گیاهانی که در دوران بارداری مضر هستند

A
۰

در دوران بارداری هر چه می خورید اهمیت دارد، گیاهان دارویی مختلف از جمله مواردی هستند که اهمیت زیادی در رژیم غذایی دارند

در دوران بارداری هر چه می خورید اهمیت دارد، گیاهان دارویی مختلف از جمله مواردی هستند که اهمیت زیادی در رژیم غذایی دارند و می توانند مشکلات بیماری را رفع کنند اما توجه کنید که مصرف خودسر آنها حتی برای افراد عادی نیز می تواند خطرناک باشد چه برسد به زنانی که باردار هستند. اگرچه به خاطر اینکه گیاهان دارویی نسبت به داروهای شیمیایی اثرات جانبی کمتری دارد اما همچنان باید در استفاده از گیاهان دارویی با احتیاط عمل کرد.

خطرات استفاده از گیاهان دارویی در دوران بارداری

بله، گیاهان طبیعی هستند. اما برخلاف داروهای مدرن، گیاهان دارویی و داروهای گیاهی آزمایشات گسترده ای را پشت سر نمی گذارند. این بدان معنی است که هیچ تحقیق علمی برای اثبات بی خطر بودن این داروهای گیاهی وجود ندارد و استفاده از آن را در دوران بارداری خطرناک می کند. دسته‌ هایی از گیاهان وجود دارد که در دوران بارداری باید از آنها اجتناب کنید.

برخی از خطرات مرتبط با استفاده از گیاهان در دوران بارداری عبارتند از:

  • سقط جنین
  • زایمان زودرس
  • صدمه به جنین

برخی از گیاهان مضر در دوران بارداری


گیاهان بسیاری هستند که می توانند باعث سقط شدن جنین شوند، این گیاهان که خود می توانند از نظر شکل مصرف تا نوع خودشان به انواع مختلفی دسته بندی شوند در ادامه مورد بررسی ما قرار گرفته اند.

آلوئه ورا

از جمله گیاهان دیگری که مصرف آن در محصولات زیبایی بسیار رایج است آلوئه وراست. این گیاه نباید توسط زنان باردار به هر شکل که باشد مصرف شود، خوردن غذاهایی که آلوئه ورا دارند یا نوشیدن آن باعث خون ریزی لگن می شود و جنین را از بین می برد.

مریم گلی

خوردن مریم گلی باعث سقط می شود و ممکن است هورمون های یک زن باردار را تحت تاثیر قرار دهد و بنابراین ترجیح داده می شود از خوردن آن در دوران بارداری خودداری شود.

گیاه سنبل ختایی

از جمله گیاهان دارویی مفید و موثر در طب سنتی سنبل ختایی است که مصرف بیش از حد آن باعث سقط جنین می شود و به این منظور به هیچ وجه توصیه نمی شود، این گیاه قاعدگی را تحریک می کند، باعث شل شدن عضلات می شود و انقباضات رحمی را افزایش می دهد، امکان مرگ جنین را چند برابر می کند.

آویشن

خوردن مقادیر زیادی آویشن می تواند جریان خون را افزایش داده و در نتیجه ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد، بنابراین در ماه های اول بارداری باید از آن اجتناب شود.

کرفس

کرفس به خصوص در سه ماه اول دوران بارداری می تواند به جنین آسیب بزند و او را بکشد، کرفس علاوه بر مرگ جنین می تواند باعث آسیب به سیستم عصبی جنین هم بشود و ناراحتی های عصبی مانند صرع را بعد از تولد نوزاد در او برجای بگذارد که بسیار آزاردهنده خواهد بود.

گل بنفشه

از جمله گیاهان مضر در دوران بارداری گل بنفشه است که می تواند با افزایش انقباضات رحمی به سقط جنین کمک کند، بهتر است در دوران بارداری سراغ این گیاه نروید.

سیاه دانه

مصرف سیاهدانه اگر خودسرانه و بیش از حد صورت گیرد علاوه بر نقش زیادی که در سقط جنین خواهد داشت باعث کاهش قدرت جنسی نیز خواهد شد. خانم های باردار نباید سیاهدانه مصرف کنند زیرا قاعده آور و سقط کننده جنین می باشد.

غوره

از جمله موارد قاعده آور دیگر که می توان به آن اشاره کرد غوره و آب غوره است، مصرف این محصولات می تواند امکان سقط جنین را در زنان افزایش دهد و سلامت نوزاد و جنین را به خطر اندازد.

زرشک


آلکالوئیدها و ترکیبات فنلی مانند آنتوسیانین هاستوهای موجود در زرشک تاثیر مستقیمی در منقبض کردن عضلات صاف رحم دارند و می توانند با افزایش میزان انقباضات عضلانی بدن باعث تحریک جنین شده و آن را سقط کنند.

زرشک

تخم شوید

تخم شوید که از جمله گیاهان مفید برای لاغری به حساب می آید و نفخ را درمان می کند. در دوران بارداری زیاد مصرف نمی شود و علت آن افزایش انقباضات رحمی و علاوه بر آن تحریک تولید هورمون های موثر در سیکل قاعدگی و خطرات مختلف سقط جنین است، این گیاه بخصوص در ماه های اول بارداری نباید مصرف شود.

دارچین

خوردن مقدار زیاد دارچین می تواند منجر به سمی شدن کبد و سوزش معده شود و باید از مصرف مقدار زیاد دارچین در اوایل بارداری خودداری شود.

شیرین بیان

در زمان بارداری از جمله ادویه هایی که باید از آن ها فاصله بگیرید شیرین بیان است، این گیاه می تواند رحم را منقبض کند و باعث سقط جنین شود، سعی کنید در این دوران به طور کلی میزان ادویه های مصرفی را کاهش دهید.

دانه های کنجد

از جمله گیاهان دارویی دیگری که برای سقط جنین مضر است می توان به کنجد اشاره کرد، این گیاه در اوایل بارداری بسیار مضر است و تاثیری منفی برای بدن مادر دارد، بهتر است مصرف آن را کنترل کنید و روزانه با دز بالا سراغ آن نروید.

رازیانه

رازیانه (انیسون) یکی از گیاهانی است که بر هورمون های زن باردار تاثیر می گذارد و همچنین باعث تحریک پوست و سوزش معده می شود. تخم رازیانه می تواند مراحل سقط جنین را در زنان باردار سرعت ببخشد، این گیاه نباید در دوران بارداری مصرف شود زیرا در افزایش میزان خون ریزی دوران عادت ماهانه نقش دارد و باعث مرگ نوزاد خواهد شد.

مارچوبه

مارچوبه به طور کلی برای افراد عادی نیز نباید بیش از حد مصرف شود، این مصرف می تواند از سنگ کلیه تا مشکلات یبوست و گرفتگی عضلانی را در پی داشته باشد، مارچوبه اسید اگزالیک فراوانی دارد و در دوران بارداری باعث سقط جنین می شود، علاوه بر این مصرف آن در دوران شیردهی نیز توصیه نمی شود

کوهوش سیاه

یکی دیگر از گیاهانی که در دوران بارداری باید از آن اجتناب کرد، کوهوش سیاه است. می تواند باعث انقباضات رحمی شود و باعث زایمان زودرس شود .

زعفران

از جمله ادویه های دیگری که برای دوران بارداری بسیار مضر شناخته می شود زعفران است، در ماه های اول بارداری این حساسیت بالاتر است و بهتر است زنان باردار به هیچ وجه سراغ آن نروند، یک تا دو گرم از این ادویه خوش عطر و بو می تواند باعث مرگ جنین شود و به همین جهت اگر آن را بسیار کمتر از این میزان مصرف کنید خطر چندانی نخواهد داشت.

گل ختمی

گل ختمی می تواند انتهای عروق رحم را باز کند و باعث سقط شدن جنین شود، این گل را نباید در دوران بارداری مصرف کنید و شکل های مختلف آن از دمنوش تا روغن ممنوع است.

گیاهانی که ممکن است برای سلامتی شما و رشد جنین در دوران بارداری خطرآفرین باشند

جینسینگ، پامچال شب، گل مینا، کاوا، سنا، روغن گل مغربی، چای میخک، چای کوهی

نوشیدنی های بی خطر در دوران بارداری

بسیاری از گیاهان وجود دارد که نوشیدن آن برای زن باردار و جنین بی خطر است، و حتی می تواند به او در تسکین علائم عمومی و شناخته شده بارداری کمک کند

برگ چای نعناع

خانم های باردار از برگ نعناع برای تسکین حالت تهوع صبح استفاده می کنند، اما ممکن است باعث سوزش معده شود.

نعناع

چای بادرنجبویه

چای بادرنجوبه به کاهش استرس، رفع اضطراب و درمان بی خوابی کمک می کند.

چای میوه ای

چای تهیه شده از میوه های خشک برای زنان باردار بی خطر است. مانند: چای تمشک، سیب و مرکبات.

مطالب مرتبط
اخبار روز سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار مرتبط سایر رسانه ها