آشنایی با مضرات و عوارض رژیم خام گیاه خواری

خام گیاه خواری چه عوارضی دارد؟ | مضرات خام گیاهخواری

A
۰

یکی از رایج ترین انواع گیاهخواری، خام گیاهخواری است. در این رژیم غذایی از پختن مواد غذایی خبری نیست و سبزیجات به صورت خام استفاده می‌ شود.

امروزه بسیاری از افراد، به دلایل مختلف به رژیم‌ های گیاهخواری روی آورده‌ اند. یکی از رایج ترین انواع گیاهخواری، خام گیاهخواری است. در این رژیم غذایی از پختن مواد غذایی خبری نیست و در اکثر مواقع میوه‌ ها، سبزیجات، دانه‌ ها و ریشه‌ های گیاهان به صورت خام استفاده می‌ شود. طرفداران این سبک غذایی فواید زیادی برای آن قائل هستند. اما در صورتی که وعده‌ های غذایی خود را در خام گیاهخواری به درستی مدیریت نکنید با عوارض و مشکلات خام گیاهخواری مواجه می شوید. اگر قصد دارید یک خام گیاهخوار شوید، باید به طور کامل این نوع رژیم، فواید و مضرات آن و راه‌ های مقابله با عوارض احتمالی آن را به خوبی بشناسید. در این مقاله به معرفی برخی از مهمترین مضرات خام گیاهخواری می‌ پردازیم.

عوارض خام گیاهخواری

در برخی موارد ممکن است مضرات خام گیاهخواری، سلامت و سبک زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. در ادامه به برخی از مهمترین عوارض خام گیاهخواری اشاره می‌ کنیم.

خام گیاهخواری ممکن است از نظر تغذیه ناکافی باشد

سبک غذایی خام گیاهخواری می‌ تواند برای تمام مراحل زندگی مناسب باشد، به شرطی که به خوبی برنامه‌ ریزی و مدیریت شود. یکی از این برنامه ها این است که مطمئن باشید تمام ویتامین‌ ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن شما را تامین می‌ کند. بهتر است با مصرف غذاهای غنی شده یا مکمل‌ ها به جبران مواد مغذی که به طور طبیعی در گیاهان کم است بپردازید.

به عنوان مثال ویتامین B12 یک ماده مغذی است که به طور طبیعی در رژیم خام گیاهخواری وجود ندارد. این در حالی است که دریافت خیلی کم این ویتامین منجر به کم خونی، آسیب سیستم عصبی، ناباروری، بیماری قلبی و تضعیف استخوان می‌ شود. برای جبران کمبود این ویتامین، توصیه می‌ شود از مکمل‌ ها استفاده کنید. همچنین یک رژیم خام گیاهخواری ناقص، مقدار کلسیم و ویتامین D پایینی را به بدن شما می‌ رساند. پس برای جلوگیری از بروز عوارض خام گیاهخواری، تحت نظر متخصص تغذیه خود از مکمل‌ ها استفاده کنید.

خام گیاهخواری ماهیچه‌ ها و استخوان‌ ها را ضعیف می کند

رژیم خام گیاهخواری ممکن است منجربه ضعیف شدن عضلات و استخوان‌ ها شود، زیرا این رژیم حاوی مقدار کلسیم و ویتامینD ( دو ماده مغذی موردنیاز برای استخوان ) پائینی است. در یک مطالعه، افرادی که پیرو رژیم خام گیاهخواری بودند، نسبت به افرادی که از یک رژیم غذایی استاندارد و معمول پیروی می‌ کردند، مواد معدنی مورد نیاز و تراکم استخوان کمتری داشتند. علاوه بر این یک رژیم خام گیاهخواری امکان تامین پروتئین بدن در مقادیر کافی و زیاد را ندارد. به یاد داشته باشید که آن دسته از مواد غذایی و مکمل‌ ها که به جبران ویتامین‌ ها و پروتئین‌ ها می‌ پردازد را در رژیم خود جای دهید.

خام گیاهخواری باعث پوسیدگی دندان می شود

رژیم خام گیاهخواری احتمال پوسیدگی دندان را افزایش می دهد. این امر می‌ تواند بویژه در مورد رژیم‌ های غذایی که شامل مقدار زیادی مرکبات و انواع توت‌ ها است، صادق باشد. به این خاطر که این میوه‌ ها اسیدی‌ تر هستند و به احتمال زیاد باعث فرسایش مینای دندان می‌ شوند. در یک مطالعه، 97.7٪ از افرادی که رژیم خام گیاهخواری داشتند، فرسایش دندان را تا حدودی تجربه کردند، در حالی که در گروه کنترل (افراد تحت آزمایش و بدون رژیم خام گیاهخواری)، تعداد این افراد فقط 86.8٪ بود. اگر می‌ خواهید خام گیاهخوار شوید مراقب سلامت دندان خود باشید.

خام گیاهخواری قدرت باروری را کاهش می دهد

یکی از عوارض خام گیاهخواری تاثیر آن بر باروری است. طبق یک مطالعه میدانی مشخص شد 70 درصد از زنانی که رژیم خام گیاهخواری دارند، بی نظمی در چرخه قاعدگی خود را تجربه کردند. علاوه بر این حدود یک سوم از آن‌ ها دچار آمنوره (وضعیتی که در آن قاعدگی به طور کامل متوقف می‌ شود) شدند. همچنین مشخص شد که هر چه نسبت غذاهای خام در رژیم گیاهخواری بیشتر باشد اثرات و عوارض آن نیز بیشتر است. علت تاثیر منفی خام گیاهخواری بر باروری، به دلیل کالری بسیار کم این نوع رژیم است. زیرا مقدار پایین کالری بدن ممکن است باعث کاهش بیش از حد وزن زنان و افت آمادگی جسمی آن‌ ها برای بارداری شود.

عوارض خام گیاهخواری

تاثیر خام گیاهخواری بر ریزش مو

نوع تغذیه در وضعیت رشد و سلامت موها، تاثیر زیادی دارد. یکی از مهمترین دغدغه‌ ها در مورد عوارض خام گیاهخواری تاثیر آن بر ریزش مو است. بسیاری از افراد بویژه در شروع رژیم خام گیاهخواری خود، ممکن است نگران افزایش ریزش موی خود باشند. زیرا هنگامی که یک رژیم غذایی کاملا خام گیاهخواری را دنبال می‌ کنید، یک دوره سم زدایی را پشت سر خواهید گذاشت. سم زدایی منجربه ریزش مو می‌ شود، زیرا یکی از مواردی که در رژیم خام گیاهخواری سم زدایی می‌ شود، پیاز دانه‌ های مو است. برای کمک به این روند و رشد مجدد موها، مصرف میوه‌ ها، سبوس برنج و ویتامین‌ های گروه B را فراموش نکنید. این موادغذایی به حفظ سلامت و رشد موهای شما کمک می ‎کنند.

سخن پایانی

یکی از زیرمجموعه‌ های اصلی گیاهخواری، رژیم خام گیاهخواری است. در این نوع رژیم، علاوه بر پرهیز از خوردن گوشت، به مصرف میوه‌ ها، سبزیجات، دانه‌ ها و ریشه‌ های گیاهان به صورت خام می‌ پردازند. این رژیم برای سلامتی بدن بسیار مفید است اما در صورتی که به شکل اصولی و با رعایت استاندارد ها دنبال نشود، مضراتی به همراه دارد. از مهمترین عوارض خام گیاهخواری می‌ توان به تاثیر آن در پوسدیگی دندان، کاهش تراکم استخوان، ناباروری و ریزش مو اشاره کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها