فواید رازیانه برای پوست | نحوه مصرف رازیانه برای پوست

۹ فایده شگفت انگیز رازیانه برای پوست صورت + روش مصرف

A
۰

رازیانه به پوست طراوات بخشیده و با خواص آنتی اکسیدانی باعث جوانسازی پوست می شود. دیگر فواید رازیانه و نحوه مصرف آن برای انواع پوست را در ادامه بخوانید.

خواص رازیانه به دلیل داشتن ویتامین سی بی شمار است و استفاده از آن برای بدن توصیه می شود. همچنین می توانید با مصرف رازیانه برای لاغری سرعت چربی سوزی را بالا ببرید. در این مطلب از خواص این گیاه دارویی و روش استفاده از آن برای پوست صورت توضیح داده ایم.

فایده های رازیانه برای پوست صورت

سرشار از آنتی‌اکسیدان

دانه رازیانه به‌دلیل داشتن مقادیر فراوان ترکیبات فلاونوئیدی و دیگر آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند مانند اسید‌ کافئویل‌کینیک (Caffeoylquinic acid)، فنولیک‌ها و کوئرستین، مکمل تولید آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی در بدن است . این ویژگی، این دانه‌ها را به یک از بین برنده طبیعی رادیکال‌های آزاد و عوامل منفی و مخرب در سطح سلولی تبدیل می‌کند. افزایش آنتی‌اکسیدان باعث فعالیت بیشتر کلاژن برای سم‌زدایی، سلامت و طراوت پوست می‌شود.

 رازیانه، گیاه ضد پیری

مطالعات انجام ‌شده درباره خواص رازیانه نشان می‌دهند دانه‌های این گیاه به افزایش تولید کلاژن، الاستین و فاکتور رشد تغییر شکل‌ دهنده بتا یک (TGF-Beta1) کمک می‌کنند. وجود این سه، برای معکوس کردن علائم پیری و داشتن پوست صاف و عاری ‌از چین ‌و چروک ضروری است. همچنین لیمونن موجود در دانه‌های این گیاه روند بهبود زخم را تسریع و به شما کمک می‌کند تا جای زخم (اسکار)، چروک گوشه خارجی چشم (چروک ناحیه پنجه کلاغی) و خطوط اخم را تا حد خوبی از بین ببرید.

درمان‌ لک پوستی با دانه رازیانه

ماده ترنس- آنتول موجود در دانه‌های رازیانه به روشن شدن لک‌های پوستی به‌ویژه لک‌های ناشی از آفتاب کمک می‌کند. در صورتی‌ که دانه‌های رازیانه به‌صورت موضعی و در غلظت مناسب استفاده شوند، علاوه‌ بر کاهش تولید گونه‌های واکنش‌پذیر اکسیژن (مخرب‌ترین رادیکال‌های آزاد)، تولید برخی آنتی‌اکسیدان‌ها را افزایش می‌دهند که بدون ایجاد عوارض پوستی، به بازیابی رنگ طبیعی و سالم‌تر پوست کمک می‌کنند.

بیشتر بخوانید:مهمترین فواید رازیانه برای بانوان

ضد آکنه

یکی از خواص رازیانه، ضدعفونی کننده بودن آن است که می‌تواند از بروز جوش جلوگیری نماید. خواص ضدعفونی‌کننده رازیانه، علیه میکروب‌ها و باکتری‌های عامل آکنه عمل می‌کند. از ‌سوی‌ دیگر، خواص ضد التهابی آن باعث کاهش تورم و التهاب ناشی از آکنه نیز می‌شوند. دانه‌های رازیانه همچنین دارای ترکیباتی قوی مانند لیمونن، آنتول و مایرسن (Myrcene) هستند که همگی در درمان آکنه مؤثرند.

برای بهره‌مندی از این ویژگی، تنها باید خمیری متشکل‌ از پودر دانه ‌رازیانه، عسل و ماست درست کنید، سپس آن را روی مناطق آسیب‌دیده بمالید و اجازه دهید 15-10 دقیقه روی پوست بماند. در نهایت پوست‌تان را با آب سرد بشویید.

پاکسازی عمیق پوست

دم‌کرده دانه‌ رازیانه، چرک، آلودگی، سبوم بیش‌ از حد، سلول‌های مرده و میکروب‌های موجود در اعماق منافذ پوست را تمیز کرده و انسداد این منافذ را برطرف می‌کند.

برای پاکسازی پوست با رازیانه، کافی است یک قاشق غذاخوری دانه رازیانه را درون یک قوری آب داغ بریزید. اجازه بدهید به مدت 20 دقیقه بماند تا دم بکشد. پس از خنک شدن، 2 قطره روغن درخت چای به آن اضافه کنید. این روغن باعث باز شدن منافذ مسدود پوست می‌شود. در ادامه این مایع را در یک بطری شیشه‌ای خالی با سرپوش چوب‌پنبه نگهداری کنید. برای مصرف، یک پنبه تمیز را به محلول آغشته کنید و روی صورتتان بمالید. پس از مصرف این ترکیب، از حجم آلودگی روی پنبه و همچنین تمیزی پوست‌تان شگفت‌زده خواهید شد.

رازیانه برای پوست

تونر طبیعی پوست

رازیانه خاصیت قابض پوست دارد. دانه‌های این گیاه به‌ کوچک شدن منافذ و کاهش چربی پوست کمک می‌کنند. این گیاه همچنین به‌دلیل خاصیت قوام‌بخشی و تقویت‌کنندگی، خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ می‌کند.

برای استفاده از آن به عنوان تونر، می‌توانید دم‌کرده این گیاه را در یک بطری اسپری‌دار نگهداری و روزی دو بار روی صورت‌ خود اسپری کنید تا پوست‌تان سفت و محکم شود. همچنین می‌توانید آن را دم کرده و صاف کنید، سپس در یک بطری معمولی در بسته نگهداری کنید و هنگام استفاده مقداری از آن را روی پد آرایشی ریخته و با ملایمت روی پوست خود بکشید.

 پاکسازی پوست از درون

رازیانه به‌عنوان یک ادرارآور طبیعی، مشکلات احتباس ادرار را برطرف و به دفع سموم ایجادکننده آکنه کمک می‌کند. این ماده یک سم‌زدای عالی برای پوست است و آن را از درون پاکسازی و نرم می‌کند.

در آیورودا (طب مکملی که ریشه در شبه قاره هند دارد) نیز از دانه‌های رازیانه به دلیل خاصیت سم‌زدایی و درمانی آن استفاده می‌شود. برای تهیه محلول پاکسازی رازیانه، یک قاشق غذاخوری دانه رازیانه را داخل یک قوری حاوی آب داغ بریزید و بگذارید برای 20 دقیقه دم بکشد. این دمنوش را با معده خالی بنوشید.

بیشتر بخوانید:معرفی و خواص درمانی و دارویی رازیانه

 لایه‌برداری ملایم

یک‌مشت دانه رازیانه را بکوبید تا به‌صورت پودر دربیاید. این پودر بافتی زبر شبیه سنگ‌ریزه دارد و برای لایه‌برداری انواع پوست مناسب است. یک‌ قاشق غذاخوری پودر رازیانه را با یک قاشق چای‌خوری آب مخلوط‌ کنید تا خمیر غلیظی به دست بیاید. سپس خمیر را به‌آرامی روی صورت بمالید تا سلول‌های مرده و چربی اضافه روی سطح پوست از بین برود. با حرکت انگشتان خود به‌صورت دورانی به افزایش جریان خون کمک کنید.

کاهش پف چشم‌ها

دانه‌های رازیانه ‌به دلیل خواص خنک‌کنندگی و نرم‌کنندگی، باعث تسکین فوری پف و داغی چشم‌ها می‌شوند. پس از تهیه پودر دانه رازیانه آن را با کمی آب مخلوط‌ کنید تا به شکل خمیر در بیاید. خمیر را در یک پارچه نرم و مرطوب بپیچید و به‌عنوان کمپرس سرد روی نواحی پف‌کرده چشم‌ها قرار دهید.

منبع: لافارر
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها