علت نقرس | علائم نقرس | جلوگیری از نقرس

نقرس چیست و چگونه می توان از ابتلا پیشگیری کرد؟

A
۰

نقرس از بیماری های عضلانی است که با التهاب و تورم شدید و درد زیاد همراه است. در این مطلب از روش های خانگی برای کنترل این بیماری گفتیم.

نقرس نوعی بیماری است که عضلات را درگیر می کند و از نشانه های آن می توان به ورم مفاصل همراه با سوزش و درد شدید اشاره کرد. در مواجهه با بیماری نقرس بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کنید و با استفاده از دارو این بیماری را درمان کنید اما از آنجا که رژیم غذایی صحیح در کنترل نقرس موثر است در این مطلب از خوراکی های مفید برای این بیماری گفتیم.

بیماری نقرس

نقرس بیماری چهار مرحله دارد. مسکن‌ها می‌توانند به درد کمک کنند و انتخاب سبک زندگی سالم‌تر می‌تواند از حملات بعدی این بیماری جلوگیری کند. درد شدید ناگهانی در مفصل که معمولاً انگشت شست پا را درگیر می‌کند، اما می‌تواند در سایر مفاصل پا، مچ پا، دست، مچ دست، آرنج یا زانو نیز باشد جزء علائم این بیماری هستند.

روش های درمانی نقرس

حجامت

حجامت درمانی یک نوع قدیمی از طب جایگزین است که در آن درمانگر فنجان‌های مخصوصی را برای چند دقیقه روی پوست شما قرار می‌دهد تا مکش ایجاد کنند. مردم آن را برای اهداف زیادی انجام می‌دهند. از جمله برای کمک به درد، التهاب، جریان خون، آرامش و به عنوان یک روش درمانی نقرس.

نوشیدن دمنوش های گیاهی

دمنوش‌های گیاهی زیادی برای درمان نقرس وجود دارد که یکی از آن‌ها چای گزنه است. چای گزنه یک ادرار آور طبیعی است. این چای ممکن است به دفع اسید اوریک بدن شما کمک کند و از تجمع آن که می‌تواند منجر به درد نقرس شود، جلوگیری کند. همچنین دارای خواص ضد التهابی است که ممکن است برخی از علائم این بیماری را کاهش دهد. دمنوش آلبالو، کرفس و آویشن نیز جزء دیگر دمنوش‌هایی هستند که به درمان نقرس کمک می‌کنند.

استفاده از عرقیات گیاهی

نقرس یک بیماری التهابی شایع است که باعث تورم و درد در برخی مفاصل، اغلب انگشت شست پا می‌شود. در حالی که داروها، رژیم غذایی و ورزش اغلب برای درمان علائم نقرس انجام می‌شوند، برخی از مردم با مصرف برخی عرقیات گیاهی اقدام به درمان این بیماری می‌کنند. گیاهانی مانند زنجبیل، خار مریم، پنجه شیطان، ریشه باباآدم، هیبیسکوس یا یونجه و عرقیاتی مانند عرق گزنه و خارخاسک می‌توانند به درمان نقرس کمک کنند.

کنترل وزن

اضافه وزن خطر ابتلا به نقرس را افزایش داده و کاهش وزن خطر ابتلا به نقرس را کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که کاهش تعداد کالری و کاهش وزن حتی بدون رژیم غذایی و تنها با محدودیت پورین، سطح اسید اوریک و تعداد حملات نقرس را کاهش می‌دهد.

نوشیدن آب

نوشیدن آب همچنین می‌تواند دفعات حملات حاد نقرس و درجه درد ناشی از بیماری نقرس را کاهش دهد.

افزایش فعالیت بدنی

نقرس نوعی آرتریت التهابی است که فعالیت بدنی منظم به کاهش التهاب و جلوگیری از عود آن کمک می‌کند. در عین حال نیز خلق و خو و سلامت کلی بدن را بهبود می‌بخشد. افراد مبتلا به نقرس برای جلوگیری از تشدید درد و تسریع بهبودی نباید در هنگام عود این بیماری ورزش کنند.

نقرس

نمک اپسوم

نمک اپسوم یا به نام علمی آن سولفات منیزیم، ترکیبی منحصر به فرد و تشکیل شده از منیزیم، گوگرد و اکسیژن است. استفاده از نمک اپسوم برای پاها به دلیل توانایی آن در مبارزه با درد در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای محبوب شده است. حمام نمک اپسوم می‌تواند راهی عالی برای درمان درد و یک درمان خانگی برای نقرس باشد.

نمک اپسوم به طور طبیعی مملو از منیزیم است که به بدن کمک می‌کند تا سمومی را که باعث درد می‌شوند تجزیه و ترشح کند. موثرترین راه برای استفاده از نمک اپسوم، خیس کردن پاها و مچ پاها در محلول آب و نمک به مدت حداقل ۲۰ دقیقه است.

اصلاح رژیم غذایی

رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به نقرس بسیار مهم است. برای درمان نقرس و به عنوان روش اصلاحی رژیم غذایی خود، می‌توانید موارد زیر را در وعده‌های غذایی خود بگنجانید:

مواد غذایی مفید برای نقرس

گیلاس    

یکی از محبوب‌ترین درمان‌های خانگی برای نقرس، گیلاس است. این میوه خوشمزه مملو از آنتی اکسیدان‌ها از جمله ویتامین C است. مطالعات متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد خوردن منظم گیلاس می‌تواند به کاهش دفعات حملات نقرس و کاهش سطح اسید اوریک در خون شما کمک کند. علاوه بر ویتامین C، گیلاس حاوی رنگدانه‌هایی به نام آنتوسیانین است که آنتی اکسیدان‌های قوی و ضد التهابی هستند. آن‌ها همچنین سرشار از فلاونوئیدی به نام کوئرستین هستند که به جلوگیری از تشکیل اسید اوریک کمک می‌کند.

زردچوبه    

زردچوبه به عنوان یک ضد التهاب قوی شناخته شده است و بسیاری از ما از فواید آن برای مفاصل خود آگاه هستیم. ماده فعال آن، کورکومین، ممکن است به کاهش درد و تورم مرتبط با حمله نقرس کمک کند، به ویژه هنگامی که با پیپرین فلفل سیاه ترکیب شود. تحقیقات همچنین نشان می دهد که زردچوبه می‌تواند سطح اسید اوریک را در خون ما کاهش دهد که به نوبه خود، احتمال تجربه علائم نقرس را کاهش خواهد داد.

زنجبیل

    زنجبیل که به طور سنتی برای تسکین مفاصل دردناک و متورم استفاده می‌شود، یکی دیگر از داروهای طبیعی برای نقرس است که ارزش امتحان کردن دارد. این ماده مملو از ترکیبات ضد التهابی به نام جینجرول و شوگاول بوده که ممکن است مفاصل متورم و ملتهب را کاهش دهند. زنجبیل که یک مسکن طبیعی است برای تسکین درد ناشی از تشدید نقرس نیز عالی است. مطالعات همچنین نشان می‌دهد که ترکیبات فعال موجود در زنجبیل می‌تواند سطح اسید اوریک خون را کاهش دهد.

ویتامین C  

 احتمالاً شنیده اید که دریافت ویتامین C کافی برای داشتن سیستم ایمنی سالم بسیار مهم است. اما به نظر می‌رسد این ویتامین در پیشگیری از نقرس و کاهش علائم این نوع آرتریت نیز نقش دارد. یک مطالعه طولانی مدت نشان داد که رژیم غذایی غنی از ویتامین C با کاهش خطر ابتلا به نقرس مرتبط است. ویتامین C به کاهش سطح اسید اوریک خون کمک می‌کند، بنابراین ممکن است شدت و دفعات تشدید حملات را کاهش دهد.

منیزیم  

 تحقیقات همچنین نشان می‌دهد افرادی که منیزیم کافی دریافت نمی‌کنند، بیشتر احتمال دارد سطوح بالای اسید اوریک را تجربه کنند که منجر به افزایش احتمال ابتلا به نقرس می‌شود. در نتیجه، اطمینان از داشتن منیزیم کافی در رژیم غذایی می‌تواند به کاهش احتمال ابتلا به حمله نقرس کمک کند. بهتر است مصرف سبزیجات و گیاهان دارویی را افزایش دهید.

منبع: دکترتو
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها