خواص شیر شتر | فواید شیر شتر | طریقه مصرف شیر شتر

۱۴ خاصیت شگفت انگیز شیر شتر برای سلامت بدن + نحوه مصرف

A
۰

اگر قصد امتحان کردن یک شیر غیرگاوی را دارید شیر شتر را امتحان کنید. در این مطلب درباره خواص و نحوه مصرف شیر شتر توضیح دادیم.

شیر شتر حتی از شیر گاو هم مفید تر است و استفاده از آن برای زیبایی و سلامت جسمانی بسیار موثر می باشد. مصرف شیر شتر هم برای کودکان و هم بزرگسالان پیشنهاد می شود. این نوشیدنی مفید می تواند اسهال را درمان کند و عفونت های گوارشی را از بین ببرد. برای اینکه با دیگر خواص شیر شتر آشنا شوید این مطلب را بخوانید.

شیر شتر چیست؟

شیر شتر یک شیر مقوی و سرشار از پروتیئن‌ها، آمینو اسید‌ها، مواد مغذی و معدنی است. این شیر فوق‌العاده می‌تواند نقش بسیاری در تامین ویتامین‌های ضروری بدن مانند ویتامین‌های گروه B، C، A و E داشته باشد. در این ماده غذایی مقدار کمی اسید چرب با زنجیره کوتاه وجود دارد. به عبارت دیگر بیشتر اسیدهای چرب موجود دارای زنجیره بلند هستند به همین دلیل نیز ارزش غذایی این شیر بسیار بالا است. پروتئین‌های شیر شتر را به طور کلی می‌توان به دو دسته پروتئین‌های وی یا آب پنیر و همچنین کازئین‌ها تقسیم‌بندی کرد.

به طور کلی می‌توان گفت طعم شیر شتر بسته به منطقه‌ای که شتر در آن زندگی کرده است، می‌تواند متفاوت باشد. به طور کلی طعم این شیر شباهت بسیاری به شیر معمولی دارد و با اینکه کم چرب است اما مزه خامه‌ای و فوق‌العاده‌ای دارد.رنگ سفید مات و همچنین بوی شیرین و ملایم از دیگر ویژگی‌های این شیر محسوب می‌شوند. توجه داشته باشید که برخی افراد این شیر را پس از ترش شدن نوش جان می‌کنند.

خواص شیر شتر

مناسب برای لاغری

شیر شتر به دلیل داشتن کالری و چربی کمتری نسبت به سایر انواع شیر، به عنوان یک نوشیدنی مفید برای کاهش وزن شناخته می‌شود. یک فنجان شیر شتر حاوی حدود 140 کالری و 4 گرم چربی است، در حالی که یک فنجان شیر گاو حاوی حدود 150 کالری و 8 گرم چربی است.

حاوی پروتئین بالا

علاوه بر این، شیر شتر حاوی مقادیر بالایی از پروتئین است که می‌تواند به کاهش اشتها و افزایش احساس سیری کمک کند. پروتئین به بدن کمک می‌کند تا کالری بیشتری بسوزاند و از ذخیره چربی جلوگیری کند. تحقیقات نشان داده است که مصرف شیر شتر می‌تواند به کاهش وزن و چربی بدن در کوتاه مدت کمک کند. البته توجه داشته باشید که مصرف این شیر تنها زمانی می‌تواند باعث لاغری شما شود که از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید.

پیشگیری از ناراحتی های کبد

خاصیت آنتی ویروسی شیر شتر باعث می‌شود تا فرد از بیماری‌های کبدی بسیاری در امان باشد. در واقع می‌توان گفت که مصرف این شیر مانع از اثرگذاری ویروس‌ها در بدن می‌شود و سیستم ایمنی فرد را تقویت می‌کند.‌ علاوه بر این مصرف این شیر کمک می‌کند تا آنزیم‌های کبدی به درستی کار کنند و بدن از بیماری‌های فراوانی در امان بماند.

بیشتر بخوانید:شیر بادام؛ بهترین نوشیدنی برای گیاه خواران

بهبود دیابت

دیابت از جمله بیماری‌هایی است که با مصرف شیر شتر بهبود می‌یابد. در واقع می‌توان گفت شما با مصرف این شیر می‌توانید قند خون خود را به طور قابل توجهی کنترل کنید و مقاومت به انسولین را کاهش دهید.‌ علاوه بر این مصرف شیر شتر نقش بسیار زیادی در کاهش کلسترول بدن خواهد داشت. با مصرف این شیر فرد می‌تواند نقش بسیار زیادی در کاهش گلوکز و اوره در بدن خود داشته باشد.

شیر شتر

 درمان و بهبود هپاتیت C

مواد معدنی موجود در شیر شتر به خصوص روی و آهن با اثرگذاری بر ویروس هپاتیت C موجب بهبود این بیماری می‌شوند. در واقع می‌توان گفت خواص ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد قارچی این شیر و همچنین تقویت سیستم ایمنی در اثر مصرف باعث می‌شود تا افراد مبتلا به هپاتیت نوع سی پس از مصرف این شیر اثراتی از بهبودی را مشاهده کنند.‌

پیشگیری از سرطان

شیر شتر می‌تواند موجب مرگ سلول‌های سرطانی شود و همچنین از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند. در واقع می‌تواند گفت ویتامین C و E و همچنین ایمونوگلوبولین‌های موجود در این شیر مانع از بروز بیماری سرطان می‌شوند.

کاهش آلرژی

وجود مقادیر کمتری از لاکتوز، پروتئین کازئین و گلوبولین گاوی A در شیر شتر نسبت به شیر گاو باعث می‌شود که شیر شتر برای افرادی که به شیر گاو حساسیت دارند یا از آلرژی‌های غذایی رنج می برند، قابل تحمل‌تر باشد. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف شیر شتر می‌تواند همچنین به کاهش علائم آلرژی مانند خارش، قرمزی و تورم کمک کند.

کمک به درمان دیابت

تحقیقات تجربی و مطالعات انسانی نشان می‌دهد که شیر شتر به کنترل قند خون کمک می‌کند. همچنین می‌تواند باعث کاهش سطح قند خون ناشتا و کاهش مقاومت به انسولین شود و سطح کلسترول را در افراد مبتلا به دیابت بهبود بخشد.

در آزمایشی، موش‌های دیابتی به مدت ۳۰ روز با شیر شتر تغذیه شدند. نتایج نشان داد که سطح گلوکز، اوره، اسید اوریک و کراتینین خون در این موش‌ها کاهش چشمگیری داشته و همچنین پارامترهای کبد و چربی آن‌ها نیز نزدیک به افراد سالم بود.

 لایه برداری پوست

مطالعات نشان می‌دهد شیر شتر منبع غنی از عناصر دوست‌دار پوست مانند: آلفا هیدروکسی اسیدها، فسفولیپیدها و انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی موثر است. آلفا هیدروکسی اسیدها با تحریک تولید کلاژن، پوست را لایه‌برداری می‌کنند.

این امر باعث بهبود بافت پوست، خاصیت ارتجاعی و رنگ طبیعی آن می‌شود. همچنین اسیدهای آلفا هیدروکسیل موجود در شیر شتر به درمان اختلالات پوستی خود ایمنی مانند پسوریازیس و اگزما کمک می‌کنند.

ویتامین‌ها و مواد معدنی دارای خواص ضد پیری و آنتی‌اکسیدان‌های فعال برای پوست هستند و پوست را مرطوب، هیدراته، درخشان و نرم‌تر می‌کنند. فسفولیپیدها با افزایش ترشح کلاژن و الاستین، به محافظت از پوست و ترمیم آن کمک می‌کنند.

مناسب برای افراد مبتلا به حساسیت لاکتوز

عدم تحمل لاکتوز یک بیماری شایع ناشی از کمبود لاکتاز است، آنزیمی که برای هضم قند موجود در لبنیات (لاکتوز) مورد نیاز است. در این بیماری، فرد پس از مصرف لبنیات دچار نفخ، اسهال و درد در ناحیه شکم می‌شود.

شیر شتر حاوی لاکتوز کمتری نسبت به شیر گاو است و برای بسیاری از افرادی که حساسیت به لاکتوز دارند، قابل تحمل‌تر است. علاوه بر این، شیر شتر دارای مشخصات پروتئینی متفاوتی نسبت به شیر گاو است و به همین ‌علت افرادی که به شیر گاو آلرژی دارند می‌توانند بهتر آن را تحمل کنند.

مطالعه‌ای روی ۳۵ کودک ۴ ماهه تا ۱۰.۵ ساله دارای حساسیت به شیر گاو نشان داد که تنها ۲۰٪ از طریق آزمایش پوستی به شیر شتر حساس بودند.

کمک به درمان اختلالات دستگاه گوارش

شیر شتر حاوی مقادیر زیادی ویتامین A، B، C و E، منیزیم و روی است. این ویتامین‌ها از روده در برابر عفونت‌ها و استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند.

طبق مطالعات انجام شده روی موش‌ها، شیر شتر می‌تواند شدت زخم‌ها و ضایعات التهابی دستگاه گوارش را کاهش دهد. موش‌ها با تغذیه ۵ میلی‌لیتر شیر شتر، حدود ۶۰ درصد مهار زخم را نشان دادند.

همچنین به نظر می‌رسد، شیر شتر باعث تقویت سد مخاطی معده نیز می‌شود. اگر چه برای تأیید این یافته‌ها به مطالعات بیشتری نیاز است.

مبارزه با عفونت‌های میکروبی

پروتئین‌های مختلف موجود در شیر شتر می‌تواند به مبارزه با انواع مختلفی از باکتری‌ها کمک کند. پروتئین‌های شیر شتر شبیه پروتئین‌هایی است که در بزاق، اشک، عرق، غشاهای مخاطی و شیر انسان یافت می‌شود.

این پروتئین‌ها مانع رشد باکتری‌ها می‌شوند. علاوه بر این شیر شتر دارای آنزیم‌های کشنده میکروب مانند لیزوزیم، لاکتوفرین و لاکتوپراکسیداز است.

خواص شیر شتر برای مو و ناخن

مطالعات نشان می‌دهد که شیر شتر حاوی مقادیر زیادی از اسیدهای چرب ضروری امگا ۳ است. این چربی‌ها و پروتئین‌های سالم برای تغذیه، رطوبت رسانی و حفظ حجم سالم مو مفید هستند. شیر شتر همچنین حاوی مقادیر زیادی روی و آهن است که برای سلامت ناخن‌ها ضروری است.

شیر شتر را چه کسانی می توانند مصرف کنند؟

شیر شتر یک نوشیدنی خوشمزه و مقوی برای بزرگسالان و کودکان در تمام سنین است. البته استثناهایی نیز وجود دارد. طبق توصیه‌های پزشکی، کودکان زیر ۸ یا ۱۲ ماه نباید شیر شتر را به دلیل سطح پروتئین بالا بنوشند. زیرا کلیه‌های نوزاد تا ۸ ماهگی به طور کامل تشکیل نمی‌شوند و تحمل هضم این مقدار پروتئین را ندارد، بنابراین توصیه می‌کنیم صبر کنید تا کودک بزرگ‌تر شود.

نحوه استفاده از شیر شتر

جدا از نوشیدن شیر شتر، می‌توانید از ترکیبات زیر هم مصرف این نوشیدنی مفید استفاده کنید:

اسموتی: این شیر یک ماده‌ مغذی عالی و با پروتئین بالا برای اسموتی‌های سالم است. سعی کنید آن را با سبزیجات و مقدار کمی میوه برای یک میان وعده مغذی ترکیب کنید.

اوتمیل(بلغور جو دوسر): هنگام تهیه اوتمیل صبحگاهی یا غلات داغ، جایگزینی خوشمزه و مغذی برای آب است.

قهوه: افزودن آن به قهوه یا چای صبحگاهی به نوشیدنی شما مواد مغذی مفیدی اضافه می‌کند.

سوپ: سعی کنید برای طعم و مزه بیشتر، آن را به دستور سوپ مورد علاقه خود اضافه کنید.

منبع: دکتر کرمانی
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها