کاربرد دانه چیا | کاربرد تخم شربتی | تفاوت دانه چیا و تخم شربتی

دانه چیا رو چجوری از تخم شربتی تشخیص بدیم؟

A
۰

این روزها دانه چیا خیلی استفاده می شود. اما در زمان خرید توجه داشته باشید که آن را با تخم شربتی اشتباه نگیرید. نحوه تشخیص این دو را در ادامه بخوانید.

دانه چیا از دانه های مغذی است که برای پیشگیری از بیماری هایی مانند مشکلات قلبی و یا پوکی استخوان بسیار مفید است. کسانی که قصد لاغر شدن دارند بهتر است از دانه چیا در غذا٬ دسر و نوشیدنی ها استفاده کنند. اگر تصمیم به تهیه دانه چیا دارید این مطلب را بخوانید تا در زمان خرید بتوانید آن را از تخم شربتی تشخیص بدهید.

دانه چیا

دانه چیا
دانه چیا

دانه چیا دانه‌های کوچک سیاه یا سفیدی است. نام علمی دانه چیا، هالویا ساتیوا است و در خانواده نعنایان قرار دارد. از گیاه هیسپانیکا به دست آمده و بومی آمریکای مرکزی است. دانه‌های چیا قرن‌هاست که مصرف می‌شده و جزء اصلی رژیم غذایی آزتک‌ها و مایاهای باستان بوده‌ است. دانه چیا سرشار از مواد مغذی است. به دلیل وجود اسیدهای چرب امگا 3، فیبر، پروتئین و ریزمغذی‌های مختلف به عنوان یک غذای فوق‌العاده در نظر گرفته می‌شود. دانه چیا در آب حالتی ژله‌ای داشته و 12 برابر خود آب جذب می‌کند.

کاربردهای دانه چیا

  • برای کاهش خطر پیری زودرس پوست

  •  تنظیم هورمون های زنانه

  • برای ارتقا سلامت قلب

تخم شربتی

تخم شربتی
تخم شربتی

 تخم شربتی شبیه دانه گیاه ریحان است که آن را به نام‌های مختلفی همچون تره خراسانی، بادروج، حوک، بورنگ و اوقیمن نیز می‌شناسند. این گیاه در مقایسه با گیاه ریحان برگ‌های ریزتری دارد. رنگ گل این گیاه قرمز و صورتی است.

کاربردهای تخم شربتی

  • برطرف کردن آکنه و جوش

  • کاهش سطح کلسترول خون

  • کنترل دیابت

تفاوت دانه چیا و تخم شربتی

شکل ظاهری و خواص دانه چیا با تخم شربتی و سیاه دانه متفاوت است. دانه چیا تقریباً به اندازه کنجد با رنگ قهوهای رگه دار، سیاه یا سفید است. اما دانه تخم شربتی کشیده‌تر، سیاه و براق است. تخم شربتی درصد جذب آب و لعاب کمتری نسبت به دانه چیا دارد. همچنین تخم شربتی میزان آهن بالایی دارد اما دانه چیا سرشار از پروتئین است. شکل و اندازه اندازه دانه چیا با سیاه دانه به کلی متفاوت است. طعم سیاه دانه تلخ بوده و اغلب در مواد غذایی استفاده می‌شود.

منبع: سلامت نیوز
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها