تخم کتان برای لاغری | طریقه مصرف بذر کتان برای لاغری

با مصرف تخم کتان سرعت لاغری رو چند برابر کن + خواص

A
۰

تخم کتان از بهترین دانه هایی است که برای کاهش وزن در رژیم غذایی جا می گیرد. این دانه حاوی مقادیر زیادی از پروتئین است به همین دلیل برای لاغری مفید است. از خاصیت بذر کتان برای کاهش وزن بیشتر می خوانید.

تخم کتان از با کیفیت ترین و مهم ترین دانه های گیاهی است که خواصی نظیر پیشگیری از سرطان و بهبود قدرت باروری دارد. یکی از مهم ترین خاصیت های تخم کتان می تواند سرعت بخشیدن به روند کاهش وزن باشد. این دانه گیاهی پروتئین زیادی دارد و می تواند در طولانی مدت شما را سیر نگه دارد پس بهترین انتخاب برای کسانی است که قصد کاهش وزن دارند. در ادامه از خواص بذر کتان برای لاغری بیشتر می خوانید.

دلیل مصرف تخم کتان برای کاهش وزن

تخم کتان حاوی پروتئین‌های بسیار با کیفیتی است. پروتئین‌های بذر کتان علاوه بر داشتن خواص مفیدی مانند کاهش کلسترول و از بین بردن قارچ‌ها، احساس سیری نیز در انسان ایجاد می‌کنند. به همین دلیل بذر کتان گزینه بسیار مناسبی برای لاغری محسوب می‌شود. همچنین به دلیل وجود فیبر حس گرسنگی را کم کرده و در فرآنید کاهش وزن می‌تواند مفید باشد.

 بذر کتان حاوی چه مواد مفیدی است؟

در یک قاشق غذاخوری بذر کتان که می‌توان آن را حدودا ۳۰ گرم در نظر گرفت، تقریبا ۲ گرم کربوهیدرات وجود دارد. به همین دلیل گزینه خوبی برای یک میان‌وعده، به خصوص در رژیم‌های کم کربوهیدرات به شمار می‌‌آید. در صورتی که حدود ۶ گرم بذر کتان را پروتئین و ۸ گرم را نیز فیبر تشکیل می‌دهد. اسید چرب امگا ۳ موجود در این مقدار تخم کتان نیز بیشتر از ۶ گرم است. علاوه بر این موارد می‌توان به وجود مقدار بالای منگنز، مس، آهن، روی، فسفر، منیزیم و سلنیم در بذر کتان اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:قوی ترین دانه گیاهی برای سلامت بدن

 بهترین زمان مصرف بذر کتان برای لاغری

تخم کتان را می‌توان به روش‌های مختلفی مانند خوردن روغن کتان یا ریختن بذر کتان در نوشیدنی مصرف کرد. در تولید برخی از نان‌ها نیز از تخم کتان به عنوان یکی از افزودنی‌ها استفاده می‌شود. هرچند بهترین طریقه مصرف تخم کتان به صورت پودر است. شما می‌توانید تخم کتان را آسیاب کنید و قبل از خوردن غذا ۲-۱ قاشق از آن را بخورید؛ یا اینکه آن را بر روی سالاد و ماست خود بریزید. یکی دیگر از روش‌های مصرف تخم کتان این است که بذر را دم کنید و به صورت دم‌نوش درآورده و میل کنید.

در صورتی که تخم کتان در رژیم غذایی شما وجود دارد، حتما روزانه مقادیر زیادی آب بنوشید. اگر این خوراکی را به صورت روغن مصرف می‌کنید، به هیچ عنوان آن را حرارت ندهید و به صورت خام مصرف کنید. هرچند خود تخم کتان را می‌توان قبل از مصرف تفت داد. توصیه ما به شما این است که مصرف خود تخم کتان را نسبت به روغن آن در اولویت قرار دهید، زیرا تخم کتان جزو غلات کامل به شمار آمده و برای لاغری بسیار مناسب است. بهترین زمان مصرف تخم کتان نیز در وعده صبحانه است.

تخم کتان برای لاغری

عوارض مصرف بذر کتان

تخم کتان نیز مانند هر خوراکی دیگری با وجود تمام مزایا در صورت مصرف بیش از حد باعث بروز ناهنجاری‌هایی در بدن انسان می‌شود. از جمله عواض مصرف بیش از حد تخم کتان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •     کاهش بیش از حد قند خون

  •     کاهش بیش از حد فشار خون

  •     کاهش سرعت لخته شدن خون

  •     نفخ

  •     درد معده

  •     یبوست

  •     اسهال

  •     انسداد روده

یادتان باشد قبل از مصرف بذر کتان حتما مطمئن شوید که به این ماده خوراکی حساسیت ندارید. زیرا تخم کتان باعث بروز حساسیت‌های آلرژیک در برخی افراد می‌شود. در ضمن بهتر است در طول دوره بارداری و شیردهی از مصرف بذر کتان بدون مشورت پزشک متخصص خودداری کنید. یکی دیگر از مواردی که حتما باید به یاد داشته باشید، این است که در صورت ابتلا به دیابت حتما درباره مصرف بذر کتان با پزشک خود مشورت کنید؛ چون ممکن است مصرف تخم کتان با برخی از داروهای دیابت از جمله وارفارین (Warfarin) تداخل داشته باشد.

بیشتر بخوانید:رفع فوری یبوست شدید با مصرف تخم کتان

طرز تهیه دمنوش تخم کتان

یکی از روش‌های مفید مصرف تخم کتان استفاده از آن به صورت دم‌نوش است.

  • برای تهیه دمنوش بذر کتان ابتدا ۲ الی ۳ قاشق غذاخوری از آن را داخل کتری، قوری یا فلاکس بریزید و حدود یک لیتر آب جوش به آن اضافه کنید. اجازه بدهید که ۶ الی ۷ ساعت بگذرد. حالا می‌توانید دمنوش تخم کتان را نوش جان کنید. برای شیرین شدن این دمنوش هم می‌توانید از مقدای عسل استفاده کنید. نوشیدن دم‌نوش تخم کتان قبل از هر وعده غذایی علاوه بر کمک به لاغری باعث پاک‌سازی روده و شادابی و طراوت پوست نیز می‌شود.

توجه داشته باشید که بهترین زمان نوشیدن دم‌نوش بذر کتان قبل از صبحانه است. چرا که سوخت‌وساز بدن را در طول روز به شدت افزایش می‌دهد.

منبع: فیت کلاب
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها