر یک عامل مهم در کاهش و مدیریت وزن است. فیبر رژیمی موجود در زغال‌اخته آبی با عملکرد حجیم‌کنندگی همراه است. به زبان ساده‌تر شما با خوردن بلوبری مدت زیادی احساس سیری خواهید داشت و دستگاه گوارش مدت‌زمان کافی برای هضم و جذب مواد غذایی داشته و اشتهای فرد را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

 بلوبری برای پوست و مو

همان‌طور که می‌دانید سلامت و شادابی پوست در گرو کلاژن‌سازی است و ویتامین C یک عنصر ضروری برای ساخت کلاژن است. ازآنجایی‌که بلوبری منبع بسیار خوبی از ویتامین C بوده تأثیر به سزایی در سلامت پوست، جلوگیری از پیری زودرس، بالا بردن کیفیت پوست و از بین برنده چین و چروک‌های ناشی از آفتاب‌سوختگی، آلودگی و دود دارد.

تقویت ریشه مو و افزایش رشد آن یکی از خواص بلوبری است که به لطف ویتامین C و ویتامین B۱۲ موجود در این میوه ممکن می‌شود. محققان بر این باورند که مصرف مکمل‌های غذایی و محصولات تقویتی پوست و مو با عصاره بلوبری باعث تقویت پوست و مو خواهد شد.

بلوبری
بلوبری

بلوبری برای بهبود عملکرد روده‌ها

فیبر ماده غذایی ارزشمندی است که موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارش به‌ویژه روده‌ها خواهد شد. مصرف بلوبری در عین آسان کردن فرآیند هضم مواد غذایی باعث تقویت عملکرد روده شده و از بیماری‌های مربوط به این اندام همچون سرطان روده بزرگ جلوگیری خواهد کرد.

یکی از خواص بلوبری از بین بردن یبوست، حفظ تعادل میکروبیوم روده و تنظیم سطح باکتری‌های مفید دستگاه گوارش است.

بلوبری برای دیابت

مبتلایان به دیابت باید مصرف مواد غذایی پر کربوهیدرات را مدیریت کنند تا بتوانند سطح قند خون خود را در محدود طبیعی نگه دارند. عمدتاً پزشکان مصرف برخی از میوه‌ها را که طعمی شیرین داشته یا در جدول ارزش غذایی مقدار قابل توجهی قند دارند را برای افراد دیابتی ممنوع یا محدود می‌کنند.

اما نکته قابل‌توجه اینجاست که در هر ۱۴۵ گرم بلوبری حدود ۱۵ گرم قند وجود دارد؛ اما مصرف آن باعث تداخل دارویی یا تغییر غیرقابل کنترل قند خون نخواهد شد. این مهم در طی یک مطالعه شش‌هفته‌ای به دست آمد.

محققان دریافتند که مقدار زیادی از فیبر و آنتوسیانین در بلوبری وجود دارد که می‌تواند سطح کربوهیدرات دریافتی بدن را کنترل کند و نقش مهمی را در ترشح آنزیم‌های گوارشی برعهده بگیرد؛ بنابراین مصرف این میوه نه‌تنها منجر به مدیریت کربوهیدرات مصرفی می‌شود بلکه باعث کاهش قند خون، در پی تقویت حساسیت به انسولین خواهد شد.

 بلوبری برای سلامت مغز

 پلی فنول‌های موجود در بلوبری در کنار سایر ترکیبات ارزشمند این میوه تا حد بسیار زیادی از زوال عقل و بیماری‌های این‌چنینی جلوگیری می‌کنند. علاوه بر این‌ها ویتامین C و آنتی اکسیدان‌های بلوبری سبب شده تا ترکیبات این میوه بتوانند از آسیب‌های اکسیداتیو سیستم عصبی جلوگیری کند. ازاین‌رو یکی از خواص بلوبری را می‌توان تقویت حافظه و افزایش تمرکز دانست.

بلوبری و سلامت قلب و عروق

فیبر، پتاسیم، فولات، ویتامین C، ویتامین B۶ و محتوای فیتونوترینت موجود در بلوبری از سلامت قلب حمایت می‌کند. عدم وجود کلسترول در بلوبری و خاصیت کاهش فشارخون و قند خون این میوه سبب می‌شود تا سلامت قلب و عروق تأمین شود. در نتیجه خبری از بیماری‌های شریانی یا قلبی با مصرف بلوبری نخواهد داشت.

 بلوبری در بارداری

حفظ سلامت مادر و جنین نمونه‌ای از خواص بلوبری است. خانم‌های باردار می‌توانند با مصرف بلوبری از بیماری‌های مربوط به این دوران همچون یبوست، چاقی، فشارخون بالا و دیابت دوران بارداری جلوگیری کنند.

علاوه بر این‌ها ویتامین C و آنتی اکسیدان‌های بلوبری باعث تقویت سیستم ایمنی، پیشگیری از افسردگی دوران بارداری و زایمان زودرس خواهد شد.

سایر خواص بلوبری

  • مطالعات نشان می‌دهد که خانم‌ها با خوردن بلوبری می‌توانند سطح استرس، اضطراب و فشارهای روانی وارده را تا حد زیادی کنترل کنند. ازاین‌رو حافظه کوتاه‌مدت خود را با خوردن بلوبری تقویت کرده و میزان هماهنگی بین حرکات فردی خود را افزایش می‌دهند.

  • بلوبری خاصیت ضد التهابی دارد، ازاین‌رو می‌تواند خطر ابتلا به انواع سرطان را کاهش دهد.

  • مواد آلی و مغذی موجود در بلوبری منجر به تقویت بافت استخوان‌ها می‌شود.

  • پزشکان معتقدند که بلوبری حاوی مقدار قابل توجهی آنتی سیانوسید است. به همین دلیل ممکن است از بیماری‌های چشمی همچون آب‌مروارید، آب سیاه و بیماری‌های مربوط به شبکیه چشم جلوگیری کند.

منبع: لیمومی
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها