فواید سرخارگل | نام علمی سرخارگل

خواص سرخارگل؛ گل زیبا با بی نهایت خواص درمانی

A
۰

سرخارگل از گیاهان دارویی است که برای بهبود افسردگی و دردهای روماتیسمی کاربرد دارد همچنین مصرف آن باعث رفع مشکلات پوستی می شود. دیگر خواص سرخارگل را در ادامه می خوانید.

سرخارگل از گل های دارویی است که اغلب به رنگ های قرمز یا ارغوانی یافت می شود. این گیاه دارویی حاوی مواد معدنی شامل فسفر و کلسیم است که خاصیت ضد التهابی داشته و برای پیشگیری از سرطان مفید می باشند همچنین بهبود دردهای عضلانی و تسکین دردهای قاعدگی از دیر خواص این گیاه دارویی است. ادامه مطلب را بخوانید تا با گل سرخارگل و خواص درمانی آن بیشتر آشنا شوید.

گیاه سرخارگل

سرخارگل با نام علمی Echinacea purpureae از خانواده گل مینا (compositae) گیاهی چند ساله، به ارتفاع حدود 90-40 سانتی متر با ساقه ای راست می‌باشد. برگ ها نسبتاً بزرگ، به صورت متقابل یا متناوب، با حاشیه صاف و رگبرگ های طولی مشخص می باشند. گل های زبانی به رنگ ارغوانی- قرمز که معمولاً به شکل آویخته قرار می گیرند و گل های لوله ای به ظاهر خار مانند در بالا قرار دارند. مخروط گل این گیاه نیزه ای شکل است و به جوجه تیغی شباهت دارد.

سرخارگل در شرق و مرکز ایالت متحده به صورت خودرو می روید و در اروپا نیز کشت داده می شود. قسمت های هوایی خشک شده اندام دارویی گیاه را تشکیل می دهند.

مواد تشکیل دهنده سرخارگل

  • فلاوونوئیدها: شامل کوئرستین، کامفرول و آپیجنین است. این ترکیبات موجود در سرخارگل اثرات ضد التهابی، ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی دارند.

  • اسیدهای چرب: اسید لینولئیک و اسید لینولنیک دو نوع از اسیدهای چرب موجود در سرخارگل هستند که به عنوان یک منبع غنی از این اسیدها شناخته می‌شود.

  • الکلوئیدها: شامل کروکین و پیکروکرکین است. این ترکیبات موجود در سرخارگل اثرات ضد التهابی، ضد درد و ضد تشنجی دارند.

  • اسانس: شامل ترپنوئیدها، فنل‌ها و الدهیدها است. این ترکیبات موجود در سرخارگل اثرات آرام‌بخشی، ضد تشنجی و ضد اضطرابی دارند.

  • کاروتنوئیدها: شامل لوتئین و زئاکزانتین است. این ترکیبات موجود در سرخارگل اثرات ضد التهابی و ضد باکتریایی دارند.

سرخارگل
سرخارگل

خواص مفید سرخارگل برای درمان بیماری‌ها

ضد التهاب

تحقیقات نشان داده است که موادی که در سرخارگل وجود دارند می‌توانند در کاهش التهاب بدن مؤثر باشند. به همین دلیل سرخارگل برای درمان بیماری‌های التهابی مانند التهاب مفاصل، التهاب روده و التهاب پوست مفید است.

ضد سرطان

برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که موادی که در سرخارگل وجود دارند می‌توانند در جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی مؤثر باشند.

تقویت سیستم ایمنی

سرخارگل می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و به کاهش شدت علائم بیماری‌های انتقالی مانند سرماخوردگی کمک کند

کاهش خطر بیماری‌های قلبی

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف سرخارگل می‌تواند به کاهش خطر بیماری‌های قلبی مانند افزایش فشار خون، کلسترول بالا و تشکیل پلاک در رگ‌ها کمک کند.

کاهش علائم افسردگی

برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف سرخارگل ممکن است به کاهش علائم افسردگی کمک کند.

درمان زخم

سرخارگل می‌تواند به عنوان ضدعفونی کننده و التیام‌بخش برای زخم‌ها و سوختگی‌ها عمل کند.

کاهش علائم اضطراب

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف سرخارگل ممکن است به کاهش علائم اضطراب کمک کند. یکی از مهمترین خواص سرخارگل، اثر ضد التهابی و آرامبخشی آن است که می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید باشد. سرخارگل می‌تواند به عنوان یک داروی طبیعی برای درمان علائم بیماری‌های روماتیسمی، دردهای عضلانی و مفصلی، سردرد و دردهای قاعدگی استفاده شود.

بیماری‌های روماتیسمی

سرخارگل می‌تواند به عنوان یک داروی طبیعی برای درمان بیماری‌های روماتیسمی شامل التهاب مفاصل، آرتروز و روماتوئید آرتریت مفید باشد.

دردهای عضلانی و مفصلی

خواص ضد التهابی سرخارگل می‌تواند در درمان دردهای عضلانی و مفصلی مفید باشد.

سرخارگل
سرخارگل

سردرد

سرخارگل می‌تواند به عنوان یک داروی طبیعی برای درمان سردرد استفاده شود. خواص آرام بخش و ضد التهابی آن می‌تواند به کاهش درد سر کمک کند.

دردهای قاعدگی

سرخارگل می‌تواند به عنوان یک داروی طبیعی برای درمان دردهای قاعدگی استفاده شود. خواص آرام بخش و ضد التهابی آن می‌تواند به کاهش ناراحتی و درد در طول دوره قاعدگی کمک کند.

بیماری‌های پوستی

با توجه به خواص ضد التهابی سرخارگل، می‌توان آن را برای درمان بیماری‌های پوستی نیز به کار برد. سرخارگل می‌تواند به عنوان یک داروی طبیعی برای درمان لکه‌های پوستی، آکنه و زخم‌های پوستی مفید باشد.

کاهش فشار خون

مصرف سرخارگل به عنوان یک داروی طبیعی برای کاهش فشار خون مفید است، زیرا دارای تأثیرات ضد التهابی، آنتی‌اکسیدانی و ضد اضطراب است.

کاهش قند خون

سرخارگل به عنوان یک درمان گیاهی برای دیابت نوع 2 مفید است. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف سرخارگل می‌تواند باعث کاهش قند خون در بیماران دیابتی شود.

کاهش تری‌گلیسیرید

سرخارگل می‌تواند به عنوان یک درمان گیاهی برای کاهش میزان تری‌گلیسیرید، که نوعی چربی خون است، مفید باشد.

افزایش سلامت قلب

سرخارگل دارای ترکیباتی است که می‌توانند به سلامت قلب کمک کنند. این گیاه می‌تواند با کاهش فشار خون، قند خون و تری‌گلیسیرید، از بروز بعضی از بیماری‌های قلبی جلوگیری کند.

 

منبع: درمانکده
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها