بیش از ۳هزار گونه گیاهی انحصاری در ایران بررسی شد

A
۰

معاونت علمی و فناوری اعلام کرد تا کنون بیش از ۳ هزار گونه گیاهی انحصاری مورد بررسی شده که بیشتر آنها کاربرد دارویی دارند.

به گزارش خب رگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری، ۳۰۲۶ گونه گیاهی انحصاری، نادر و در معرض خطر انقراض ایران مطالعه شد که یک سوم آنها را گیاهان دارویی تشکیل می دهند.

حفظ تنوع زیستی و ذخائر ژنتیکی از جمله اقداماتی است که توسط نهادهای مختلفی در حال اجرا است. از جمله نهادهایی که به شکل جدی به این حوزه ورود کرده‌اند، سازمان‌ها و موسسات تحقیقاتی زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستند.

در همین راستا هم به همت موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور در سه دهه گذشته در کنار فعالیت جدی برای حفظ تنوع زیستی ، در قالب طرح ملی فلور ایران، تاکنون نزدیک به ۸۵ درصد گیاهان ایرانی شناسایی را شناسایی کرده است که بسیاری از گونه‌های گیاهی مهم دارویی شناسایی شده کشور جزء گیاهان انحصاری محسوب می‌شوند.

همچنین در طرح ملی جایگاه حفاظتی گیاهان مختلف از جمله گیاهان دارویی بر اساس شاخص های تدوین شدهIUCN جایگاه حفاظتی گونه های گیاهی انحصاری، نادر و در معرض خطر انقراض ایران در مقیاس ملی مطالعه می شود که تاکنون ۳۰۲۶ گونه مورد بررسی قرار گرفته اند که از این میان بیش از یک سوم گیاهان بررسی شده گونه های گیاهان دارویی هستند.

ستاد توسعه علوم و فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم برای حفظ و احیای مجدد این گونه های نادر و منحصر به فرد در تلاش است تا با استفاده از ظرفیت دانش بنیان‌ها بتواند گامی اثرگذار در حفظ و زنده نگه داشتن نسل این گیاهان با ارزش انحصاری بردارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها