باید ها و نباید های رژیم خام گیاهخواری | نکات مهم خام گیاهخواری

A
۰

رژیم غذایی خام گیاهخواری، اصول گیاهخواری را با اصول خام‌ خواری ترکیب می‌ کند. خوشبختانه در حال حاضر همگی با این رژیم آشنایی دارند.

رژیم غذایی خام گیاهخواری ، اصول گیاهخواری را با اصول خام‌ خواری ترکیب می‌ کند. خوشبختانه در حال حاضر همگی با این رژیم آشنایی دارند و محبوبیت زیادی به دست آورده است. در حالی که بعضی از آدم‌ ها ممکن است این رژیم غذایی را بنا به دلایل اخلاقی یا زیست محیطی دنبال کنند، اما اکثر آن‌ ها خام گیاهخواری را به دلیل مزایایی که برای سلامتی دارد انتخاب می‌ کنند. تغذیه طبیعی کلیه اعمال اعضای مختلف بدن را به حال طبیعی باز می‌ گرداند و اگر پاره‌ای از افراد در ابتدای خام‌ گیاهخواری دچار نفخ شکم و احیانا لینت مزاج و غیره می‌ شوند، معلول علت‌ های زیادی است.

رژیم خام‌ گیاه‌ خواری چیست؟

رژیم غذایی خام گیاهخواری یک زیر مجموعه از گیاهخواری است. مانند گیاهخواری، تمام غذاهای حیوانی از این رژیم غذایی حذف می‌ شوند. سپس مفهوم خام‌ خواری به آن اضافه می‌ شود، به این معنی که غذاها باید به طور کاملا خام یا به صورت گرم در دمای زیر ۱۰۴-۱۱۸ درجه فارنهایت (۴۰-۴۸ درجه سانتیگراد) مصرف شوند. رژیم غذایی خام گیاهخواری به طور کلی غنی از میوه‌ ها، سبزیجات، آجیل، دانه‌ ها، غلات و حبوبات است. همچنین حجم غذاهای فرآوری‌ شده در این رژیم غذایی بسیار کم است.

کسانی که رژیم غذایی خام گیاهخواری را دنبال می‌ کنند اغلب به دلیل تاثیری که روی سلامتی‌ شان دارد، انگیزه می‌ گیرند. یک رژیم غذایی خام گیاهخواری غالبا فرآورده‌ های غیر فرآوری‌ شده و مواد غذایی گیاهی را شامل می‌ شود که کاملا خام هستند یا در دمای بسیار پایین کمی گرم می‌ شوند.

عوارض احتمالی خام‌ گیاه‌خواری

استفاده از بعضی مواد خوراکی به فرم خام، مفید است اما رژیم غذایی که بیش از هفتاد درصد به صورت خام گیاهخواری باشد، می‌ تواند برای بدن انسان مضر محسوب شود. در واقع رژیم غذایی کاملاً خام گیاهخواری ممکن است برخی از معایب و خطراتی را برای سلامتی به همراه داشته باشد به ویژه هنگامی که برنامه‌ ریزی مناسبی نداشته باشد.

از جمله این عوارض این است که ممکن است در بعضی اشخاص در اثر جلوگیری مداوم از غذاهای پخته حالت عصبی و تغییر خلق و خوی ایجاد گردد و یا سردرد، سرگیجه، بی اشتهایی، احساس گرسنگی کاذب، اسهال و غیره عارض گردد.

ویتامین B12 یکی از مواد مغذی است که رژیم خام گیاهخواری به طور طبیعی، فاقد آن است. دریافت کم این ویتامین می‌ تواند منجر به کم‌ خونی، آسیب سیستم عصبی، ناباروری، بیماری‌ های قلبی و آسیب به سلامت استخوان شود. در حالی که هر کسی می‌ تواند سطح ویتامین B12 پایینی داشته باشد، گیاهخوارانی که مکمل مصرف نمی‌ کنند در معرض خطر کمبود بیشتری هستند.

نکات قابل توجه خام‌ گیاه‌ خواران

  1. تغذیه طبیعی به تنهایی کافی نیست. یکی از شرایط آن خوب جویدن و آغشته شدن غذا با بزاق دهان است که باعث هضم آن می گردد. جویدن، دندان‌ ها و لثه‌ ها را محکم تر و غیرقابل نفوذ برای میکروب‌ ها کرده و از پوسیدگی و لق شدن دندان‌ ها جلوگیری به عمل می‌ آید.
  2. در یک وعده غذا سالاد و میوه را با هم نخورید، هر وقت سالاد و سبزی می‌ خورید می توانید با آن مواد پروتئینی و یا جوانه‌ ها را بخورید و هر زمان میوه‌ های شیرین می‌ خورید، می‌ توانید مواد قندی مانند خرما و عسل میل نمایید و یا میوه‌ های ترش و شیرین را با هم در یک وعده نخورید. با مواد نشاسته‌ ای سبزیجات سبز را مصرف کنید و با دانه‌ های روغنی مانند گردو، بادام و غیره میوه‌ های ترش (ليمو ترش) یا سبزیجات سبز را بخورید.
  3. موقع خستگی غذا نخورید و همیشه غذا را با آرامش فکر و بدون دغدغه خاطر صرف نمایید
  4. در هوای پاک و لطیف نفس عمیق بکشیـد تا اکسیژن خالص در بدن وارد گردد و باعث سوخت و ساز بهتر بدن باشد.
  5. بعد از صرف غذا یا هنگام غذا آب یا نوشابه نخورید تا شیره معده رقیق نگردد و هضم غذا به تأخیر نیافتد. بهترین موقع نوشیدن آب در صورت لزوم ۲ تا ۳ ساعت بعد از هر غذا می باشد.
  6. همیشه سعی کنید از میوه‌ ها و سبزی‌ های تازه مصرف نمایید زیرا میوه و سبزی هر چه تازه تر باشد ویتامین آن بیشتر و برای رژیم شما نیز مناسب تر می باشد.
  7. از ادویه و نمک زیاد پرهیز کنید یا کمتر مصرف نمایید و در صورتی که استفاده از نمک لازم باشد از نمک دریا یا نمک ید دار استفاده کنید.
  8. از سبزیجات معطر مانند نعناع، میخک، وانیل، ریحان، ترخون، مرزه، هل و غیره به اندازه کافی مصرف شود و زیادی آن‌ ها موجب تلخی غذا می گردد.
  9. از برگ‌ های سبز گیاهان خوردنی از جمله کاهو در تهیه سالاد ها نیز استفاده گردد زیرا هم باعث خوشمزه بودن سالاد می‌ شود و هم در برگ‌ های سبز تر کلروفیل بیشتر وجود دارد و نافع برای بدن است.
  10. ویتامین‌ های گیاهی ویتامین‌ های زنده و حیاتی است در صورتی که ویتامین‌ های مصنوعی آن حالت زنده را ندارد و تاثیرش به اندازه ویتامین‌ های طبیعی نیست. همیشه سعی کنید از ویتامین‌ های طبیعی که در میوه جات و سبزیجات فراوان است بجای ویتامین‌ های مصنوعی و شیمیایی مصرف نمایید.
  11. آب لیمو و آب سایر میوه جات بلافاصله مصرف گردد. بطور مثال آب سیب بلافاصله در مجاورت هوا تغییر رنگ می دهد و اکسیده و شیری رنگ می‌ شود و یا آب لیمو تلخ می گردد.
  12. سالاد را هنگام مصرف کردن خرد یا رنده کنید که تازگی و طراوت خود را حفظ کند و با روغن زیتون آغشته نمایید تا از خطر اکسیده شدن مصون باشد.

کلام آخر

رژیم خام گیاهخواری شامل غذاهای گیاهی است که به طور کامل خام نیستند یا در دمای بسیار پایین گرم می شوند. رژیم خام‌ گیاهخواری مزایای سلامتی، از جمله کاهش وزن، کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بهبود هضم و سلامت قلب را دارد.

رژیم خام گیاهخواری فاقد مکمل می‌ تواند ویتامین B12، ید ، کلسیم و ویتامین D کمی داشته باشد و ممکن است پروتئین و کالری کمی را تأمین کند که منجر به مجموعه‌ ای از مشکلات سلامتی می‌ شود. همچنین ممکن است باعث پوسیدگی دندان و مشکلات باروری شود.

به طور خلاصه، رژیم خام گیاهخواری شامل غذاهای خام یا غذاهایی است که در دمای خاصی پخته می‌ شوند و در آن باید از غذاهای پخته، محصولات پخته شده و محصولات تصفیه شده یا بسیار فرآوری شده اجتناب شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها