غذاهای نامناسب برای گرمازدگی

A
۰

با افزایش دمای بدن، بروز بیماری های مرتبط با گرما مانند گرمازدگی نیز افزایش می یابد. گرمازدگی یکی از مسائل آزار دهنده در تابستان است.

گرمازدگی یکی از مسائل آزار دهنده در تابستان است. دمای بالا و شرایط آب و هوایی خشک می تواند بدن را دچار کم آبی کند. جای تعجب نیست که با افزایش دمای بدن، بروز بیماری های مرتبط با گرما مانند گرمازدگی نیز افزایش می یابد. در ضمن غذاهای تابستانی نقشی حیاتی در کمک به شما در غلبه بر موج گرما و به دنبال آن شرایطی مانند گرمازدگی دارند. اما همه غذاهای تابستانی اثر تسکین دهنده ای ندارند.

فهرست غذاهای نامناسب برای گرمازدگی که باید از آنها اجتناب کنید

افزایش دمای برای بدن انسان مضر است و زمینه مناسبی برای رشد میکروب ها فراهم می کند. این موضوع باعث می شود که غذاهای تابستانی به راحتی فاسد شوند. همچنین، چند مورد وجود دارد که باعث می شود به سرعت احساس پر شدن و سیری کنید و اینگونه مواد غذایی که کالری متراکم دارند به تعدیل دمای بدن کمک نمی کنند. همه اینها بیشتر مواد غذایی هستند که برای یک رژیم غذایی تابستانی چندان سالم و مناسب نیستند.

گوشت

گوشت منبع عالی چربی و پروتئین است. اما این امر در ماه های گرم تابستان بر بدن سنگینی می کند. گوشت سنگین است و هضم آن سخت است. بنابراین، هنگامی که در ماه های تابستان مصرف می شود، در طول فرآیند هضم باعث گرما می شود و باعث افزایش بیشتر دمای بدن می شود. همچنین روغن و ادویه هایی که برای طبخ گوشت استفاده می شود باعث می شود در تابستان احساس سنگینی، نفخ و ناسالمی داشته باشید.

غذاهای ادویه دار

افزودن ادویه ها به غذاها طعم و عطر آن را غنی و بینظیر می کند اما جزء مواد غذایی مناسب برای تابستان نیست. ادویه هایی مانند فلفل قرمز، سیر، زنجبیل، دانه خردل، فلفل سیاه، زیره و دارچین غذاهایی هستند که به بدن گرمی می بخشد و هنگام مصرف آنها، دمای بدن را افزایش می دهند. آنها همچنین سرعت متابولیسم را افزایش می دهند و بر روند هضم تأثیر می گذارند. مصرف بیش از حد آنها در تابستان نیز می تواند باعث بروز انواع جوش در صورت شود.

غذاهای دریایی

غذاهای دریایی اگر به درستی بسته بندی و نگهداری نشوند به سرعت فاسد می شوند. ماه های تابستان دمای مناسبی را برای رشد میکروب ها ایجاد می کند. مصرف غذاهای دریایی غیر تازه می تواند منجر به مسمومیت غذایی و مشکلات شدید معده شود. همچنین، هضم غذاهای غیر گیاهی به مدت طولانی تری طول می کشد و گرمای بیش از حد برای بدن تولید می کند.

غذاهای ناسالم

همانطور که از نامش پیداست، غذاهای ناسالم برای بدن مناسب نیستند. اما مصرف غذاهای ناسالم در فصل تابستان می تواند مضرتر باشند. مواد تشکیل دهنده غذاهای ناسالم، مانند سیب زمینی، نان تهیه شده از آرد تصفیه شده، استیک و مرغ به همراه انواع سس ها و طعم دهنده ها، در طول تابستان هضم سختی دارند. آنها نه تنها دمای بدن را افزایش می دهند بلکه احساس سنگینی، نفخ و کرختی را به شما می دهند.

غذاهای سرخ شده

غذاهای سرخ شده مانند سمبوسه، سیب زمینی سرخ کرده و غیره حاوی روغن بالایی هستند. این غذاها به سختی هضم می شوند و باعث می شوند که شما احساس سستی و کندی کنید. علاوه بر این، تعریق بیش از حد در طول تابستان همراه با غذاهای چرب باعث بروز آکنه و جوش در تابستان می شود.

غذاهای تنوری

غذاهای تنوری لذت بخش است. اما فرآیند آماده سازی آن برای فصل تابستان توصیه نمی شود. غذاهای ذغالی شده مخاط معده را تحریک کرده و خطر ابتلا به مشکلات معده را افزایش می دهد. همچنین، ترکیب ادویه‌ ای که برای تقویت طعم‌ ها استفاده می‌ شود، حرارت بدن را افزایش می‌ دهد و باعث می‌ شود بدن احساس گرما و ناراحتی کند.

غذاهای خیابانی

غذاهای خیابانی معمولا بسیار وسوسه انگیز به نظر می رسند، اما آنها می توانند آسیب بیشتری نسبت به سود داشته باشند. دمای بالا در طول فصل تابستان زمینه مناسبی را برای رشد باکتری ها و قارچ ها فراهم می کند. همچنین غذاهایی که در شرایط غیربهداشتی تهیه و سرو می شوند می توانند منجر به مسمومیت غذایی و ایجاد مشکلات معده شوند.

بستنی های بر پایه شیر

در حالیکه این موضوع ممکن است کاملاً غافلگیر کننده باشد، بستنی های بر پایه شیر در لیست مواد غذایی مناسب برای تابستان وجود ندارند. آنها از شیر تغلیظ شده ساخته شده اند و حرارت بدن را در طول فرآیند هضم افزایش می دهند. همچنین بستنی های بر پایه شیر در طول قطعی برق طولانی مدت بیشتر مستعد فساد هستند. برای غلبه بر گرمای تابستان، به سراغ بستنی های خانگی و مبتنی بر آب بروید.

نوشیدنی های گازدار

نوشیدنی های گازدار تشنگی را به صورت لحظه ای برطرف می کنند اما محتوای قند بالا و طبیعت هوادهی شده آنها، دمای بدن را در طول فرآیند هضم افزایش می دهد.

چای و قهوه

نوشیدنی های گرم مانند چای و قهوه باعث افزایش حرارت در بدن می شود. همچنین، آنها ادرارآور هستند و در نتیجه بدن را کم آب می کنند. کافئین موجود در این نوشیدنی ها بدن را گرم می کند و منجر به افزایش بروز مشکلات سلامتی مرتبط با گرما مانند گرمازدگی می شود.

میوه های خشک

میوه های خشک با وجود اینکه برای بدن بسیار مفید هستند، جزء غذاهای سالم تابستانی نیستند. هضم آنها تقریباً بدون محتوای آب در تابستان دشوار است. علاوه بر این، محتوای قند بالایی دارند که باعث افزایش حرارت بدن می شود.

آبمیوه های کارخانه ای

نوشیدن آب میوه بسته بندی شده ممکن است احساس طراوت داشته باشد اما برای بدن خوب نیست. شکر اضافه شده در آن منجر به افزایش وزن می شود. علاوه بر این، مواد نگهدارنده موجود در آن بدن ما را کم آب می کنند و ممکن است عملکرد کلیه های ما را مختل کنند.

سس و طعم دهنده های سالاد

اگرچه غذا با سس ها و طعم دهنده های سالاد جالب و خوشمزه می شود، اما جزء غذاهای سالم تابستانی نیستند. مواد به کار رفته در سس ها باعث نفخ در بدن شما می شود. علاوه بر این، آنها حاوی مقادیر زیادی مونوسدیم گلوتامات و نمک هستند که بر عملکرد کلیه تأثیر می گذارد و باعث کم آبی بدن می شود.

آب سرد

بدن معمولاً برای رفع تشنگی هوس آب سرد می کند، اما نوشیدن آب سرد می تواند باعث گلودرد و تب شود زیرا به دلیل درجه حرارت بالا، دمای بدن نیز بالا است و نوشیدن آب سرد باعث کاهش ناگهانی دمای بدن می شود و آن را مستعد ابتلا به انواع عفونت می کند.

نتیجه گیری

انتخاب صحیح غذاهای تابستانی می تواند به شما کمک کند شجاعانه با آفتاب سوزان تابستان روبرو شوید و از بیماری های مرتبط به گرما مانند گرمازدگی جلوگیری کنید. در مصرف غذاهای خیلی شیرین و شور زیاده روی نکنید. قند بیش از حد دمای بدن را در طول هضم افزایش می دهد و مصرف بیش از حد نمک نیز باعث کم آبی بدن به دلیل افزایش ادرار می شود.

به یاد داشته باشید، اعتدال کلید اصلی موفقیت در همه چیز است. این لیست از غذاهایی که باید در تابستان از آنها اجتناب کنید را در دسترس داشته باشید تا مطمئن شوید که از این فصل بدون به خطر انداختن سلامتی خود بهترین استفاده را خواهید برد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها