چای سنبل الطیب برای خواب | خواص سنبل الطیب برای مغز

سنبل الطیب رو دم کن و بخور تا شبا راحت بخوابی

A
۰

اگر شب ها خواب آرامی ندارید و از سردرد، ناراحتی های اعصاب رنج می برید بهتر است چای سنبل الطیب استفاده کنید تا با خاصیتی که برای مغز دارد آرامتان کند.

سنبل الطیب را می توانید برای دردهای عصبی، میگرن و سردردهایی که باعث ناراحتی می شود تا شب ها نتوانید راحت بخوابید را استفاده کنید. بهترین راه استفاده از این گیاه دارویی، دم کرده آن است که بتوانید از خواص آرام بخشی که دارد استفاده کنید. در ادامه از دلایل استفاده چای سنبل الطیب صحبت کردیم.

فواید چای سنبل الطیب برای خواب

دانشمندان دریافته‌اند که سنبل الطیب می‌تواند میزان گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) را در مغز افزایش دهد. گاما آمینوبوتیریک اسید به تنظیم فعالیت سلول‌های عصبی و کاهش اضطراب کمک می‌کند. داروهایی مانند آلپرازولام و دیازپام نیز با افزایش سطح گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) در مغز عمل می‌کنند. والرنیک اسید و والرنول موجود در عصاره‌ی سنبل الطیب به‌ عنوان عوامل ضداضطراب عمل می‌کنند.

نتایج یک مطالعه‌ی درون‌کشتگاهی (آزمایش‌هایی که به‌جای جانداران زنده، بخشی از بدن آن‌ها مانند یاخته‌ها یا بافت‌هایشان را در محیط آزمایشگاهی کشت می‌دهند) نشان می‌دهد که عصاره‌ی سنبل الطیب می‌تواند موجب آزادسازی گاما آمینوبوتیریک اسید از پایانه‌های عصبی مغز شده و مانع از بازگشت گاما آمینوبوتیریک اسید به داخل سلول‌های عصبی شود. علاوه‌براین، والرنیک اسید موجود در این گیاه از فعالیت آنزیمی که در تخریب گاما آمینوبوتیریک اسید نقش دارد، جلوگیری می‌کند. درنتیجه با افزایش سطح گاما آمینوبوتیریک اسید، می‌توانید شب‌ها خواب راحت‌تری داشته باشید.

بیشتر بخوانید:خواب آروم و بدون استرس با نوشیدن چای اسطوخودوس

 مصرف ریشه سنبل الطیب ممکن است مدت زمانی که طول می‌کشد فرد به خواب برود را کاهش و همچنین، کیفیت و کمیت خواب را بهبود دهد. مطالعه‌ی مروری انجام گرفته در سال 2020 که شامل 60 مطالعه بود، نشان داد که سنبل الطیب می‌تواند یک درمان امن و موثر در بهبود خواب و جلوگیری از اختلالات خواب مرتبط به شمار رود.

در مطالعه‌ی سال 2021 بر روی 39 نفر مبتلا به همودیالیز، افراد بعد از مصرف 530 میلی‌گرم ریشه سنبل الطیب یک ساعت قبل از خواب به مدت یک ماه، خواب بهتری را در مقایسه با دارونما تجربه کردند.

چای سنبل الطیب
سنبل الطیب

در مطالعه‌ی سال 2017 که شامل 120 فرد مبتلا به اختلال خواب بود، یک گروه 2 قرص از مکمل گیاهی به نام Vagonotte را سی دقیقه قبل از خواب به مدت 20 روز مصرف کردند. ان‌ها زودتر به خواب رفتند، مدت زمان بیشتری خوابیدند و در طول شب کمتر از افرادی که دارونما مصرف می‌کردند، از خواب بیدار می‌شدند.

مطالعه‌ی معتبر انجام گرفته در سال 2011 بر اثر عصاره‌ی سنبل الطیب در 100 زن یائسه‌ای که بی‌خوابی را تجربه می‌کردند، نگاهی انداخت. این افراد، 530 میلی‌گرم عصاره‌ی سنبل الطیب دوبار در روز به مدت 4 هفته مصرف کردند و کیفیت خواب آن‌ها در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف می‌کردند، به طور قابل توجهی بهبود پیدا کرد. علاوه بر این، 30 درصد از زنانی که سنبل الطیب مصرف می‌کردند، بهبود خواب را تجربه نمودند. این در حالی است که این رقم برای افرادی که دارونما مصرف می‌کردند، تنها 4 درصد بود.

بیشتر بخوانید:داشتن خواب راحت با نوشیدن این ۷ چای

مطالعه‌ی انجام گرفته در سال 2011 در 227 فرد تحت درمان سرطان نگاهی انداخت. در افرادی که 450 میلی‌گرم سنبل الطیب یک ساعت قبل از خواب به مدت 8 هفته مصرف می‌کردند، بهبود قابل توجهی در خواب که توسط شاخص‌های کیفیت خواب اندازه‌گیری می‌شود، دیده نشد. با این وجود، در این مطالعه نشان داده شد که درمان با سنبل الطیب منجر به بهبود در خستگی می‌شود.

اگرچه، سنبل الطیب ممکن است برای بهبود جنبه‌های خاصی از خواب در برخی از افراد مفید باشد اما پیش از گرفتن نتایج قطعی به مطالعات و تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

روش تهیه دمنوش سنبل الطیب

به منظور تهیه دمنوش سنبل الطیب، تکه‌های ریشه سنبل الطیب را در 2 لیوان آب جوش ریخته و چند دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و بعد مورد مصرف قرار دهید. بهتر است هر شب 2 ساعت قبل از خواب این دمنوش را بنوشید.

منبع: مثبت سبز
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها