علائم خطرناک پروستات | برای درمان پروستات چی بخوریم

آقایون این مواد غذایی رو برای درمان پروستات بخورید | همه چیز درباره پروستات

A
۰

پروستات نوعی غده در بدن مردان است که علائم بیماری آن خاموش هستند پس بهتر است با استفاده از سبک زندگی سالم از احتمال خطر آن کم کنید.

پروستات فقط در بدن مردان وجود دارد و طبق نظر پزشکان علائم بیماری ها و سرطان پروستات خاموش است. آقایان می توانند با انتخاب سبک غذایی درست و فعالیت روزمره از احتمال ابتلا به آن بکاهند. با ما همراه باشید تا درباره پروستات و مواد غذایی مفید برای آن بیشتر بدانید.

معرفی پروستات و بیماری مرتبط با آن

پروستات غده‌ای به اندازه گردو است که در زیر مثانه آقایان قرار دارد. این غده مایع منی تولید می‌کند که وجود آن برای تغذیه و انتقال اسپرم لازم است. اگرچه پروستاتیت (Prostatitis) یا التهاب و تورم پروستات می‌تواند آقایان را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد اما در مردان ۵۰ ساله یا مسن‌تر شایع‌تر است. در ادامه با روش های درمان طبیعی پروستات آشنا می شویم. همراه ما باشید.

دلایل بروز این بیماری هنوز کاملا مشخص نیست. اگر پروستاتیت ناشی از عفونت باکتریایی باشد، معمولاً با آنتی‌بیوتیک قابل درمان است. بسته به علت، پروستاتیت می‌تواند به تدریج یا ناگهانی ظاهر شود. گاهی نیز بدون درمان فروکش می‌کند. برخی از انواع پروستاتیت ماه‌ها طول می‌کشند یا مدام عود می‌کنند (پروستاتیت مزمن).

علائم پروستاتیت

  •  احساس درد یا سوزش هنگام ادرار کردن

  • تکرر ادرار به ویژه در شب

  • وجود خون در ادرار

  • درد در ناحیه شکم، کشاله ران یا کمر

  • درد در ناحیه بین کیسه بیضه و راست‌روده

  • درد یا ناراحتی آلت تناسلی یا بیضه‌ها

  • انزال دردناک و علائم

بیشتر بخوانید:تغییر رنگ ادرار چه زمانی خطرناک است؟

مواد غذایی برای پیشگیری از پروستات

گوجه فرنگی

برخی میوه‌ها و سبزیجات از جمله گوجه فرنگی، حاوی آنتی‎اکسیدان قوی به نام لیکوپن هستند. تحقیقات نشان داده‌اند که رژیم غذایی حاوی لیکوپن ممکن است به کاهش خطر ابتلا به پروستاتیت و سرطان پروستات کمک زیادی کند. لیکوپن می‌تواند شدت آسیب سلولی را کاهش داده و تولید سلول‌های سرطانی را آهسته کند (به منظور درمان گیاهی سرطان پروستات).

اگر معده شما مشکل دارد و امکان هضم گوجه خام را ندارید، می‌توانید از گوجه فرنگی پخته یا پوره شده یا محصولات دیگری مانند گوجه فرنگی خشک شده و آب گوجه استفاده کنید. یادتان باشد که گوجه یکی از مهمترین عناصر در درمان گیاهی بزرگی خوش خیم پروستات است.

 کلم بروکلی

کلم بروکلی حاوی ترکیبات پیچیده بسیاری مانند سولفورافان است که در کاهش تورم پروستات (برای درمان گیاهی بزرگی پروستات) یا بروز سلول‌های سرطانی موثر هستند. می‌توانید کلم بروکلی را به سیب زمینی سرخ کرده، سوپ و سالاد اضافه کنید یا آن را به صورت خام یا بخارپز بخورید. البته تاثیر دیگر انواع کلم مانند گل کلم و کلم پیچ را نیز نباید نادیده بگیرید.

 حبوبات و سویا

حبوبات و سویا حاوی ترکیبات گیاهی فعال بیولوژیکی هستند که با عنوان فیتواستروژن شناخته می‌شوند.  ایزوفلاون‌ها یکی از این فیتواستروژن‌ها هستند. یک بررسی نشان داد، افرادی‌که بیشترین میزان فیتواستروژن‌ها را مصرف می‌کردند، نسبت به گروهی که کمترین میزان مصرف را داشتند، ۲۰% خطر ابتلا به پروستاتیت، عفونت و سرطان پروستات در آن‌ها کاهش پیدا کرد. موسسه ملی سرطان آمریکا (NCI) اخیرا ارتباط بین مصرف سویا و کاهش سطح آنتی‌ژن اختصاصی پروستات (PSA) را ذکر کرد. PSA پروتئینی است که توسط پروستات تولید می‌شود. آزمایش PSA که میزان این آنتی‌ژن در خون شما را اندازه‌گیری می‌کند، به عنوان آزمایش غربالگری سرطان پروستات استفاده می‌شود. سعی کنید حبوبات پخته شده را برای سه بار در هفته مصرف کنید. اگر نمی‌توانید دانه‌های سویا را به صورت پخته شده مصرف کنید، به سراغ توفو بروید و آن را بپزید یا روی اجاق سرخ کنید و یا آن را به سیب زمینی سرخ کرده اضافه کنید.

پروستات

انار

انار منبع غنی از انواع آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان‌ها ممکن است به جلوگیری از بیماری‌های مزمن مرتبط با استرس اکسیداتیو کمک کنند. تحقیقات موسسه ملی سرطان آمریکا نشان داده است که مصرف منظم آب انار می‌تواند به حفظ سلامت پروستات کمک زیادی کند. می‌توانید دانه‌های انار را به سس سالاد خانگی اضافه کنید تا سالاد مورد علاقه شما شیرین شود. اگر خوردن آب انار معده شما را اذیت می‌کند، آن را با آب معمولی رقیق کنید.

ماهی

چربی‌های غیر اشباع مانند امگا ۳ و امگا ۶، اسیدهای چرب ضروری هستند که منحصراً در رژیم غذایی یافت می‌شوند و توسط بدن سنتز نمی‌شوند. تامین کافی اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ با پیامدهای سلامتی زیادی مانند کاهش مشکلات قلبی و عروقی و انواع مشکلات پروستات مرتبط است. چندین بررسی نیز گزارش داده‎اند که بین مصرف بیشتر چربی امگا ۳ و خطر کمتر ابتلا به سرطان پروستات و مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات ارتباط وجود دارد. ماهی‌های چرب مانند ماهی سالمون، شاه ماهی، ماهی خال مخالی، ماهی قزل آلا و ساردین از منابع غنی این اسید چرب ضروری هستند.

انواع توت

توت فرنگی، بلوبری، تمشک و توت سیاه منابع عالی آنتی‎اکسیدان‎ها هستند که به حذف رادیکال‌های آزاد از بدن کمک می‌کنند. عملکرد آن‌ها دقیقا مشابه گوجه فرنگی برای حفظ سلامت پروستات است.

پیاز و سیر

در یک مطالعه مشخص شد که مردان مبتلا به پروستاتیت تمایل بیشتری به مصرف سیر و پیاز دارند. شاید به این دلیل که ضد التهاب و ضد میکروب‌های قوی هستند.

مرکبات

پرتقال، لیموترش و گریپ فروت سرشار از ویتامین C هستند که مصرف منظم آن‌ها به محافظت از غده پروستات کمک می‌کند.

انواع آجیل

انواع آجیل سرشار از ماده معدنی روی هستند. این ماده معدنی کمیاب تصور می‌شود که به تعادل هورمون تستوسترون و دی هیدروتستوسترون (DHT) کمک می‌کند. هورمون‌های که بر بروز شرطان پروستات موثر هستند.

در هنگام ابتلا به بیماری‌های مربوط به پروستات بهتر است از مصرف مواد غذایی زیر اجتناب کنید:

گوشت قرمز:

تحقیقات نشان می‌دهند که کاهش مصرف گوشت قرمز ممکن است به بهبود سلامت پروستات کمک کند. در حقیقت، اعتقاد بر این است که مصرف روزانه گوشت قرمز خطر بزرگ شدن پروستات را سه برابر می‌کند.

لبنیات:

مشابه گوشت، مصرف منظم لبنیات با افزایش خطر بزرگی خوش خیم پروستات (BPH) مرتبط است. بنابراین کاهش استفاده از کره، پنیر و شیر ممکن است به کاهش علائم این اختلال کمک کند.

کافئین:

کافئین یک ادرارآور است، به این معنی که میزان و تعداد دفعات دفع ادرار را در شما افزایش می‌دهد. کاهش مصرف قهوه، چای، نوشابه و شکلات ممکن است علائم ادراری بزرگی خوش خیم پروستات را بهبود بخشد.

الکل:

الکل نیز می‌تواند تولید ادرار را تحریک کند. مردان مبتلا به بزرگی پروستات ممکن است متوجه شوند که علائم آن‌ها با ترک الکل بهبود می‌یابد.

سدیم:

مصرف زیاد نمک ممکن است علائم دستگاه ادراری مرتبط با التهاب و بزرگی پروستات را تشدید کند. بنابراین، رعایت یک رژیم غذایی کم نمک و اجتناب از غذاهای فرآوری شده ممکن است برای برخی از مردان مفید باشد

 

منبع: پذیرش ۲۴
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها