مضرات سویا | چه کسانی نباید سویا بخورند؟

مصرف سویا برای این دسته افراد ممنوع است

A
۰

اکثر افراد سویا را جایگزین گوشت می کنند تا از یک منبع پروتئینی تغذیه کنند اما مصرف این دانه برای برخی افراد توصیه نمی شود.

سویا از دانه های پروتئینی است که برای افرادی که گوشت دوست ندارند و یا گیاهخوارند؛ توصیه می شود. این دانه کلسترول ندارد و از بدن در برابر سرطان و پوکی استخوان محافظت می کند اما برخی افراد باید در مصرف سویا احتیاط کنند. در ادامه از مضرات سویا برای گروهی خاص می خوانید.

مصرف سویا برای چه کسانی مضر است؟

زنان باردار

مصرف این لوبیا در دوران بارداری احتمالاً ناایمن است و ممکن است به ‌رشد کودک آسیب برساند.

کودکان

شیر سویایی که برای نوزادان طراحی نشده است، نباید به‌عنوان جایگزین شیر خشک نوزادان استفاده شود. مصرف این شیر گیاهی به‌طورمنظم در نوزادان و کودکان، می‌تواند منجربه‌ کمبود موادمغذی شود. اگرچه شیرخشک‌های شیرخواران مبتنی بر پروتئین سویا اغلب برای کودکان مبتلابه ‌آلرژی به ‌شیر تبلیغ می‌شود، اما متاسفانه این کودکان اغلب به ‌سویا نیز حساسیت دارند.

مبتلایان سرطان سینه

اثرات سویا در افراد مبتلابه سرطان سینه نامشخص است. افراد مبتلابه سرطان سینه بهتر است تا زمانی که اطلاعات بیشتری در مورد اثرات این لوبیا مشخص نشده است، از مصرف مکمل‌های آن خودداری کنند.

بیشتر بخوانید:آنچه درباره خواص سویا بهتر است بدانید

مضرات سویا

افراد مبتلا به آلرژی بادام زمینی

سویا ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک جدی در افرادی شود که به ‌بادام‌زمینی حساسیت دارند.

افراد مبتلا به کم کاری تیروئید

برخی از افراد مبتلابه این بیماری سطح ید پایینی دارند. مصرف سویا ممکن است این وضعیت را برای آنان تشدید کند.

داشتن مشکلات کلیه

 این حبوبات حاوی ماده شیمیایی به‌نام فیتواستروژن هستند. ممکن است سطح فیتواستروژن خون افراد مبتلابه نارسایی کلیه که از محصولات سویا استفاده می‌کنند، خیلی بالا باشد و دچار آسیب جدی شوند. افراد مبتلابه سنگ‌کلیه: این لوبیا ممکن است به‌علت داشتن اگزالات خطر ابتلابه ‌سنگ‌کلیه را افزایش دهد.

افراد مبتلا به سرطان مثانه

محصولات سویا ممکن است شانس ابتلابه ‌سرطان مثانه را افزایش دهند و اگر شخصی به این بیماری مبتلا باشد مصرف این دانه خطرناک است.

منبع: دکتر کرمانی
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها