عوارض دیر خوابیدن | مضرات دیر خوابیدن در طب سنتی

شب ها دیر می خوابی؟ این مشکلات برات لحظه شماری می کنند!

A
۰

دیر خوابیدن ممکن است دلایل زیادی داشته باشد اما به طور کلی عوارضی مانند اختلال در یادگیری و بروز مشکلات جنسی دارد. در ادامه از مضرات دیر خوابیدن برای سلامت بدن می خوانید.

دیر خوابیدن عوارض جبران ناپذیری برای سلامت بدن دارد. طبق پژوهش ها ۱۷ درصد مردم مبتلا به بی خوابی و دیر خوابیدن هستند که در ابتدا باید علل آن بررسی شود اما اگر شب ها از قصد دیر می خوابید توجه داشته باشید که زمینه بروز مشکلاتی مانند افسردگی و یا اختلالات روانی را فراهم می کنید. در ادامه از مضرات دیر خوابیدن بیشتر می خوانید.

مضرات دیر خوابیدن چیست؟

ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن

خواب کافی سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و آمادگی آن در مواجهه با عوامل بیماری‌زا می‌گردد، دیر خوابیدن سبب کاهش انعطاف پذیری سیستم ایمنی گشته و از این طریق ریسک ابتلا به بیماری‌های مختلف افزایش خواهد یافت، دیر خوابیدن پاسخ آنتی بادی بدن در برابر پاتوژن‌ها را کاهش خواهد داد و با تضعیف سیستم ایمنی مدت زمان لازم برای بهبودی را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید:برای داشتن خواب آروم، شب ها ماست بخور

اختلال در فرآیند یادگیری و حل مسئله

از دیگر عوارض دیر خوابیدن کاهش عملکرد مغز و اختلال در فرآیند یادگیری و حل مسئله است، مغز ما در طول روز با اطلاعات زیادی در تماس است، این اطلاعات نیازمند زمان کافی برای پردازش است، در هنگام خواب این اطلاعات با پردازش ساماندهی شده و از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت منتقل می‌گردد، دیر خوابیدن سبب کاهش هوشیاری و تمرکز شده و توانایی جذب اطلاعات جدید را به شدت کاهش خواهد داد، در پی آن سبب بروز اختلالات جدی در فرآیند یادگیری گشته و مهارت‌های حل مسئله و خلاقیت را کاهش خواهد داد.

اضطراب و افسردگی

دیر خوابیدن سبب افزایش تحریک پذیری افراد می‌گردد و اختلالات خلق و خویی را به همراه دارد، مشخص شده دیر خوابیدن طولانی مدت با کاهش انگیزه در افراد و افسردگی بالینی در ارتباط است. از طرفی افرادی که به افسردگی مبتلا هستند با مشکلات خواب نیز رو به رو می‌شوند و به نوعی ارتباط دو طرفه دارد، هورمون ملاتونین تنظیم کننده چرخه خواب و همچنین خلق و خوی افراد است، بدن ما با تاریک شدن هوا و در هنگام شب سطح این هورمون را افزایش می‌دهد که سبب القای خواب می‌گردد، سطح این هورمون در افراد مبتلا به افسردگی و کم خوابی پایین است.

افزایش التهابات بدن

از مضرات و خطرهای دیر خوابیدن افزایش التهابات بدن است، طبق مطالعات انجام شده دیر خوابیدن و کمبود خواب با نشانگرهای التهاب و افزایش مولکول‌های التهابی از جمله سیتوکین ها، اینترلوکین-6، پروتئین واکنشی C (یک نشانگر التهابی که در افراد در معرض خطر بیماری قلبی و دیابت افزایش می یابد) در ارتباط است، پاسخ‌های التهابی واکنش طبیعی بدن در مواجه شدن با عوامل بیماری‌زا است، این پاسخ‌های موقت سبب دفاع از بدن می‌گردد، اما اگر این التهاب موقت نباشد و از بین نرود خود زمینه‌ساز بیماریها و مشکلات دیگر از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته، دیابت، سرطان و آلزایمر می‌گردد.

اختلالات روانی مانند پارانویا و توهم

بر اساس مطالعات و تحقیقاتی که توسط محققان خواب در موسسه خواب و علوم اعصاب شبانه روزی و دانشگاه آکسفورد در بریتانیا شکل گرفته مشخص گردید اختلال در خواب و دیر خوابیدن می‌تواند یک عامل محرک برای اختلالات روانی از جمله افسردگی، پارانویا و توهم باشد، در اختلال پارانویا فرد دچار توهمات منفی و سوء ظن نسبت به دیگران می‌شود، خواب ناکافی با فیلتر نکردن صحیح اطلاعات و آشوب در مغز در ارتباط است در نتیجه می‌تواند زمینه‌ساز مشکلاتی از جمله اختلالات دو قطبی، روان گسیختگی، کمبود توجه و بیش فعالی گردد.

بیشتر بخوانید:شیر گرم چه تاثیری رو خواب داره؟

اختلالات جنسی و باروری

از دیگر مضرات و خطرهای دیر خوابیدن اختلالات هورمونی و جنسی و کاهش قدرت باروری است، هورمون‌های جنسی مانند تستوسترون در طول خواب ترشح می‌گردد، با دیر خوابیدن سطح این هورمون در بدن کاهش یافته و در پی آن کاهش میل جنسی را به همراه خواهد داشت، کاهش قدرت باروری یکی از عوارض دیر خوابیدن است.

مشکلات پوستی

مضرات و خطرهای دیر خوابیدن سلامت و شادابی پوست را نیز تهدید می‌کند، افرادی که دیر می‌خوابد اغلب شاهد تیرگی و پف زیر چشم هستند، از طرفی دیر خوابیدن سبب خشکی، کدر شدن و افزایش چین و چروک‌های پوستی می‌گردد، این امر در نتیجه کاهش خاصیت ارتجاعی پوست رخ می‌دهد، کلاژن پوست پروتئینی است که سبب جوانی و شادابی پوست می‌گردد، در اثر دیر خوابیدن و کم خوابی کورتیزول این پروتئین را تجزیه کرده و سبب شل شدن و افزایش چین و چروک‌های پوستی می‌گردد.

 ۱۷ درصد از مردم درگیر خواب دیرهنگام هستند و این اختلال در ۷ درصد نوجوانان نیز به چشم می‌خورد. نشانه‌های این اختلال معمولا در نوجوانی یا اوایل بزرگسالی آغاز شروع می‌شود و روند این اختلال غالبا پایدار است و بیش از سه ماه طول می‌کشد و در بزرگسالی معمولا شدت آن افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید:خوابت بهم ریخته؟ آب کرفس رو امتحان کن

تغییر در برنامه شغلی یا تحصیلی فرد که مستلزم این است که صبح‌ها زود از خواب بیدار شود، می‌تواند موجب تشدید این اختلال شود.از پیامدهای این اختلال می‌توان به خواب آلودگی زیاد در طول روز اشاره کرد و گیجی صبحگاهی و رخوت در این افراد شایع است.

برای درمان باید ابتدا تشخیص بدرستی صورت گیرد و توجه داشت خواب دیرهنگام می‌تواند نشانه‌ای از اختلال افسردگی یا اختلال‌های شخصیت اختلالات اضطرابی نیز باشد.

همچنین شیوع این اختلال در نوجوانی می‌تواند با تغییرات هورمونی که مربوط به دوران بلوغ هستند مرتبط باشد، بنابراین لازم است مسائل و سن بلوغ فرد و تغییرات هورمونی نیز مورد ارزیابی قرار گیرد. پس از تشخیص، مداخلات درمانی صورت می‌گیرد و اگراختلال همراه در فرد وجود دارد درمان‌ها به صورت ترکیبی خواهند بود.

منبع: کلینیک آرامان
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها