فواید ویتامین ای برای پوست | طریقه مصرف ویتامین E برای صورت

با ویتامین E به پوستت زیبایی تزریق کن

A
۰

ویتامین E مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد که از پوست محافظت می کنند و برای جلوگیری از پیری پوست مفید هستند. در ادامه فواید این ویتامین برای پوست را می خوانید.

ویتامین E در انواع روغن های گیاهی، آجیل ها، گندم و سبزیجات وجود دارد که برای پوست اهمیت زیادی دارند. وجود این ویتامین در خوراکی های مصرفی روزانه باعث حفظ رطوبت پوست شده و از سرطان پوست پیشگیری می کند. اینفوگیاهی دیگر خواص ویتامین ای برای پوست را توضیح می دهد.

خواص ویتامین E برای پوست

جلوگیری از پیری پوست

اگر پوست در معرض پرتو فرابنفش، دود و آلودگی هوا قرار بگیرد، رادیکال‌های آزاد و مولکول‌های مضر دیگری تولید می‌کند که به کلاژن (ساختار حفاظتی پوست)، DNA و سلول‌های پوستی آسیب می‌رساند. این فرایند باعث ایجاد چین و چروک و لکه‌های قهوه‌ای رنگی روی پوست می‌شود. ویتامین E با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد، با اثرات مخرب آن‌ها مبارزه می‌کند. اما، فرایند حفاظت از پوست، ویتامین موجود در پوست را به سرعت کاهش می‌دهد.

تحقیقات نشان می‌دهند که قرارگرفتن در معرض پرتو فرابنفش (هرچند به مدت کوتاه مثل مسیر خانه تا محل کار) میزان ویتامین E موجود در پوست شما را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. این بدین معناست که ویتامین کار خود را انجام داده است. در نتیجه شما باید با خوردن غذاهای سرشار از ویتامین E، این ماده مغذی را دوباره به بدن خود بازگردانید.

عملکرد همانند ضد آفتاب

علاوه بر مقابله با رادیکال‌های آزاد، ویتامین E پرتو مضر فرابنفش B (طیف مضر نور خورشید که عامل آفتاب‌سوختگی و پیری پوست است) را نیز جذب می‌کند و آسیب‌های ناشی از آن را برطرف می‌کند. در مطالعات متعدد مشخص شده است که ویتامین E از آسیب به DNA نیز جلوگیری می‌کند. همچنین، قرمزی و تورم ناشی از آفتاب سوختگی را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید:اگر کمبود کلسیم داری اینارو بخور

کاهش تورم ناشی از آفتاب سوختگی

تحقیقات نشان داده‌اند که ویتامین E همراه با ویتامین C، سرعت سوختن پوستِ فاقد ضد آفتاب را کاهش می‌دهد. بنابراین ویتامین E اثر محافظت‌کننده دارد. البته، این بدین معنا نیست که می‌توانید استفاده از ضدآفتاب را ترک کنید؛ بلکه برای مقابله با اشعه‌های مضر خورشید، علاوه بر استفاده از کرم ضدآفتاب و پوشیدن پوشاک مناسب، باید غذاهایی را مصرف کنید که ویتامین E دارند. در واقع، ویتامین E فقط SPF (فاکتور محافظت کننده در برابر خورشید) طبیعی 3 دارد و نمی‌تواند از آسیب اشعه‌های قوی خورشید جلوگیری کند.

حفظ رطوبت پوست

ویتامین E موجود در غشاهای سلولی برای سالم و مرطوب نگه داشتن سلول‌ها، در اطراف آن‌ها مانعی ایجاد می‌کند و به این ترتیب از سلول‌ها محافظت می‌کند. به همین دلیل، ویتامین E به شکل غیرمستقیم به رطوبت‌رسانی، ارتجاع‌پذیری و نرمی پوست کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف موضعی ویتامین E، در حفظ آب موجود در پوست (که یک عنصر کلیدی در نرمی و سلامت پوست است) مؤثر است.

علاوه بر این موارد، ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان مؤثر است؛ همچنین این ویتامین ضد التهاب نیز هست و به تسکین پوست کمک می‌کند.

نتایج یک مطالعه روی گروهی از مبتلایان به درماتیت آتوپیک (اگزما) نشان می‌دهد با مصرف ویتامین E علائم این بیماری مانند قرمزی، خارش و تحریکات پوستی، کاهش می‌یابد. البته مجدداً تأکید می‌کنیم در مصرف مکمل ویتامین E بسیار محتاط باشید و بدون مشورت پزشک به طور خودسرانه این مکمل را در برنامه غذایی خود قرار ندهید.

پاک کننده پوست

ویتامین E یک نرم‌کننده قوی پوست است که ضمن پاک‌کردن آلودگی‌ها و ناخالصی‌های پوست، تعادل طبیعی چربی آن را نیز حفظ می‌کند.

درمان ترک های پوستی

روغن ویتامین E، ترک‌های پوستی ناشی از بارداری را محو می‌کند. ترک‌های پوستی وقتی ایجاد می‌شوند که پوست قابلیت ارتجاعی خود را (به دلیل کشیدگی لایه‌های بالایی و پایینی) از دست می‌دهد. این ترک‌ها به صورت خطوط سفیدرنگ روی پوست ظاهر می‌شوند. روغن ویتامین E قابلیت ارتجاعی پوست را بهبود می‌بخشد و ترک‌های پوستی را محو می‌کند.

بهبود سوزش تبخال

روغن ویتامین E به تسکین درد ناشی از تبخال کمک می‌کند. این روغن لب‌ها را مرطوب می‌کند و در برطرف کردن خشکی ناشی از تبخال بسیار مؤثر است، همچنین، احساس سوزش ناشی از تبخال را کاهش می‌دهد.

درمان سوختگی های جزئی

روغن ویتامین E خواص درمانی چشمگیری دارد و جراحات وسوختگی‌های جزئی را درمان می‌کند. البته برای اینکه از این روغن جهت درمان سوختگی استفاده کنید، باید نظر پزشک معالج خود را جویا شوید. درجه سوختگی، ناحیه دچار سوختگی، زمان و میزان مصرف ویتامین و نحوه استفاده از این روغن، در درمان سوختگی‌ تأثیر دارند.

برای مثال، 400 تا 800 واحد ویتامین E موضعی به صورت روزانه، پس از ترمیم سوختگی و تشکیل پوست، می‌تواند به رفع آثار سوختگی کمک کند، در حالی که اگر بلافاصله پس از سوختگی، از این روغن استفاده کنید، به دلیل چرب بودن می‌تواند حرارت را در آن موضع محبوس کرده و سوختگی را عمیق‌تر کند. پس بهتر است پیش از اقدام به استفاده از روغن ویتامین E با پزشک مشورت کنید.

بیشتر بخوانید:خوراکی های حاوی فسفر برای سلامت استخوان

ترمیم جای زخم

یکی از خواص ویتامین E، رفع اسکار ناشی از آکنه و سوختگی است. روغن ویتامین E، با نفوذ به عمق پوست، بافت‌های آسیب‌دیده آن را ترمیم می‌کند و بدین وسیله لکه‌ها را کم‌رنگ می‌سازد.

پیشگیری از سرطان پوست

روغن ویتامین E، به طرز مؤثری از ابتلا به سرطان پوست جلوگیری می‌کند. در واقع، تشعشع مضر خورشید باعث تکثیر سلول‌های سرطانی می‌شود. آنتی اکسیدان‌های قوی موجود در ویتامین E، با ایجاد سدی محافظ در برابر آفتاب از پوست مراقبت می‌کنند.

کمک به درمان اختلالات پوستی

ویتامین E درمانی مؤثر برای برخی اختلالات پوستی نظیر اگزما و پسوریازیس است. این ویتامین، قابلیت ارتجاعی پوست را حفظ و آن را بازیابی کرده و نیز با خشکی ناشی از اگزما مبارزه می‌کند. ویتامین E در روند بازسازی پوست هم مؤثر است. به این وسیله به طور قابل توجهی به درمان پسوریازیس کمک می‌کند.

منبع: لافارر
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها