خواص گیاه سریش | کاربرد گیاه سریش

هر قسمت از این گیاه بهاری می تونه یه بیماری رو درمان کنه!

A
۰

در بهار سبزی سریش را تهیه کرده و از خواص بی نظیر آن برای انواع بیماری ها مانند التهاب های پوستی و مشکلات گوارشی استفاده کنید.

سریش از دسته سبزیجات پرفایده می باشد که در اوایل اردیبهشت در افغانستان و تاجیکستان شروع به گلدهی می کند. از خواص سریش می توان به درمان بیماری های مربوط به کبد و ناراحتی های معده اشاره کرد. در این مطلب گیاه سریش معرفی شده و خواص میوه و برگ سریش توضیح داده شده است.

سریش چیست؟

سریش گیاهی است علفی چند ساله دارای برگ های سبز و نواری دراز، کمی پهن و ناودانی شبیه برگ سوسن، به شکل گروهی مجتمع که در محل یقه گیاه در سطح زمین از قسمت متورم زیر زمینی گیاه خارج می شوند. گل های آن در امتداد ساقه گل دهنده قرار گرفته است. ساقه گل دهنده در بعضی گونه ها فقط یک و در برخی دیگر چند شاخه است.

ریشه آن ها ضخیم عمودی به شکل غده های گوشتی که ریشک ها به آن متصل هستند و مملو از مواد قندی و فکول است. در ریشه برخی ارقام مانند سریش که در ایران می روید ماده چسبنده ای وجود دارد که به عنوان چسب در صحافی به کار می رود. در بعضی مناطق اروپا سابقا از آرد غده های این گیاه نان درست می کردند و یا الکل می گرفتند.

سریش
گیاه سریش

بیشتر بخوانید:خواص و مضرات گیاه زولنگ برای سلامت بدن

تکثیر گیاه سریش از طریق کاشت بذر آن صورت می گیرد و بیشتر معمول است که غده زیر زمینی با ریشک های آن را در بهار می کارند.

سریش را در ایام قدیم چسب سرد می نامیدند و این چسب که از گرد ریشه خشک گیاهی در ایران به نام سریش تهیه می شود روش بسیار خوبی است. سریش در بازار ایران معمولا به صورت گرد فروخته می شود از ریشه گونه هایی از این گیاه که در همدان و کرمان می روید گرفته می شود و برخی فروشندگان در تهیه سریش تقلب می کردند و گرد ریشه سریش را با آرد جو که خیلی شبیه آن است مخلوط می کردند.

سریش
گیاه سریش

 

خواص درمانی گیاه سریش

میوه سریش

  • در میوه سریش ماده تلخ بایاکانین وجود دارد و مصرف خوراکی آن مسهل و کشنده کرم معده می باشد. روغن میوه محرک و ضد انگل و ضد عفونی کننده می باشد و به عنوان پادزهر برای مارگزیدگی و عقرب گزیدگی نافع است.

  • اگر آن را بر پوست بمالید، اگزمای مزمن و دردهای روماتیسمی و بیماری های پارازیتی پوست نظیر بیماری اسکابیز که نوعی جرب است را بهبود می بخشد.

گل سریش

  • خوردن گل سریش برای تقویت معده مفید است و تصفیه کننده خون و خون ساز است.

  • اگر آب جوشانده ی آن را کمپرس کنید برای التیام زخم ها و جراحت ها مفید است.

  • گل و برگ سریش را همراه با هم بکوبید و بر پیشانی ضماد کنید از هذیان و تب ها جلوگیری می کند.

سبزی سریش
سبزی سریش

برگ درخت سریش

  • برگ درخت سریش تونیک و مقوی بدن و معده است، تصفیه کننده خون  و تولید کننده ی خون می باشد و آب جوشانده ی آن به صورت کمپرس برای التیام زخم ها و جراحت مفید است، برای شست و شو و ضد عفونی کردن زخم ها و رفع اگزما موثر می باشد.

  • آب جوشانده ی پوست درخت تونیک، تب بر، مقوی و قابض است و به صورت کمپرس برای التیام زخم ها نافع است و صمغ حاصل از درخت سریش مقوی و نرم کننده است. آب جوشانده پوست ریشه ی سریش هم تونیک و مقوی و تب بر است.

منبع: عطارک
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها