تاثیر گیاهخواری بر روی سلامت پوست

A
۰

رژیم غذایی مبنی بر گیاهخواری و غنی از میوه و سبزیجات فواید زیادی برای پوست داشته و مشکلات پوستی مانند آکنه، خطوط ریز و التهاب را از بین می برد.

یک رژیم غذایی مبنی بر گیاهخواری و غنی از میوه و سبزیجات می ‌‌‌تواند طیف وسیعی از فواید را برای پوست شما فراهم کند. با توجه به تحقیقات صورت گرفته ثابت شده است که مشکلات شایع پوستی مانند آکنه، خطوط ریز و التهاب، به دنبال گیاهخواری بهبود می ‌یابد. رژیم غذایی گیاهخواری سبکی از زندگی است که در آن افراد به علل مختلف مصرف محصولات حیوانی را حذف کرده و فقط از گیاهان تغذیه می‌ کنند. غذاهای کامل گیاهی برای دستیابی به پوست درخشان حیاتی و ضروری هستند. رژیم‌ های گیاهخواری مبتنی بر مواد غذایی ناخواسته یا فرآوری شده هیچ فایده‌ ای ندارند.

رژیم غذایی گیاهخواری و سلامت پوست

یک رژیم غذایی گیاهخواری مصرف هر نوع محصولات حیوانی از جمله محصولات لبنی، تخم ‌مرغ و گوشت را در رژیم غذایی روزمره شما منع می ‌کند. این رژیم در حقیقت تنها شامل خوردن مواد غذایی گیاهی می ‌شود. حالا سوالی که برای ما پیش می ‌آید این است که یک رژیم غذایی گیاهخواری چگونه می ‌تواند به ما کمک ‌کند تا به طور طبیعی پوست زیبایی داشته باشیم؟ جواب این سوال بسیار ساده است. وقتی که شما یک رژیم غذایی گیاهخواری را انتخاب می ‌کنید، مواد غذایی با چگالی بالا را به بدن خود ارائه می ‌دهید، جذب مقدار بیشتر ویتامین و مواد معدنی نیز به معنی داشتن یک بدن سالم و یک پوست درخشان است.

در رژیم گیاهخواری چه چیزی می ‌توانید مصرف کنید؟

رژیم گیاهخواری یک رژیم گیاهی است و گیاهخواران از خوردن غذاهای مشتق شده از حیوانات اجتناب می ‌کنند یک رژیم گیاهی بر اساس غذاهای کامل گیاهی است که در طبیعت یافت می ‌شوند و تا آن جا که ممکن است کمتر تحت پردازش قرار می‌ گیرند. گیاهخواران نه تنها گوشت و محصولات گوشتی را مصرف نمی ‌کنند، بلکه سایر محصولات حیوانی مانند لبنیات، عسل و تخم مرغ را هم نمی ‌خورند. همچنین خوراکی‌ هایی که حاوی ژلاتین باشد و شکر را نیز استفاده نمی ‌کنند. یک رژیم غذایی سالم به درخشش پوست کمک می ‌کند.

گیاه‌خواری برای پوست چه فوایدی دارد؟

شما بعد از آغاز گیاهخواری، می ‌توانید بلافاصله تأثیر آن را بر روی پوست خود مشاهده کنید. رنگ صورت افراد با گذر زمان روشن ‌تر از قبل می ‌شود. این موضوع سبب می ‌شود، شما از لوازم آرایشی بسیار کمتری استفاده کنید. زیرا پوست بسیار بهتر و سالم ‌تر از قبل می ‌شود. تأثیر گیاهخواری برای پوست و موها کاملاً قابل مشاهده است. اما نکته‌ ای که وجود دارد این است که تأثیر گیاهخواری بر موها به مراتب دیر تر از پوست مشخص می ‌شود.

تغییرات موها زمان بیشتری می ‌برد. بعد از گذشت چند ماه گیاهخواران متوجه می‌ شوند که موهای آنان بسیار براق و درخشان ‌تر از قبل شده است. انواع ویتامین‌ های مختلف و مواد مغذی در رژیم گیاهخواری تأمین می‌ شوند. به همین دلیل پوست و موی افراد می ‌توانند از این مواد برای رشد بهتر، همچنین ترمیم خود استفاده می ‌کنند. استفاده از رژیم گیاهخواری سبب می‌ شود تعادل مناسبی بین چربی ‌های سالم همچنین مواد مغذی در بدن ایجاد شود.

چرا رژیم گیاهخواری برای بدن مفید است؟

سبزیجات و میوه ‌هایی که افراد گیاهخوار مصرف می ‌کنند، مقادیر بسیار زیادی آنتی‌اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی دارند. پایه و اساس مواد گیاهی از آب تشکیل شده است. مصرف سبزیجات به ‌صورت خام میزان ویتامین‌ های مغذی را افزایش می‌ دهد. آنتی‌اکسیدانی که در غذاهای گیاهی وجود دارد پوست سالم ‌تری را برای افراد فراهم می‌ کند. پوست صورت و بدن شما می ‌تواند از رژیم غذایی گیاهخواری به چند روش بهره ببرد.

ازبین بردن آکنه روی پوست

  • وقتی که شما یک رژیم غذایی گیاهخواری را انتخاب می ‌کنید، میزان چربی اشباع‌ شده‌ ای را که هر روز مصرف می ‌کنید به شکل قابل توجهی کاهش می ‌دهید. در نتیجه عملکرد انسولین در بدن شما بهبود پیدا می ‌کند و علاوه بر این میزان تولید گلوکاگون در بدن نیز افزایش می ‌یابد. این مسئله نیز به خودی خود متابولیسم قند در بدن شما را کنترل می ‌کند. عدم تعادل در سطح انسولین بدن یک عامل اصلی در افزایش تولید چربی است که منافذ پوست را اشغال می ‌کند و باعث بروز آکنه می ‌شود.

جلوگیری از پیری پوست

  • وقتی به رژیم غذایی گیاهخواری رو می آورید، میزان مصرف میوه‌ ها و سبزیجات که غنی از آنتی‌اکسیدان ‌ها هستند را نیز افزایش می ‌دهی. این آنتی‌اکسیدان ‌ها از آسیب اکسیداتیو جلوگیری کرده و در نتیجه بدن شما را سالم نگه می ‌دارند. علاوه بر این یک رژیم غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان به شما کمک می ‌کند تا با رادیکال‌ های آزاد مضری که اغلب منجر به پیری زود رس پوست بدن می ‌شوند مبارزه کنید.

رفع تیرگی و افزایش درخشندگی پوست

  • آنتی‌اکسیدان‌ های موجود در یک رژیم غذایی گیاهخواری هم به کاهش آکنه کمک می ‌کنند و هم پوست صورت شما را شفاف نگه می ‌دارند. آن ‌ها از استرس اکسیداتیو جلوگیری می ‌کنند، احتمال بروز آکنه بر روی پوست صورت را کاهش می ‌دهند، و علاوه بر این کاری می ‌کنند که میزان درخشندگی پوست شما نیز افزایش پیدا کند. کسانی که به طور مرتب از سبزیجات نارنجی مانند کدو و هویج استفاده می ‌کنند مصرف بتاکاروتن را افزایش می ‌دهند. بتاکاروتن یک آنتی اکسیدان است که نه تنها با رادیکال ‌های آزاد مقابله می‌ کند بلکه درخشندگی بسیاری به پوست می ‌بخشد.

از بین بردن خطوط و چین و چروک‌ های ظریف

  • کلاژن یک عنصر کلیدی در ساختمان بدن شما است و دقیقا همین چیزی است که قابلیت ارتجاعی پوست صورت و بدن شما را حفظ می ‌کند. آنتی‌اکسیدان ‌هایی که از طریق مصرف سبزیجات در یک رژیم غذایی گیاهخواری به بدن شما جذب می‌ شوند، از کاهش میزان کلاژن در بدن و در نتیجه کاهش قابلیت ارتجاعی پوست صورت و بدن شما جلوگیری می ‌کنند. این مسئله نیز به خودی خود از چین و چروک پوست جلوگیری می ‌کند.

قوی شدن ناخن‌ ها در اثر گیاهخواری

  • افرادی که رژیم گیاهخواری دارند از ناخن‌ های قوی ‌تری برخوردارند. کسانی که رژیم گیاهخواری برای پوست را مد نظر دارند از مواد غذایی کم ارزش استفاده نمی ‌کنند و به این شکل سلامت پوست و موی خود را تضمین می ‌کنند. استفاده از لوبیا در رژیم گیاهخواری نقش بسیار مهمی در سلامت ناخن‌ ها دارد. وجود بیوتین و امگا 3 سبب می ‌شود کنار ناخن افراد پوسته‌ پوسته نشود.

بهترشدن پوست چشم‌ ها با گیاهخواری

  • شاید برایتان جالب باشد که رژیم‌ های گیاهی وضعیت چشم افراد را نیز دچار تحول می ‌کنند. این موضوع به دلیل از بین رفتن رادیکال ‌های آزاد رخ می ‌دهد. تیرگی و پف پوست زیر چشم با مصرف غذاهای گیاهی کاهش می ‌یابد. وجود مقادیر زیاد فیبر در بدن به سم‌ زدایی آن کمک زیادی می ‌کند و در نهایت پوست صورت و اطراف چشم ‌ها را بهتر می ‌کند.

آیا رژیم گیاهخواری می‌ تواند باعث مشکلات پوستی شود؟

رژیم ‌های گیاهی فاقد چربی، مواد مغذی یا مواد معدنی می ‌توانند برای پوست مضر باشند. دقت کنید که برای داشتن پوست سالم و درخشان باید تمام نیاز های غذایی رفع شوند، در غیر این صورت بر سلامتی پوست تأثیر منفی می ‌گذارد. به عنوان مثال غذاهای حاوی اسید های چرب مانند نارگیل و آووکادو برای جلوگیری از خشکی پوست بسیار حیاتی هستند. رژیم‌ های گیاهی غنی از چربی ‌های اشباع، چربی‌ های ترانس و قند های تصفیه شده نیز می ‌توانند باعث تشدید مشکلات پوستی شوند.

نقش گیاهخواری در پاکسازی پوست

رژیم گیاهی اگر نا سالم باشد می ‌تواند سبب ایجاد التهابات پوستی شود. به طور مثال سیب ‌زمینی سرخ ‌کرده یک غذای گیاهی محسوب می ‌شود، اما فرآیند آماده ‌سازی آن با روغن و عمل سرخ شدن انجام می ‌گیرد. مصرف این سیب ‌زمینی که با انواع چربی ‌های مصنوعی سرخ شده است می‌ تواند منجر به ایجاد التهابات پوستی شود. بنابر این تنها گیاهخوار بودن برای بهبود شرایط پوستی کافی نیست. برای سلامتی کامل، شما باید از یک رژیم غذایی کامل برخوردار باشید.

برای مثال زنان باردار یا شیرده باید کلیه مواد مغذی که برای بدن لازم است را از طریق مصرف غذاهای گیاهی دریافت کنند. اگر دوران بارداری را سپری می‌ کنید یا به کودک خود شیر می ‌دهید باید از مکمل‌ هایی که حاوی ویتامین ‌های D و B12 هستند مصرف نمایید. اسید فولیک، امگا 3 و آهن نیز می ‌تواند برای بدن و پوست مفید باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها