خواص کنجد سیاه | فواید کنجد سیاه | طبع کنجد سیاه

کنجد سیاه بخور تا از هر مرضی دور بمونی

A
۰

کنجد سیاه از دانه های پرخاصیت است که نسبت به کنجد سفید فواید بیشتری دارد. برای اینکه آنتی اکسیدان به بدن تزریق کنید می توانید این دانه را استفاده کنید. در ادامه دیگر خواص کنجد سیاه می خوانید. .

کنجد دو نوع سیاه و سفید دارد که اکثرا با نوع سفید آن آشنا هستند. کنجد سیاه طبع گرمی دارد و می تواند برای کاهش وزن و سلامت قلب موثر باشد. همچنین خانم ها می توانند از این دانه سیاه پرخاصیت برای مشکلات قاعدگی استفاده کنند. برای اینکه با کنجد سیاه بیشتر آشنا شوید و درباره خواص آن بدانید با ما همراه باشید. 

طبع کنجد سیاه

در این میان کنجد با داشتن طبع گرم و تر، علاوه بر این‌که رطوبت مناسب بدن را تنظیم می‌کند، برای درمان‌ بیماری‌هایی که ریشه آن سرد و خشک است، بسیار مناسب خواهد بود

فواید کنجد سیاه

کاهش فشار خون بالا

 کنجد سیاه به دلیل برخورداری از میزان قابل توجه منیزیم و کلسیم موجب کاهش فشار خون بالا و کنترل آن می‌شود. براساس تحقیقات به‌عمل آمده و آزمایشات پزشکی مشخص شده که هر قاشق از دانه‌های کنجد 88 میلی گرم کلسیم دارد. به همین سبب بهترین گزینه برای کاهش التهاب و فشار خون بالا است.

حاوی آنتی اکسیدان

دانه‌های کنجد سیاه مملو از آنتی اکسیدان هستند و استفاده از آن موجب عملکرد آنتی اکسیدان در خون می‌شود. بدین جهت با سوخت و ساز در بدن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از بروز بسیاری بیماری‌های مزمن و واگیردار جلوگیری به‌عمل می‌آورد.

بیشتر بخوانید:نحوه مصرف کنجد سفید

مفید برای دیابتی ها

به لحاظ اینکه کنجد سیاه سرشار از آنتی اکسیدان است، می‌تواند روند جذب هورمون انسولین در بدن را بهبود ببخشد و از این طریق موجب بهبود شرایط جسمی افراد مبتلا به دیابت گردد. با این توصیف می‌توان گفت خواص کنجد سیاه برای افراد دیابتی بیش از مضرات آن است و توصیه می‌کنیم مصرف این ریزدانه‌های سیاه مغذی را جدی بگیرید.

کاهش وزن با کنجد سیاه

دانه‌های کنجد منبع انواع پروتئین و اسیدهای آمینه هستند. بدین جهت مصرف صحیح آنها می‌تواند انرژی موردنیاز بدن را تأمین کند و موجب بهبود سوخت و ساز در بدن شود. بنابراین اگر می‌خواهید یک رژیم لاغری مناسب در پیش بگیرید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن وزن خود را کاهش دهید، می‌توانید از دانه‌های سیاه کنجد استفاده نمایید. به زبان ساده‌تر هنگام استفاده از رژیم لاغری بدن باید از کمترین موادغذایی انرژی موردنیاز خود را تأمین نماید. که انجام این کار صرفاً با مصرف کنجد سیاه امکان‌پذیر است و در سال‌های اخیر شاهد افزایش استفاده از آن در رژیم‌های غذایی و لاغری مختلف هستیم.

کنجد سیاه

پیشگیری از پوکی استخوان

میان کنجد سیاه به لحاظ بهره‌مندی از آنتی اکسیدان، فسفر، کلیم، ویتامین E و اسیدهای چرب یکی از منابع غنی برای جلوگیری از پوکی استخوان می‌شود. پس مصرف دانه‌های سیاه کنجد را جدی بگیرید و برای کاهش اثرات ناشی از پوکی استخوان و کاهش تراکم آن از کنجد استفاده نمایید. اطمینان داشته باشید که استمرار در استفاده از کنجدهای سیاه موجب استحکام استخوان و افزایش توان جسمانی شما خواهد شد.

حفظ سلامت قلب و عروق

کنجد سیاه یکی از منابع اصلی روغن و چربی‌های سالم است. در واقع هنگام تولید روغن کنجد از هیچ ماده افزودنی و غیرسالم استفاده نمی‌شود. بدین ترتیب میزان چربی جذب شده در رگ‌ها و سایر عروق به حداقل میزان ممکن می‌رسد. این ویژگی بارز موجب سلامت قلب و عروق می‌گردد و کمتر شاهد سکته قلبی و گرفتگی رگ و مویرگ‌های قلبی خواهیم بود.

براساس گزارشات و آمارهای موجود نیز به این نتیجه دست یافتیم که روغن کنجد سیاه میزان کلسترول کمتری نسبت به سایر روغن‌های خوراکی دارد و همین امر موجب سلامتی قلب و بهبود عملکرد عروق خواهد شد. البته خوردن کنجد سیاه بو داده نیز موجب تنظیم کلسترول خون و کارایی مطلوب قلب می شود. با این توصیف باید گفت تنوع خواص کنجد سیاه باعث شده تا این ریزدانه‌های مغذی به یک داروی مؤثر برای حفظ سلامتی بشر و کاهش وزن آنها در مدت زمان کوتاه تبدیل شود.

مفید برای قاعدگی

 دانه‌های کنجد سیاه سرشار از ویتامین E هستند. از این‎‌رو مصرف آن در دوره قاعدگی موجب کاهش التهاب و بهبود انقباضات رحمی می‌شود. پس مصرف آن را چند روز قبل از شروع دوره قاعدگی تا پایان دوره را به بانوان توصیه می‌کنیم. خاطر نشان می‌شود که دانه‌های سیاه کنجد حاوی مقدار زیادی آهن هستند. بدین ترتیب در دوره قاعدگی که میزان خون زیادی از بدن خارج می‌شود، جهت بهبود فرآیند خون‌سازی در بدن و کاهش ضعف می‌توان به‌صورت روزانه کنجد مصرف کرد.

درمان کم خونی

به‌طور معمول در 100 دانه کنجد سیاه،600 کالری انرژی، 24 گرم کربوهیدرات و 18 پروتئین وجود دارد. علاوه بر این در بخش مواد معدنی، کنجد حاوی کلسیم، آهن، منگنز، فسفر، پتاسیم، زینک و سدیم است. از این‌رو مصرف روزانه دو قاشق مرباخوری کنجد سیاه بو داده تا حد زیادی می‌تواند آهن موردنیاز بدن را تأمین نماید. بر همین اساس جهت درمان سریع کم‌خونی در افراد مبتلا به تالاسمی، کم‌خونی ماژور و مینور، سرطان خون و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شما نیز اگر از کم‌خونی، ضعف و بی‌حالی رنج می‌برید، برای خروج از این مشکلات و افزایش انرژی و نشاط می‌توانید از دانه های سیاه کنجد استفاده نمایید. البته در مصرف این دانه‌های مغذی نباید زیاده‌روی کنید؛ زیرا مصرف بیش از اندازه آن نه تنها نتیجه مطلوبی نخواهد داشت، بلکه ممکن است عوارض و اختلالات متعددی را برای فرد مصرف‌کننده به همراه داشته باشد.

منبع: غفاری دایت
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها