خواص کشک | بهترین زمان مصرف کشک | نحوه مصرف کشک

یه تیکه کشک بنداز بالا و سیستم ایمنی بدنت رو تقویت کن

A
۰

برای اینکه غذا بهتر هضم شود و کاهش وزن را تجربه کنید؛ کشک مصرف کنید. فواید مصرف کشک و نحوه استفاده آن را در ادامه بخوانید.

در غداهای ایرانی اغلب کشک همراه با آش و یا بادمجان استفاده می شود و در غیر اینصورت مصرف آن کم است. کشک از شیر به دست می آید و مزه تقریبا ترشی دارد که برای سلامت بدن بسیار مفید است. برای اینکه درباره خواص کشک بیشتر بدانید با ما همراه باشید.

خواص کشک برای سلامت بدن

تقویت سیستم ایمنی

کشک دارای خواص بیشماری است که می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن انسان تا حد زیادی کمک کند. به علاوه، این ماده‌ی مغذی با داشتن ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، پروبیوتیک، پروتئین بسیار بالا، استیک اسید و بسیاری از مواد مغذی دیگر، سلامتی عمومی بالایی را برای بدن انسان به ارمغان می‌آورد.

آنتی اکسیدان:خواص کشک برای کبد هم بسیار اهمیت دارد. کشک حاوی آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی مثل ویتامین C و E است. این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک زیادی کنند. هنگامی که کبد بخواهد با سموم در بدن مبارزه کند، آنتی‌اکسیدان تولید می‌کند. خواص آنتی‌اکسیدان در بدن به شکلی است که بتواند سلامت انسان را تضمین کند. این ماده التهاب را کاهش داده و سلامتی را برای بدن به ارمغان می‌آورد.

پروبیوتیک: کشک حاوی پروبیوتیک‌ها یا میکروارگانیسم‌های مفید زیادی است. این مواد در دستگاه گوارش به عنوان میکروب‌های مفید وجود داشته و می‌توانند به سلامت روده کمک کنند که این اتفاق ریسک عفونت در مجاری گوارشی را کاهش می‌دهد.

پروتئین: خواص کشک در بدنسازی آن را به یکی از محبوب‌ترین مواد غذایی برای بدنسازان تبدیل کرده است، چراکه کشک حاوی مقدار قابل توجهی پروتئین است. پروتئین‌ها نقش مهمی در ساخت و عملکرد سلول‌ها، بافت‌ها و سیستم‌های بدن دارند. مصرف کشک به عنوان یک منبع پروتئین می‌تواند برای رشد و ترمیم عضلات بدن، حفظ سلامت استخوان‌ها و حفظ سطح قندهای خون مفید باشد. به طور معمول، هر ۱۰۰ گرم کشک حاوی حدود ۵ تا ۶ گرم پروتئین است، اما این مقدار ممکن است با توجه به شیرهای مختلف، متفاوت باشد.

استیک اسید: استیک اسید که قدرت ضد میکروبی دارد در افزایش عملکرد سیستم ایمنی نقش زیادی دارد و قادر است به مبارزه با باکتری‌ها و ویروس‌ها کمک کند.

دیگر خواص کشک

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

کشک، به عنوان یک ماده غذایی سرشار از پروبیوتیک‌ها، به بهبود و تقویت سیستم گوارشی کمک می‌کند. حاوی لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتری، این ماده لبنی نقش کلیدی در حفظ سلامت دستگاه گوارش ایفا می‌کند و از اختلالاتی چون سوءهاضمه، تحریک معده و اختلالات گوارشی مختلف پیشگیری می‌کند.

تقویت سلامت قلب

کشک، با داشتن چربی‌های غیراشباع مفید، به بهبود سلامت قلب کمک می‌کند. این ماده با کاهش سطح کلسترول بد و بهبود فشار خون، در پیشگیری از بیماری‌های قلبی نقش بسزایی دارد.

تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها

سرشار از کلسیم و فسفر، کشک در تقویت سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها مؤثر است. مصرف منظم این ماده لبنی به حفظ تراکم استخوانی کمک کرده و از بیماری‌های مرتبط با استخوان مانند آرتریت و پوکی استخوان پیشگیری می‌کند.

کشک

 

کمک به کاهش وزن

کشک، با داشتن پروتئین بالا و کلسیم، می‌تواند به کاهش وزن و تناسب اندام کمک کند. این ماده لبنی با کاهش احساس گرسنگی و جلوگیری از پرخوری، در رژیم‌های لاغری نقش مؤثری دارد.

مفید برای پوست و مو

کشک، با داشتن خواص ضد میکروبی و اسید لاکتیک، به حفظ سلامت پوست و مو کمک می‌کند. این ماده غذایی به تقویت درخشندگی و نرمی موها کمک کرده و می‌تواند در رفع مشکلات پوستی نیز مؤثر باشد.

کمک به هضم غذا

کشک، به دلیل ترکیبات پروبیوتیکی، برای افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند نیز قابل مصرف است و به بهبود فرآیند هضم کمک می‌کند.

پیشگیری از عفونت واژن

باکتری‌های مفید موجود در کشک، به حفظ تعادل pH واژن کمک کرده و از بروز عفونت‌های واژنال پیشگیری می‌کنند.

با توجه به فواید گسترده کشک برای سلامتی، مصرف منظم این ماده غذایی می‌تواند به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم و متعادل، توصیه شود.

کشک

نحوه مصرف کشک

  • استفاده در آش رشته

  • استفاده در کشک بادمجان

  • استفاده در اشکنه

  • ترکیب با کدو و پیازداغ

منبع: فرطب
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها