جوانه گندم

فواید جوانه گندم | مضرات جوانه گندم | طریقه مصرف جوانه گندم

جوانه گندم بمب فیبر در رژیم غذایی | همه چیز درباره خواص جوانه گندم + طبع

A
۰

از خواص جوانه گندم می توان به پیشگیری از دیابت و همچنین داشتن بارداری سالم اشاره کرد. دیگر خواص جوانه گندم و ارزش غذایی آن را در ادامه می خوانید.

جوانه گندم که در دسته گیاهان مغذی است در واقع قسمتی از رشد بذر گندم است. اغلب افراد تنها از کاربرد جوانه گندم برای پوست اطلاع دارند اما این ماده مغذی برای بدن نیز فواید زیادی دارد. در این مطلب ما از فواید بی نظیر جوانه گندم و اینکه چگونه می توانید آن را مصرف کنید به شما گفته ایم.

طبع جوانه گندم

جوانه گندم از نظر طب سنتی دارای طبعی گرم و معتدل است. این تعادل طبع باعث می‌شود تا این جوانه تقریباً برای هر فردی، با هر نوع مزاجی، مناسب باشد.

ارزش غذایی جوانه گندم

 جوانه منبع خوب انرژی، فیبر، پروتئین و کربوهیدرات‌های پیچیده است که همگی به روش‌های متعددی با سیستم‌های داخلی بدن در تعامل هستند.

ویتامین‌های مهمی مانند تیامین (ویتامین B1)، نیاسین (ویتامین B3)، فولات (ویتامین B9) و ویتامین E در سطوح بالا در جوانه یافت می‌شوند. از نظر وجود مواد معدنی، جوانه می‌تواند بخشی از پتاسیم، فسفر، آهن، روی، کلسیم و سلنیوم مورد نیاز بدن را تأمین کند.

خواص جوانه گندم

حاوی مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان است

روغن موجود در جوانه‌ی گندم سرشار از نوعی ویتامین E به نام توکوفرول است که به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که به محافظت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند. رادیکال‌های آزاد به سلول‌ها آسیب می‌رسانند و به بیماری‌های مزمن منجر می‌شوند.

سلامت قلب را بهبود می‌بخشد

جوانه‌ی گندم سرشار از ترکیباتی به نام فیتواسترول (phytosterol) است که خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارند. بدن ما نمی‌تواند فیتواسترول‌ها را تولید کند و باید آن‌ها را از طریق رژیم غذایی به دست آورد. این مواد مغذی گیاهی به کاهش خطر بیماری قلبی-عروقی کمک می‌کنند اکتاکوزانول (octacosanol) موجود در در جوانه‌ی گندم در کنترل کلسترول بد (LDL) خون نقش دارد. جوانه همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است که خطر مرگ ناگهانی ناشی از بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.

از ابتلا به دیابت پیشگیری می کند

مصرف غذاهای غنی از فیبر به تنظیم سطح قند خون کمک می‌کند. فیبر موجود در غذاها می‌تواند سطح قند خون ناشتا و کلسترول بد را کاهش دهد. علاوه بر این، آلفا لینولنیک اسید جوانه‌ی گندم باعث کاهش مقاومت به انسولین می‌شود. همه‌ی این عوامل به نوبه خود می‌توانند در پیشگیری از دیابت نوع ۲ نقش داشته باشند.

خاصیت ضد سرطانی دارد

شواهد بیانگر آن است که عصاره‌ی جوانه‌ی گندم فعالیت ضدسرطانی دارد و می‌تواند فعالیت سلول‌های کُشنده‌ی طبیعی (NK) و آپوپتوز (مرگ برنامه‌ریزی شده‌ی سلول‌های تومور) را تحریک کند و یک ترکیب مفید برای درمان سرطان باشد. عصاره‌ی جوانه‌ی گندم سلول‌های سرطانی را از قندی که برای زنده ماندن به آن نیاز دارند محروم می‌کند. علاوه بر این، فعالیت ضدتکثیری آن در درمان بیماران مبتلا به سرطان روده‌ی بزرگ مؤثر است. با این حال، برای درک بهتر این مزیت به مطالعات بیشتری نیاز است.

جوانه گندم
جوانه گندم

باعث تقویت عضلات می شود

جوانه‌ی گندم یکی از بهترین منابع پروتئین گیاهی است. پروتئین جوانه همراه با ویتامین B و ویتامین E موجود در آن به ساخت و ترمیم عضلات کمک می‌کند. تحقیقات نشان داده‌اند که پیروی از رژیم غذایی غنی از ویتامین E توده‌ی عضلانی را بهبود می‌بخشد و سایر آسیب‌های مرتبط با سن را کاهش می‌دهد.

مانع یبوست می‌شود

افزودن جوانه‌ی گندم به رژیم غذایی راهی عالی برای افزایش مصرف فیبر و تنظیم حرکات روده است. فیبر حجم مدفوع را افزایش داده و به دفع راحت‌تر آن کمک می‌کند. توصیه می‌شود که مردان و زنان هر روز به‌ترتیب ۳۰ تا ۳۸ و ۲۱ تا ۲۵ گرم فیبر دریافت کنند. استفاده از جوانه‌ی گندم در کنار سایر غذاهای پرفیبر مثل میوه، سبزی و غلات کامل به شما کمک می‌کند که فیبر مورد نیاز برای جلوگیری از یبوست را دریافت کنید.

تجربه بارداری سالم با جوانه گندم

جوانه‌ی گندم مملو از فولات است که عامل مهمی در تضمین سلامت جنین محسوب می‌شود. زنانی که فولات کافی دریافت می‌کنند، احتمال ابتلای فرزندشان به نقص لوله‌ی عصبی و سایر عوارض بسیار کمتر است. با توجه به ارزش غذایی جوانه افزودن آن به رژیم غذایی زنان باردار می‌تواند از بسیاری جهات مفید باشد، اما سطوح بالای فولات به آن ویژگی منحصر به‌فردی بخشیده است.

برای تقویت سیستم ایمنی مناسب است

مصرف جوانه گندم به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک شایانی می‌کند. ویتامین‌های گروه B و E موجود در آن به حفظ سلامت سلول‌ها و مقابله با استرس اکسیداتیو کمک می‌کنند که هر دو برای سیستم ایمنی مهم هستند. فسفر، منیزیم و روی به‌عنوان مواد معدنی کلیدی در جوانه گندم نیز باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند. همچنین فیبر موجود در جوانه گندم به حفظ سلامت دستگاه گوارش و روده کمک می‌کند. علاوه بر این، آنتی‌اکسیدان‌های قوی موجود در جوانه گندم به مبارزه با التهاب کمک می‌کنند و سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد.

عوارض استفاده زیاد از جوانه گندم

مصرف جوانه‌ی گندم بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود. با این حال، سرشار از کالری است و ممکن است باعث افزایش وزن شود. بنابراین باید از آن در حد تعادل استفاده کنید. این توصیه در مورد کسانی که رژیم کم‌کربوهیدرات دارند هم صدق می‌کند.

طریقه مصرف جوانه گندم

 شما می‌توانید پودر جوانه‌ی گندم را داخل اسموتی‌ها، شیک‌های پروتئینی و ماست و سالاد بریزید یا آن را به ترکیب پنکیک، کیک یا نان اضافه کنید.

منبع: دارودراگ
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها