روغن کرچک

خواص روغن کرچک | فواید روغن کرچک | طبع روغن کرچک | نحوه مصرف روغن کرچک

از خواص معجزه آسای روغن کرچک چقدر می دانید؟ + طبع و نحوه مصرف

A
۱

از مهمترین خواص روغن کرچک می توان به درمان یبوست و پیشگیری از عفونت ها اشاره کرد. در ادامه از خواص روغن کرچک برای سلامت بدن و نحوه مصرف آن می خوانید.

روغن کرچک از بهترین و پرخاصیت ترین روغن های گیاهی است که طبع گرمی دارد و برای کمک به زایمان آسان و دفع قارچ ها و باکتری ها مفید می باشد و از این طریق به پیشگیری از بیماری ها کمک می کند. در ادامه اینفوگیاهی ضمن معرفی روغن کرچک از خواص آن برای سلامت بدن و عوارض مصرف آن صحبت می کند.

روغن کرچک 

روغن کرچک از میوه‌های درخت کرچک که شبیه مغز گردو است استخراج می‌شود. کرچک درختی چند ساله از خانواده فریبون، به ارتفاع 10 متر، گل‌ های آن به رنگ زرد بوده و خوشه و میوه ‌های آن با خار احاطه شده است، برگ ‌های آن تقریباً بزرگ، با لبه‌ های دندانه و شیار‌دار است. درختان کرچک بومی مناطق گرمسیر مانند برزیل، مکزیک، چین و مصر هستند. روغن کرچک یک روغن گیاهی چند منظوره است که مردم هزاران سال از آن استفاده می کنند. این گیاه با استخراج روغن از دانه های گیاه کرچک ساخته می شود. این دانه ها حاوی آنزیم سمی به نام ریچین هستند. اما فرآیند گرمایش روغن کرچک آن را غیر فعال می کند و باعث می شود روغن را با خیال راحت استفاده کنید. روغن کرچک دارای چندین نوع کاربرد دارویی، صنعتی و دارویی است.

روغن کرچک یا روغن کاستور یکی از روغن های محبوب و پر کاربرد است. این روغن رنگی زرد شفاف و بویی ملایم دارد و از نظر ترکیباتی حاوی ریبوفلاوین، ریسین اولئین، ساپونین، تانن، گلیسرید و … می باشد. روغن کرچک دارای خواص ضد باکتری و ضد التهابی طبیعی است. همچنین ویتامین E ، اسید های چرب مانند اسید ریسینولئیک، امگا 6 و امگا 9 نیز در آن یافت می شود. از روغن کرچک در بسیاری از صنایع از جمله ساخت صابون، مواد آرایشی، شرکت های دارویی، روغن ماساژ و …استفاده می شود.

بیشتر بخوانید:رشد سریع مو با روغن کرچک

طبع روغن کرچک

روغ کرچک دارای طبعی گرم و خشک است و می توان برای کاهش و دفع سردی اضافه از بدن، از آن استفاده کرد.

خواص درمانی روغن کرچک برای بدن

درمان یبوست

روغن کرچک به عنوان ملین قوی عمل می کند، این امر باعث درمان یبوست می شود. اسید ریسینولئیک موجود در این روغن، جذب دیواره های روده شده که موجب انقباض عضلات و دفع راحت مدفوع می شود. شما برای درمان می توانید نصف قاشق چای خوری از این روغن را با هر نوشیدنی مانند آبمیوه های طبیعی ترکیب کرده و میل کنید.

این محصول توسط FDA به عنوان یک ملین محرک تایید شده است. با این حال مصرف بیش از حد آن می تواند عوارض جانبی احتمالی مثل اسهال و گرفتگی عضلات ایجاد کند و نباید از آن برای درمان یبوست مزمن استفاده کرد.

روغن کرچک

بیشتر بخوانید:روغن کرچک مصرف کن تا یبوست رو بشوره و ببره!

دفع باکتری و قارچ ها

مشخص شده است اسید ریسینولئیک روغن کرچک در مبارزه و از بین بردن برخی از انواع قارچ و باکتری ها بسیار مناسب می باشد. این امر برای نابودی باکتری های پوستی که موجب التهاب، آکنه، پسوریازیس و … می شود نیز صدق می کند. همچنین این روغن می تواند به درمان کاندیدا آلبیکانس نیز کمک کند. آلبیکانس نوعی قارچ است که مشکلات دهان و دندان مانند عفونت های لثه، عفونت ریشه دندان (آبسه) ایجاد می کند.

جلوگیری از عفونت ها

روغن کرچک حاوی اسید ریسینولئیک است. این اسید چرب، یکی از اصلی ترین چربی های موجود در این روغن است که می تواند التهاب را کاهش و درد را تسکین دهد. با مصرف موضعی از روغن کرچک بر روی نقاط ملتهب از تشدید و عفونت آن می توانید جلوگیری کنید.

تسکین درد ها

با توجه به ترکیبات آرام بخش و اسید ریسینولئیک این روغن، برای تسکین درد هایی مانند کمر درد، شکم درد و درد های قاعدگی بسیار مؤثر است. برای این که از خاصیت ضد درد این روغن بهره مند شوید، کافیست آن را در ناحیه درد بزنید و به آرامی ماساژ دهید.

کمک به زایمان آسان

مصرف خوراکی این روغن برای خانم های باردار به تسهیل زایمان آن ها کمک می کند. زیرا اسید ریسینولئیک موجود در این روغن به فعال شدن گیرنده های موجود در رحم کمک کرده و با تقویت انقباضات رحمی، زایمان را راحت تر می کند. اما این روش باعث ایجاد حالت تهوع شده و توصیه نمی شود و به هیچ عنوان بدون مشورت پزشک از آن استفاده نکنید. همچنین ماساژ دادن پستان مادر شیرده با این روغن می توان به افزایش شیر کمک کرد.

 

طریقه استفاده از روغن کرچک

استفاده موضعی از روغن کرچک و خواص آن

  • می توان درسمت راست شکم روغن کرچک را برای تحریک و بهبود عملکرد کبد ماساژ داد.

  • روغن کرچک را می توان برای درمان، بر روی مفاصل ملتهب و متورم، بورسیت و عضلاتی که دچار کشیدگی شده اند، ماساژ داد.

  • ماساژ روغن کرچک بر روی شکم، برای رفع یبوست و سایر اختلالات گوارشی موثر است.

  • ماساژ روغن کرچک در زیر شکم می تواند به رفع بی نظمی قاعدگی و کیست های رحم و تخمدان کمک کند.

(توجه: در دوران قاعدگی یا بارداری از این روش استفاده نکنید!)

عوارض مصرف روغن کرچک

حالت تهوع

مصرف بیش از حد روغن کرچک می تواند حالت تهوع ایجاد کند. اگرچه احتمال بهبودی وجود دارد، اما کنترل نکردن علائم تهوع می تواند منجر به کم آبی شدید بدن و عدم تعادل الکترولیت شود.

خراش های پوستی

ممکن است روغن کرچک به میزان خفیفی در پوست برخی از افراد واکنش های آلرژیک مانند قرمزی و کهیر ایجاد کند.

گرفتگی عضلات

روغن کرچک یک ملین قوی است. ضعف و گرفتگی عضلات می تواند در اثر مصرف بیش از حد ملین ایجاد شود. اگر با معده خالی مصرف شود می تواند باعث گرفتگی روده و درد شکم شود.

سرگیجه

سرگیجه یکی دیگر از علائم مصرف بیش از حد روغن کرچک است. از دیگر عوارض جانبی روغن کرچک می توان به غش کردن، تنگی نفس و در موارد نادر توهم اشاره کرد.

مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    • سیّدامیر حسینی

      باسلام
      من ازاین مقاله استفاده کردم وازینکه به این صفحه آمدم احساس رضایت کامل دارم
      باتشکرفراوان

    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها