سیر و خواص آن

A
۰

سیر آنتی بیوتیکی قوی است و در درمان آنفولانزا و ضد عفونی کردن دستگاه تنفسی و از بین بردن زخم های ریه و درد معده مؤثر است.

در طول تاریخ، سیر همواره به عنوان یک درمان مناسب برای انواع بیماری ها شناخته شده است. در جنگ جهانی اول در زمان شیوع بیماری ها از سیر این گیاه پر خاصیت استفاده می شد، حتی فرعون های مصر هم با خاصیت این گیاه جادویی آشنا بودند و برای قوی ماندن بردگان خود به آنها سیر می دادند تا بتوانند ساخت اهرام مصر را به پایان برسانند. امروزه نیز بسیاری از پزشکان و متخصصان طب سنتی مردم را به مصرف این گیاه پرخاصیت تشویق می کنند تا همه بتوانند از خواص بی نظیر سیر بهره ببرند. اگر نمی دانید این گیاه چه خاصیتی دارد و برای درمان چه بیماری هایی مفید است، مطالعه این مقاله به شما کمک می کند.

تاریخچه سیر

سیر گیاهیست علفی و دائمی با قدمتی حدود ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد، که در بین‌ النهرین و مصر کشت می‌ کردند .

ساقه‌ این گیاه تا ارتفاع چهل سانتی‌ متر می‌ رسد و قسمت زیرزمینی آن متورم و مرکب از پنج تا دوازده قطعه و محصور در غشاهای نازک و ظریف به رنگ خاکستری مایل به سفید است. برگ‌ های آن باریک و نواری شکل به رنگ سبز‌ تیره و گل‌ های آن کوچک و صورتی رنگ هستند که به صورت چتر در انتهای ساقه ظاهر می‌ شوند.

مردم روم اعتقاد داشتند که در این گیاه یک اثر معجزه آسا وجود دارد و آن را به سربازان خود می‌ دادند تا آنها را شجاع و قوی سازد. مردم اروپا و مخصوصا ایتالیا و اسپانیا از قبل از میلاد مسیح آن را می ‎شناختند و از آن استفاده می‌ کردند.

طبع و مزاج سیر

از نظر طب قدیم ایران طبع سیر گرم و خشک است و مصلح آن روغن بادام، کره، گشنیز، سکنجبین و انار ترش است.

سیر

ترکیبات شیمیایی سیر

سیر دارای ترکیبات گوگردی می‌‌ باشد که خاصیت ضدعفونی کنندگی، میکروب‌ کشی و جرم‌ کشی به این گیاه می‌ دهد. همچنین سیر دارای موادی به نام آليسين و آليساتین است که میکروب‌ های حصبه و پاراتیفوئید را از بین‌ می‌ برد.

در ۱۰۰ گرم سیر خام مواد زیر موجود است.

پتاسیم 530 میلی‌گرم آهن 1/5 میلی‌گرم
آب 61 گرم ویتامین A 20 واحد
نشاسته 29 گرم ویتامین B1 0/25 میلی‌گرم
کلسیم 30 میلی‌گرم ویتامین B2 0/8 میلی‌گرم
پروتئین 6 گرم ویتامین B3 0/5 میلی‌گرم
فسفر 200 میلی‌گرم ویتامین C 15 میلی‌گرم
چربی 0/2 گرم سدیم 20 میلی‌گرم

خواص

اسانس سیر که بر اثر تقطير این گیاه با بخار آب حاصل می‌ شود، مرکب از مواد سولفوره و مایعی است به رنگ قرمز نارنجی و دارای بویی کمتر از خود سیر که برای تغییر طعم غذا مصرف می‌ شود.

  1. بادشکن و ضدعفونی‌ کننده است
  2. مصونیت بدن را در مقابل بیماری‌ ها افزایش می‌ دهد.
  3. محرک و تقویت کننده‌ بدن است.
  4. می‌ توان به عنوان ضد سم و هنگام مسمومیت‌ های غذایی آن را به کار برد.
  5. داروی سرماخوردگی، آنفولانزا و زکام است.
  6. برای برطرف کردن درد و آبسه‌‎ حاصل از نیش حشرات، مار و عقرب، سیر را در روغن له کنید و روی محل نیش زدگی بماليد.
  7. فشار خون را پایین می آورد، تصلب شرایین را معالجه و انسداد رگ‌ ها را باز می‌ کند.
  8. رطوبت معده و مفاصل را از بين برده و درد مفاصل را التیام می‌ بخشد.
  9. مدر و قاعده‌ آور است و خانم‌ هایی که عادت ماهیانه‌ آنها معمولا عقب می افتد، باید از سیر استفاده کنند.
  10. اثر خوبی در رفع نفس تنگی دارد.
  11. درمان کننده‌ درد های مفاصل، سیاتیک و نقرس است.
  12. برای تقویت نیروی جنسی و افزایش تولید اسپرم در اشخاص سرد مزاج بسیار مفید است.
  13. کسانی که قطره قطره ادرار می‌ کنند، باید حتما این گیاه را مصرف کنند تا بیماری آنها درمان شود.
  14. زخم‌ های ریه و درد معده را از بین می برد.
  15. سنگ‌ های کلیه را می‌ شکند و خارج می‌ سازد.
  16. اگر موهای شما در جوانی سفید شده، سیر بخورید، زیرا خوردن آن موهای سفید را از بین برده و موهای سیاه به جای آن می روید.
  17. آن را با زیره بپزید، برای تقویت دندان مفید است.
  18. این گیاه را بسوزانید، با عسل مخلوط و ضمادی از آن درست کنید، این ضماد برای رفع خون مردگی زیر پلک چشم مفید است.
  19. برای رفع درد‌ عضلانی می‌ توان از ضماد این گیاه استفاده کرد، بدین ترتیب که چند عدد از آن را له کرده و روی پارچه‌ ای بمالید، سپس بر عضوی که درد می کند، بگذارید تا پوست را قرمز و درد را بر طرف کند.
  20. برای از بین بردن میخچه‌ کف پا از ضماد این گیاه استفاده کنید.
  21. جهت ضدعفونی کردن دستگاه تنفسی در هنگام بیماری‌ های تنفسی از شربت سیر استفاده کنید.
  22. خوردن آن سلول‌ های سرطانی را از بین می‌ برد.
  23. یکی از دانشمندان آمریکایی که در دانشگاه فلوریدا روی بیماری ایدز تحقیق می کند، معتقد است که سیر روی این بیماری نیز اثر مثبت دارد.
  24. اشخاصی که سیر می‌ خورند فاکتور انعقاد خون آنها کاهش می‌ یابد و این عاملی است که بر جلوگیری از حمله‌ قلبی اثر بسیار مفیدی دارد. این گیاه را می‌ توان به جای آسپرین نیز مصرف کرد، برای این که اثر جانبی ندارد.
  25. خوردن آن از سرطان جهاز هاضمه جلوگیری می کند.
سیر

سیر به عنوان یک آنتی بیوتیک قوی

برای درست کردن یک آنتی بیوتیک قوی، یک قاشق سوپ خوری عسل را با یک قاشق چای خوری پودر سیر مخلوط کنید. در خیلی از موارد این آنتی‌ بیوتیک اثر بسیار خوبی دارد. از این آنتی بیوتیک برای سرماخوردگی، گوش درد بچه‌ ها، گلودرد میکروبی و به طور کلی به‌ جای آنتی‌ بیوتیک استفاده کنید. مقدار مصرف آن یک قاشق و سه بار در روز است. حتی مواقعی که آنتی بیوتیک روی بیماریها اثر ندارد، عسل و سیر اثر بسیار خوبی دارد.

در بیمارستان‌ های چین، پزشکان به علت نداشتن بودجه برای خرید آنتی بیوتیک از این گیاه استفاده می کنند. یک بار به شانزده بیمار که به مننژیت مبتلا شده بودند سیر را به صورت خوراکی و تزریقی دادند و توانستند یازده نفر از آنها را از مرگ نجات دهند. جالب است بدانید که چون مننژیت در داخل مغز و نخاع ایجاد می‌ شود، حتی قوی‌ ترین آنتی بیوتیک‌ ها نیز نمی‌ توانند از سد خونی مغز عبور و به عامل بیماری حمله کنند، در حالی که این گیاه این کار را به آسانی انجام می‌ دهد و باکتری را منهدم می‌ سازد و مهم تر از همه عوارض جانبی نیز ندارد.

در ژاپن این گیاه را می‌ کوبند و از آن ماده‌ ای به نام کایولیک تهیه می‌ کنند که به عنوان آنتی بیوتیک مصرف می‌ شود. برای از بین بردن بوی آن، نیم ساعت پس از خوردن سیر، یک سیب را رنده و با عسل مخلوط کنید و بخورید و یا اینکه برگ جعفری بجوید.

مضرات سیر

  1. با آن که خواص بسیاری دارد، باید به حد اعتدال مصرف شود، زیر استفاده‌ زیاد از آن در بعضی اشخاص موجب سردرد، ضعف نیروی‌ جنسی، ضعف چشم و عارضه‌ بواسیر می‌ شود. سیر برای کسانی که اسهال دارند، مضر است.
  2. کسانی که معده‌ ضعیفی دارند و به‌ طور کلی سیستم هاضمه‌ آنها ضعیف است، نباید در خوردن این گیاه افراط کنند.
  3. کسانی که یبوست دارند، نباید آن را بخورند، و برای رفع مضرات آن باید سیر را با آب و نمک بپزند و کمی به آن روغن بادام یا کره اضافه کنند. اشخاصی که گرم مزاج هستند، اگر می‎ خواهند سیر بخورند، طبق توصیه ابن سینا باید سیر را بپزند یا از سیر ترشی استفاده کنند.
  4. اشخاصی که فشار خون پایین و یا آلرژی دارند نیز نباید سیر بخورند.

روش نگهداری و مصرف سیر

سیر تازه را در یک ظرف در باز دور از گرما و نور خورشید نگهداری کنید بوته‌ ها‌ی پوست‌ کنده سیر را می‌ توان تا چندین ماه نگه داشت، کارشناسان تغذیه خوردن یک حبه سیر در روز را توصیه می‌ کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها