شلیل و خواص آن

A
۰

شلیل منبع بسیار غنی‌ از بتاکاروتن است. بتاکاروتن با خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار زیاد از بروز بسیاری از بیماریها جلوگیری می‌ کند.

این میوه که هلوی بدون کرک نامیده می‌ شود، از خانواده هلو است و طعمی شیرین تر از هلو دارد. شلیل سرشار از ویتامین های C و A و بهترین میوه برای افراد گرمازده است. بیش از ۱۵۰ گونه شلیل در دنیا وجود دارد. شلیل میوه بومی آسیاست. شلیل در پیشگیری از بروز بسیاری از بیماریهای مزمن نظیر سرطان، دیابت و بیماریهای قلبی و عروقی که از مهمترین علل مرگ و میر هستند موثر است. ویتامین موجود در شلیل اثرات مفید در سلامت پوست، دندان و استخوان دارد.

شلیل منبع بسیار غنی‌ از بتاکاروتن است. بتاکاروتن با خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار نیرومندی که دارد و با ارتقای سطح ایمنی بدن از بروز بسیاری از بیماریها جلوگیری می‌ کند. یکی دیگر از خواص بتاکاروتن، جلوگیری از بروز بیماریهای قلبی عروقی است.

طبع و مزاج شلیل

طبع آن سرد و تر است.

محتویات موجود در 100 گرم شلیل

مواد و محتویات مقدار در 100 گرم مواد و محتویات مقدار در 100 گرم
آب ۸۱ درصد آهن ۰/۵ میلی گرم
هیدرات‌های کربن ۱۷ درصد سدیم 6 میلی گرم
کلسیم ۴ میلی گرم پتاسیم ۲۹۴ میلی گرم
فسفر ۲۴ میلی گرم ویتامین A ١٦٥0 واحد بین المللی

خواص شلیل

  1. شلیل سرشار از ویتامینهای A ـ B1 ـ B2 ۔ PP ـ C و مواد معدنی؛ آهن - کلسیم - پتاسیم ـ منگنز و منیزیم می‌ باشد.
  2. عطش را تسکین می‌ دهد، ، ملین و محرک معده است.
  3. برای رفع التهاب و خارش پوست مفید است.
  4. حرارت کبد و کلیه را نقصان می‌ دهد.
  5. شلیل حاوی مقادیر بالایی از فیبر است که می‌ تواند به دستگاه گوارش کودک کمک کند.
  6. شلیل اشتها آور، ضد عطش، تب بر، دافع صفرا و تصفیه کننده خون می‌ باشد و به علت دارا بودن آب زیاد نقش مهمی در شستشوی خون و در تأمین حفظ نشاط و تندرستی بدن دارد.
  7. شلیل به علت داشتن مقدار سلولز در رفع یبوست تأثیر بسزایی دارد. این میوه در دفع سموم بدن نقش مهمی داشته و خون را از مواد زائدی همچون اسید اوریک و اوره پاک می‌ سازد.
  8. افرادی که از بدبویی دهان خود معذب هستند می‌ توانند با خوردن این میوه خوش مزه مانع بوی بد دهان شوند و سایر منافع آن را نیز دریافت نمایند.
  9. شلیل سرشار از پتاسیم و فیبر است که پتاسیم و فیبر در حفظ سلامت قلب مهم هستند.
  10. در مورد انگل معده توصیه شده است که مصرف تخم و برگ کوبیده شلیل مخلوط با 5/1 لیوان آب شلیل اثر درمانی نیکویی دارد. گل و برگ شلیل دارای اثر ملین می‌ باشد برای بهره بردن از آنها بایستی به صورت دم کرده مورد استفاده قرار گیرند.
  11. این میوه مانند سایر میوه‌ ها آلبومین و چربی کمی دارد و در عوض املاح قلیایی، آب، ویتامینها و مواد معدنی آن قابل تأمل می‌ باشد و توصیه شده است که هم کودکان، هم افراد کهنسال مصرف این میوه شفابخش را فراموش نکرده و در فصل آن به مقدار لازم تناول کنند.

مضرات شلیل

  • علائم آلرژی به شلیل شامل خارش پوست و کاهش بینایی می‌ شود. زیاده روی در مصرف شلیل به علت وجود پتاسیم در آن ممنوع است زیرا ممکن است در بزرگسالان موجب بروز برخی مشکلات شود.
  • ممنوعیت مصرف پتاسیم عموما برای افراد مبتلا به مشکلات کلیوی تجویز می‌ شود و به همین علت باید از مصرف شلیل پرهیز کنند.
اخبار روز سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار مرتبط سایر رسانه ها