انواع مشکلات جنسی

به طور کلی زوجین چه مشکلاتی در رابطه جنسی خواهند داشت؟

A
۰

مشکلات جنسی ممکن است انتسابی و یا اکتسابی بوده و تا 6 علائم پنهانی داشته باشد. اینفوگیاهی مهم ترین آن ها را معرفی می کند.

سلامت جنسی یکی از مهم ترین فاکتورهای مراقبت از بدن در طول زندگی است. زنان و مردان ممکن است به دلیل مشکلات عصبی، استرس و همچنین مواردی مانند یائسگی و بالا رفتن سن این حس را تجربه کنند. اینفوگیاهی درباره مهم ترین مشکلاتی که هر زن و شوهر در طی رابطه زناشویی ممکن است با آن مواجه شوند را در ادامه توضیح می دهد.

علت ابتلا به مشکلات جنسی چیست؟

مشکلات جنسی از فاکتورهای مختلف ذهنی و جسمی ناشی می‌شوند. تاثیرات روانی می‌تواند شامل اضطراب، افسردگی، استرس، اعتماد به نقس پایین و مسائل مربوط به عملکرد جنسی یا تصویر بدن باشد. کیفیت پایین رابطه عاطفی، فقدان ارتباط، ویژگی‌های بد شخصیتی پارتنر نیز می‌توانند بر عملکرد جنسی تاثیر منفی داشته باشند. عوامل جسمی شامل نواقص آناتومیک، آسیب یا بیماری، مصرف برخی داروها و سن می‌شود.

چه کسی دچار مشکلات جنسی می‌شود؟

مشکلات جنسی می‌تواند در تمام طول عمر رخ دهد و افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. اگرچه برخی از اختلالات جنسی در افراد جوان‌تر طبیعی تلقی می‌شود، اما افراد مسن نیز ممکن است آن‌ها را در شرایطی مشابه تجربه کنند، از جمله انزال زودرس، عدم لذت یا ارگاسم، مشکلات نعوظ، یا درد در حین رابطه جنسی. با بالا رفتن سن فرد، به ویژه با نزدیک شدن زنان به یائسگی، کاهش پاسخ و فعالیت جنسی انتظار می‌رود. مردان ممکن است تغییراتی را در تستوسترون و عملکرد بدن تجربه کنند که بر عملکرد جنسی آنها تاثیر منفی دارد. افرادی که دارای یک بیماری مزمن یا ناتوانی هستند نیز ممکن است تحت تأثیر اختلالات جنسی قرار گیرند. در عین حال، به دلیل مشکلات فرهنگی، افراد تراجنسیتی و دچار اختلال هویت جنسی در یافتن شریک جنسی دچار مشکل می‌شوند و این می‌تواند تبدیل به مشکلات جنسی شود.

اختلالات مربوط به میل و برانگیختگی جنسی

این دسته شامل اختلال برانگیختگی جنسی زنان، اختلال کمبود میل جنسی در مردان و اختلال نعوظ می‌شود.

اختلال برانگیختگی جنسی زنان

این اختلال می‌تواند مادام العمر یا اکتسابی، تعمیم یافته یا موقعیتی باشد و شدتی از خفیف تا شدید را شامل شود. عوامل مختلفی در این اختلال موثر هستند. یائسگی، اختلالات خلقی، و دارو می‌توانند بر هورمون‌ها و برانگیختگی یا میل جنسی تأثیر بگذارند.

اختلال کمبود میل جنسی در مردان

برای برآورده شدن معیارهای تشخیصی، علائم باید حداقل به مدت 6 ماه در فرد دیده شود و در زندگی او اخلال ایجاد کرده باشد. این اختلال می‌تواند مادام العمر یا اکتسابی، تعمیم یافته یا موقعیتی باشد و دارای مشخصه خفیف، متوسط یا شدید است. پیام‌های منفی اولیه در مورد جنسیت مردانه و عوامل زیست پزشکی مانند سن، تولید هورمون، بیماری و عوارض جانبی دارو از علل دخیل در این اختلال هستند. درمان جایگزین به افرادی که دارای تستوسترون پایینی هستند کمک می‌کند، و بدین ترتیب داروهایی برای فرد تجویز می‌شود. CBT به فرد کمک می‌کند تا مهارت‌های تنظیم هیجانی مناسبی را کسب کند، افکار غیر مفید را به چالش بکشد، درگیر کنترل محرک یا تمرکز حواس شود و گام‌هایی برای بهبود رابطه بردارد.

اختلال نعوظ (ED)

مردان مبتلا به این اختلال در به دست آوردن یا حفظ نعوظ تا پایان فعالیت جنسی مشکل دارند. مشکل باید حداقل به مدت ۶ ماه ادامه داشته باشد و باعث ناراحتی قابل توجهی برای فرد شود. اختلال نعوذ می‌تواند مادام العمر یا اکتسابی، تعمیم یافته یا موقعیتی باشد و دارای مشخصه خفیف، متوسط و شدید است. عوامل مختلفی بر این اختلال تأثیر دارند، و درمانگر باید سؤالات متعددی را برای تعیین علت بپرسد. عوامل رایج عبارتند از بیماری‌های عروقی، داروها، اضطراب عملکرد، افکار منفی و مسائل مربوط به رابطه

انزال زودرس (PE)

 انزال زودرس می‌تواند به دلیل شرایط پزشکی، مانند اختلالات عصبی، مشکلات اورولوژی، یا آسیب جسمی باشد. عوامل روانی شامل اضطراب عملکرد، استرس، اعتماد به نفس ضعیف یا تصویر بدن، و تجربیات آموخته شده منفی اولیه در آن دخیل است.

منبع: سیمیا روم
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها