کشت آووکادو | پرورش آووکادو در خانه

آسان ترین شیوه کاشت آووکادو در خانه

A
۰

آووکادو این روزها طرفداران زیادی داره اما ممکنه تهیه دائمی این میوه براتون دشوار باشه. روش کاشتش رو اینجا بخونین تا همیشه تو خونتون یکی داشته باشین.

آووکادو از دسته منابع غذایی سالم و مغذی است که برای سلامت بدن اهمیت زیادی دارد. آووکادو برای ورزشکاران و کسانی که در دوره رژیم غذایی به سر می برند توصیه می شود. با یادگیری روش کاشت آووکادو می توانید همیشه از این میوه در خانه داشته باشید.

روش کاشت هسته آووکادو

۱.هسته را از میوه خارج کنید. با دقت آووکادو را برش بزنید تا آسیبی به هسته آن وارد نشود. برای این کار می‌توانید چاقو را حدود ۱.۵ سانتی‌متر درون آووکادو فرو کرده، میوه را به صورت سراسری برش بزنید و بعد دو نیمه آن را در جهت عکس دیگر بچرخانید تا باز شود.هسته را از گوشت جدا کرده و کنار بگذارید.

۲.هسته را تمیز کنید. هسته آووکادو را به آرامی تمیز کنید تا هیچ گوشتی روی آن باقی نمانده باشد. از آب گرم و دستان خود استفاده کنید و به سراغ صابون نروید. مراقب باشید لایه رویی هسته که به رنگ قهوه‌ای روشن است از بین نرود چون به هسته آسیب وارد می‌کند و از احتمال رشد بی‌عیب و نقص آن می‌کاهد.

آووکادو

بیشتر بخوانید: خواص بی نظیر آووکادو

۳.خلال دندان‌ها را درون هسته فرو کنید. بخش «باریک» یا «تیز» هسته را به سمت بالا قرار دهید و چهار خلال دندان را با فواصل یکسان در بخش میانی فرو کنید، صرفا آنقدر که به خوبی سر جای خود بایستند. به این شکل می‌توانید هسته را درون لیوان معلق کنید. هسته باید در ۲٫۵ سانتی‌متر آب قرار گرفته باشد. وقتی خلال دندان‌ها را درون هسته فرو می‌کنید، این موضوع را از یاد نبرید.

۴.استکان را با آب پر کنید. مخزنی باریک و کوچک (ترجیحا استکان) را تا لبه با آب پر کنید. دهانه استکان باید آنقدر عریض باشد که تمام هسته آووکادو به راحتی درون آن جا بشود، اما در آن عین حال زیادی برای خلال دندان‌ها عریض نباشد. آووکادو را همراه با خلال دندان‌ها لبه استکان بگذارید. خلال دندان‌ها باید روی لبه استکان بنشینند و حدودا ۲.۵ سانتی‌متر از هسته آووکادو درون آب غوطه‌ور شود. مطمئن شوید که طرف تیزتر هسته، بالا و طرف گردتر آن در آب باشد، در غیر این صورت آووکادو رشد نخواهد کرد.

۵.صبر کنید تا هسته جوانه بزند. استکان حاوی آووکادو را در جایی با دمای معتدل بگذارید، کنار پنجره یا هر جای دیگری که اجازه می‌دهد نور به گیاه رسیده و ریشه‌دوانی به خوبی پیش برود. آب را هر دو روز یک‌بار عوض کنید. با انجام دادن این کار اطمینان حاصل می‌شود که آلاینده‌های مختلف (مانند کپک و باکتری) روند جوانه‌زنی آووکادو را مختل نمی‌کنند. حواس‌تان باشد که بخش زیرین هسته آووکادو را همواره مرطوب و غوطه‌ور در آب نگه دارید.

۶.صبر کنید تا هسته ریشه بدواند. طی دو الی سه هفته آینده، لایه بیرونی و قهوه‌ای‌ رنگ آووکادو خشک و چروک می‌شود و در نهایت می‌افتد. مدت کوتاهی بعد از این، هسته باید از بالا و پایین قاچ بخورد. بعد از سه تا چهار هفته، ریشه‌ای عمودی از زیر هسته خارج می‌شود. آب دادن به گیاه را ادامه دهید. حواس‌تان باشد که هیچ آسیبی به ریشه عمودی وارد نشود. اندکی دیگر به هسته آووکادو وقت بدهید که ریشه‌های خود را تثبیت کند. بعد آووکادو از بالا جوانه می‌زند و برگی را آزاد می‌کند که در گذر زمان باز می‌شود.

آووکادو

۷.جایی برای نگهداری گیاه پیدا کنید. درخت آووکادو نیازمند اقلیم و شرایطی به‌خصوص و ایده‌آل است تا به‌خوبی رشد کند. اکثر اوقات درخت آووکادو را باید درون گلدان کاشت و سپس جابه‌جایش کرد تا گیاه همواره در محیطی کنترل‌شده باقی بماند. ناگفته نماند که درختان آووکادو برای پرورش نیاز به دمای ۱۵.۶ تا ۲۹.۴ درجه سانتی‌گراد دارند،‌ اما درختان تثبیت‌شده تا دمای ۲.۲- درجه سانتی‌گراد را هم تحمل می‌کنند.

۸.خاک را آماده کنید. کاشت هسته آووکادو در هر خاکی با هر میزان پ هاش (PH) امکان‌پذیر است، اما خاک باید شوری اندک داشته باشد و به دفعات زهکشی شود. خوشبختانه تا پیش از گذشت حدود یک سال از عمر درخت، نیازی به کود دهی خاک نیست. اما وقتی آن روز رسید، باید خاک را امتحان کنید تا مشخص شود چه موادی در آن وجود دارند و چه موادی نه. سپس می‌توانید کود را براساس این اطلاعات انتخاب کنید.

۹.بد نیست که دو بار در سال هم از کود همه‌منظوره ۱۰-۱۰-۱۰ استفاده کنید تا به پرورش درخت کمک کرده باشید. به عنوان یک قاعده کلی می‌توانید از خاک گلدان معمولی استفاده کنید و مقداری سنگ ته گلدان بگذارید تا آب اضافی تخلیه شود. گلدان را آماده کنید. به سراغ یک گلدان سفالی ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متری بروید و تا فاصله ۲ سانتی‌متری از لبه آن را با خاک پر کنید. معمولا با ترکیب ۵۰/۵۰ از روخاک و کوار (فیبر نارگیل) می‌توانید به بهترین نتیجه ممکن برسید. خاک را به شکلی آرام متراکم کنید و هر زمان لازم بود، خاک بیشتری بریزید. سپس سوراخی باریک درون خاک ایجاد کنید تا بتوان ریشه‌ها و هسته آووکادو را در آن جای داد.

۱۰.دانه را آماده کنید. زمانی که درخت به ارتفاع حدودا ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متری رسید، آن را هرس کنید تا حدودا ۸ سانتی‌متر بشود. زمانی که برگ‌ها دوباره رشد کنند، برای کاشت هسته آووکادو آماده خواهیم بود. هسته را از استکان بیرون بیاورید و خلال دندان‌ها را به آرامی از آن خارج کنید.

آووکادو

۱۱.دانه آووکادو را بکارید. به آرامی هسته آووکادو را درون خاک قرار دهید، طوری که نیمه بالایی هسته اندکی از سطح خاک بیرون باشد. به این ترتیب مطمئن می‌شویم نهال آووکادو در زیر خاک نمی‌گندد. سپس خاک اطراف هسته را به آرامی دور آن متراکم کنید.

۱۲.دائم به درخت آب بدهید. به صورت روزانه به گیاه خود آب برسانید تا خاک همواره مرطوب باقی بماند. اما آنقدری آب نریزید که خاک تبدیل به گل شود. اگر نوک برگ‌ها به رنگ قهوه‌ای درآمد یعنی درخت به آب بیشتری نیاز دارد و اگر هم به رنگ زرد درآمدند، یعنی باید یک یا دو روز صبر کنید تا رطوبت اضافه از بین برود.به درخت آووکادو رسیدگی کنید. در نهایت به رسیدگی به آووکادوی خود ادامه دهید تا ظرف چند سال، درختی مستحکم گیرتان بیاید که از جایی به بعد، نیاز چندانی به رسیدگی ندارد.

 

منبع: کاله
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها