آب خوردن همراه غذا | مضرات آب خوردن بعد از غذا

بالاخر وسط غذا آب بخوریم یا قبل و بعدش؟

A
۰

بهترین زمان برای نوشیدن آب؛ ۳۰ دقیقه قبل و ۲ ساعت بعد از غذا می باشد. در ادامه درباره نوشیدن آب و غذا خوردن بیشتر می خوانید.

اگر برای شما هم سوال است که آیا همراه غذا می توان آب نوشید یا نه؛ می توانید این مطلب را بخوانید. به طور کلی نوشیدن آب همراه غذا چندان توصیه نمی شود اما اگر احساس تشنگی زیادی دارید نوشیدن مقدار کمی مشکل ندارد. اینفوگیاهی در این مطلب از اصول اصلی نوشیدن آب همرا و یا قبل و بعد غذا خوردن توضیح می دهد.

وسط غذا آب بخوریم یا نه؟

آشنا ترین تصویری که تا به حال دیده ایم، تصویر یک لیوان پر از آب در کنار غذاست. به طوری که بسیاری از افراد تصور می کنند که آب خوردن وسط غذا مشکلی ندارد. یکی از سوالاتی که همواره در ذهن افراد وجود دارد و معمولا هم به جواب قانع کننده ای برای آن ندارند، این است که آیا آب خوردن بین غذا باعث بیماری گوارشی می شود یا نه؟

چند ساعت یا چند دقیقه بعد از غذا آب بخوریم؟

یکی از مهم ترین پرسش هایی که برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های گوارشی در اثر عادت های بد غذایی مطرح می شود این است که چند ساعت بعد از غذا آب بخوریم؟

قبل از پاسخ به این پرسش، اجازه دهید تا به این نکته هم اشاره شود که نوشیدن آب قبل از غذا خوردن به هیچ عنوان ایده خوبی نیست. به این دلیل که نوشیدن آب قبل از خوردن غذا، می تواند باعث احساس سیری بیشتر شود.

  • در کنار این نوشیدن آب پیش از غذا می تواند معده را قبل از ورود غذا مرطوب کند. بهترین راهکار این است که 30 دقیقه قبل از خوردن غذا، آب بنوشید.

  • طبق گفته بسیاری از کارشناسان، بهترین زمانی که بعد از خوردن غذا می توانید آب بنوشید 2 ساعت است. این مدت زمان به معده و سیستم گوارش شما امکان هضم بهتر غذا را می دهد.

چرا نباید بین غذا آب بنوشیم؟

  • از نظر پزشکان آب خوردن بین غذا باعث کاهش دمای معده و اختلال در واکنش شیمیایی آنزیم ها و اسید معده می شود. زیرا آب مصرف شده همراه با غذا اسید معده را رقیق کرده و عملکرد این ماده کاهش یافته و فرایند هضم غذا دچار اختلال می شود.

  • از طرفی مصرف آب سرد همراه با غذا موجب سرد شدن غذا و کاهش دمای معده می شود، از آن جایی که هضم غذا نیازمند حرارت می باشد، بنابراین آب خوردن وسط غذا باعث بروز مشکل در هضم و ورود غذای هضم نشده به روده خواهد شد.

  • این پدیده به این علت رخ می دهد که جذب موادی مانند آهن، ویتامین C و سایر ویتامین ها و مواد مکمل باید در محیط اسیدی معده صورت بگیرد، بنابراین آب خوردن بین غذا باعث بهم خوردن محیط اسیدی معده و محروم ماندن بدن از جذب این مواد خواهد شد. به بیانی دیگر نوشیدن مایعات سرد در هنگام غذا خوردن منجر به کاهش انرژی سلولی و در نتیجه کاهش قدرت هضم و جذب غذا توسط معده و روده ها می شود.

  • بنابراین سطح انرژی و دمای سلول های جداره معده از 37 درجه سانتیگراد که بهترین دما برای عملکرد این سلول ها می باشد، کاهش می یابد. کاهش انرژی سلولی و تنبلی روده خود عامل بسیاری مهمی برای بروز یبوست مزمن می شود.

  • پزشکان بر این باورند که فقر انرژی در هر سلول بدن موجب بیماری آن سلول می شود. این مشکل در سیستم ایمنی بدن خود عامل اختلال در شناخت سیستم ایمنی و در نهایت بروز بیماری های نئوپلاستیک، سرطان و بیماری هایی خود ایمنی مانند MS خواهد بود. علاوه بر بیماری های فوق، ورود غذای هضم نشده به روده بزرگ می تواند باعث هضم غذا توسط میکروب های روده و درنتیجه تشدید نفخ شکم شود.

به طور کلی آب خوردن وسط غذا برای اکثر افراد مضر است، به ویژه برای کسانی که دچار رفلاکس و برگشت اسید معده هستند. آب خوردن بین غذا می تواند موجب حجیم شدن وعده غذایی و تشدید بیماری رفلاکس شود.

با وجود تمام عوارض و مشکلاتی که در بالا اشاره شد، در مورد آب خوردن وسط غذا، اگر مقدار کمی آب حین غذا خوردن نوشیده شود مشکل حادی ایجاد نمی شود، اما اگر آب مصرفی شما در حین غذا خوردن یا بلافاصله پس از آن، خیلی سرد باشد یا همراه با خوردن هر قاشق غذا مقداری آب می نوشید، قطعا دچار مشکلاتی خواهید شد.

منبع: آبین
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها