خواص پوست میوه | فواید میوه خوردن با پوست

این میوه ها رو با پوست بخور، من قول میدم دل درد نگیری

A
۰

خوردن میوه با پوست در رابطه با برخی میوه ها نه تنها ضرر ندارد بلکه کواد معدنی موجود در آن ها مانند فیبر حتی برای سلامت بدن مفید می باشد. در ادامه درباره تاثیرات مصرف پوست میوه را می خوانید.

خوردن میوه با پوست برعکس تفکر برخی اصلا برای بدن ضرری ندارد و حتی می تواند مفید باشد. پوست برخی میوه ها فیبر دارد و در صورت شست و شوی صحیح و ضد عفونی کردن کامل میوه ها؛ برای بدن خاصیت زیادی هم دارند و باعث دیر گرسنه شدن می شوند. در ادامه درباره میوه هایی که می توانند با پوست خورده شوند و مصرف آن ها با پوست ضرری ندارد، صحبت می کنیم.

چرا باید بعضی میوه ها را با پوست خورد؟

پوست میوه‌ نیز مانند قسمت‌های دیگر آن دارای فوایدی است که می‌تواند در سلامت افراد تاثیر مثبت داشته باشد. بسیاری از ترکیب‌های آنتی‌اکسیدانی و بخش عمده‌ای از ترکیب‌های فلانوییدی رنگی در پوست میوه‌ها وجود دارد؛ مثلا پوست پرتقال یا سیب و برخی دیگر از میوه‌های رنگی، حاوی ترکیب‌های کاروتنوییدی و فلاونوییدی است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند.

ترکیب‌های فیبری موجود در پوست میوه‌ها نیز که نقش مهمی در سلامت دستگاه گوارش ایفا می‌کنند می‌توانند از طریق مصرف پوست میوه به بدن برسند. به عنوان مثال

  •     یک عدد سیب خام با پوست نسبت به سیب خام بدون پوست 332 درصد ویتامین K بیشتر، 142 درصد ویتامین A بیشتر، 115 درصد ویتامین C بیشتر، 20 درصد کلسیم و تا 19 درصد پتاسیم بیشتری دارد.

  •     همچنین یک عدد سیب زمینی آب پز با پوست نسبت به بدون پوست آن حاوی 175 درصد ویتامین C بیشتر، 115 درصد پتاسیم بیشتر، 111 درصد فولات و 110 درصد منیزیم و فسفر بیشتر می باشد.

  بیشتر بخوانید:همه چیز درباره پوست هندوانه و خواص آن

  پوست سبزیجات نیز حاوی فیبر و آنتی اکسیدان های قابل توجهی می باشد. به عنوان مثال تا 31 درصد فیبر کلی یک سبزی معمولا در پوست آن قرار گرفته است.

    علاوه بر این سطح آنتی اکسیدانی موجود در پوست میوه ها تا 328 برابر بیشتر از آنتی اکسیدان های موجود در گوشت آن ها می باشد.

بنابراین مصرف میوه و سبزیجات با پوست با توجه به ارزش تغذیه ای بالای آن فواید بیشتری برای سلامتی بدن خواهد داشت.

پوست میوه و سبزیجات باعث سیری بلندمدت می شود.

پوست میوه و سبزیجات به دلیل فیبر فراوانی که در آن وجود دارد احساس گرسنگی را کاهش داده و به سیری طولانی مدت کمک می کند. اگرچه مقدار دقیق فیبر در پوست میوه و سبزیجات مختلف متفاوت است اما به طور کلی می توان گفت فیبر موجود در میوه و سبزیجات تا زمانی که هنوز پوست آن ها جدا نشده 1/3 بیشتر از میوه و سبزیجات بدون پوست می باشد.

مطالعات نشان داده فیبر با ایجاد کشیدگی در معده سرعت خالی شدن آن را کاهش داده یا بر سرعت ترشح هورمون های سیری اثر می گذارد که هر دو عامل باعث سیری طولانی مدت در فرد می شوند. همچنین ثابت شده فیبر موجود در میوه ها و سبزیجات نوعی فیبر به نام فیبر ویسکوز است که به کاهش اشتها کمک می کند.از سوی دیگر فیبر باعث رشد بهتر باکتری های مفید موجود در معده می شود، این باکتری ها با مصرف فیبر اسیدهای چرب زنجیره کوتاهی تولید می کنند که احساس پر بودن معده را افزایش می دهد.

خوردن میوه با پوست

با توجه به آن چه گفته شد مصرف مواد غذایی سرشار از فیبر با کاهش اشتها و کالری دریافتی روزانه به کاهش وزن کمک کرده و مصرف میوه و سبزیجات با پوست برای افرادی که به دنبال لاغری هستند مفیدتر می باشد.

  •  اگر خیار ارگانیک و بدون سموم شیمیایی باشد، نباید پیش از مصرف آن را پوست بکنید چرا که پوست این میوه خاصیت کلاژن سازی دارد و مصرف روزانه ۳ تا ۴ عدد خیار علاوه بر رفع چروک های سطحی پوست باعث شادابی و شفاف شدن پوست می شود

  •   خوردن هیچ میوه ای با پوست به عجیبی موز نیست اما در صورتی که بتوانید یک هشتم این میوه را با پوست بخورید، احتمالاً دچار پیرچشمی و حتی افسردگی نمی شوید.

  •  پوست پرتقال و نارنگی علاوه بر ویتامین A، ویتامین C، ویتامین های گروه B، مواد معدنی، کلسیم، سلنیوم، منگنز و روی حاوی ماده ای به نام لیمونین است که تاثیرات مضر اشعه فرابنفش خورشید را خنثی می کند.

آیا مصرف پوست میوه‌ها برای همه افراد مجاز است؟

خیر، برخی افراد با مشکلات خاص گوارشی نباید میوه و سبزی‌ها را با پوست مصرف کنند؛ چون پوست میوه به دلیل فیبر بالا محرک حرکتهای دستگاه گوارش است و می‌تواند به سیستم گوارش آنها آسیب بیشتری بزند اما افراد سالم می‌توانند میوه‌هایی مثل سیب و گلابی را که پوست نازکی دارند، با پوست بخورند؛ البته به شرطی که با معیارهای بهداشتی شسته شده باشند.

بیشتر بخوانید:این میوه ها معدن فیبر هستن!

شستن اصولی میوه ها چگونه است؟

در اینکه پوست میوه ها خاصیت زیادی دارند شکی نیست اما در صورتی که میوه به خوبی شسته و ضدعفونی نشود، این احتمال وجود دارد که میوه خوردن برایتان دردسرساز شود و دچار مشکلات گوارشی و حتی مسمومیت شوید.

البته میوه ها براساس بافت، ضخامت پوست، سختی و نرمی و… روش های شستشو و نگهداری متفاوتی دارند؛ به عنوان مثال برای شستشوی میوه های نرم مثل انواع توت، انگور، خرمالو، گیلاس، آلبالو، آلو و همچنین میوه هایی با پوست نازک مثل خیار، گلابی و… باید یک ظرف آب خنک داشته باشید و میوه ها را داخل ظرف بریزید و به آن دو تا سه قطره محلول ضدعفونی کننده میوه اضافه و بعد از ۱۰ دقیقه کاملاً آبکشی کنید.

منبع: عصر ایران
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها