گل قاصدک

خواص گل قاصدک | فواید گل قاصدک | عکس گل قاصدک

گل قاصدک و خواص شگفت انگیز آن برای سلامت بدن + عکس

A
۰

خواص گل قاصدک به دلیل داشتن موادی مانند انواع ویتامین، کلسیم و پتاسیم شامل درمان دیابت، سلامت مغز و کمک به سلامت دستگاه گوارش می شود. خواص گل قاصدک را در ادامه می خوانید.

گل قاصدک از گیاهان دارویی است که آن را علف هرز می دانند و چندان مورد توجه قرار نمی گیرد. اما این گیاه شامل انواع ویتامین ها بوده و مواد معدنی مهمی دارد که برای درمان مشکلات کلیوی و کبد مفید می باشد همچنین با مصرف آن می تواند بینایی را تقویت کرده و مشکلات ادرار را رفع کنید. در ادامه از خواص گل قاصدک بیشتر می خوانید.

گیاه شناسی گل قاصدک

اکثر صاحبخانه ها از این موضوع بی اطلاع هستند که علف های هرز زرد رنگی که در هر بهار در حیات جلوی منزلشان می رویند و ماه ها باید به هرس آن ها بپردازند در واقع گیاهانی هستند که دارای مزایای بسیار فوق العاده ای برای سلامت انسان می باشند.قاصدک یکی از همین گیاهان است.

گیاه قاصدک گیاه خودرویی است که در همه نوع خاک رشد می‌کند. این گیاه بنام های هند بابری ، خبر آرو و کاسنی بری نیز معروف است گیاهی است علفی و دائمی که ساقه آن بارتفاع ۴۰ سانتی متر می رسد . گل قاصدک دارای ریشه ای است برنگ قهو ه ای مایل به زرد که پر از شیرابه سفید رنگی می باشد . در انتهای ساقه گل آن قرار درد . برگهای گل قاصدک سبز رنگ و بریدگیهای مثلث شکل و نوک تیزردد و بر روی سطح زمین می باشد .

گل قاصدک در وسط چمن ، حاشیه شوره زار ، کنار جاده ها و اراضی بایر و بطور کلی در همه جا می روید و شاید دلیل آن این است که طبیعت می خواهد به انسان بگوید که درهر نقطه ای زندگی می کند احتیاح به این گیاه درید و هنگامیکه آنرا با وسائل مکانیکی و شیمیایی از بین می برید دوباره بعد از چندی سر از خاک بیرون می آورد .

زنبور عسل این گیاه را بسیار دوست درد و شهد زیادی از آن بدست می آرود . برگهای جوان گل قاصدک را معمولا به سالاد می خورند و چون خیلی تلخ است باید آنرا با ترشی یا آبلیمو مصرف کرد . از قسمت های مختلف گیاه مانند ریشه ، برگ وشیرابه آن در طب استفاده می شود .

ارزش غذایی گیاه قاصدک

  • ۴۲ میلی گرم سدیم

  • ۲۱۸ میلی گرم پتاسیم

  • ۵ گرم کربوهیدرات

  • ۷ درصد فیبر رژیمی

  • ۵۳۵ درصد ویتامین K

  • ۱۱۱ درصد ویتامین A

  • ۳۲ درصد ویتامین C

  • ۵ درصد ویتامین B۶

  • ۱۰ درصد کلسیم

  • ۹ درصد آهن

  • ۵ درصد منیزیم

خواص گل قاصدک

پیشگیری از ابتلاء به سرطان‌ها

گیاه قاصدک یک گیاه دارای آنتی اکسیدان های فراوان است. آنتی اکسیدان‌ها از افزایش رادیکال‌های آزاد در بدن افراد جلوگیری می‌کنند و فرد را از ابتلاء به بیماری‌هایی همچون سرطان نجات می‌دهند. همچنین آنتی اکسیدان‌ها با کلسترول بالا در فرد مقابله می‌کنند و می‌توانند سیستم ایمنی افراد را تقویت کنند.

کاهش دهنده التهاب‌های کلیه‌های و کبد

قاصدک گیاهی ناشناخته برای درمان مشکلات گوارشی است. این گیاه مدر است بنابراین می‌تواند یک عامل پیشگیرانه برای افراد در ابتلاء به فشار خون، دیابت، مشکلات گوارشی، کبدی و کلیوی باشد. مدر بودن به فرد در تنظیم میزان مایعات بدن و رفع التهابات و عفونت‌ها کمک می‌کند بنابراین منجر به افزایش سلامت بدن انسان می‌شود.

گل قاصدک
گل قاصدک

تضمین کننده سلامت پوست

رفع آکنه ها، جوش‌ها، جلوگیری از پیری پوست و آسیب‌های دیگر نور خورشید برای پوست از مواردی است که این روزها اهمیت بیشتری برای انسان‌ها پیدا کرده است. استفاده از گیاه قاصدک برای رفع آسیب‌ها و بیماری‌های پوستی نیز مفید است.

افزایش لاغری و کاهش وزن

افزایش سوخت و ساز بدن به وسیله کربوهیدرات‌ها سال‌های زیادی است که مورد توجه برنامه‌های رژیم غذایی قرار گرفته است تا با کاهش چربی‌های بدن، وزن اضافی کاهش پیدا کند. برای رسیدن به این امر می‌توان استفاده و مصرف از گیاه قاصدک را در برنامه غذایی افراد قرار داد.

درمان کم خونی

قاصدک دارای فولیک و آهن بسیار است و از آن جایی که مصرف آهن برای افراد مبتلا به کم خونی به شدت توصیه می‌شود می‌توان گفت که چای گیاه قاصدک برای افراد مبتلا به کم خونی نیز مناسب است. همچنین ویتامین‌ها و پروتئین‌های موجود در این گیاه به مؤثر بودن این امر کمک زیادی می‌کند.

درمان دیابت

مزایای ریشه گیاه قاصدک و برگ آن شامل درمان دیابت نیز می‌شود، زیرا بسیاری از ترکیبات مفید موجود در قاصدک در افزایش تولید انسولین از پانکراس و کاهش سطح قند خون بالا موثر است. مصرف قاصدک به افزایش ادرار کمک می‌کند تا قند اضافی بدن ما از بین برود.

درمان اختلالات دستگاه ادراری

دمنوش قاصدک خواص دیورتیک دارد بنابراین می‌تواند بدن شما را با از بین بردن مواد سمی از دستگاه ادراری و کلیه‌ها، سم زدایی کند. مصرف دمنوش قاصدک می‌تواند از رشد بیش‌تر میکروب‌ها در سیستم ادراری جلوگیری کند، زیرا قاصدک حاوی خواص ضدعفونی‌کننده است.

درمان اختلالات صفراوی

گیاه قاصدک مزایای زیادی برای کبد و کیسه صفرا دارد.به عنوان مثال، مصرف قاصدک می‌تواند عملکرد مناسب کیسه صفرا و کبد را تضمین کند. علاوه بر این، قاصدک می‌تواند با عفونت‌ها و اکسیدان‌ها که بر کبد و کیسه صفرا تاثیر می‌گذارد، مبارزه کند.

سلامت مغز

قاصدک برای سلامت و عملکرد مناسب مغز آن‌قدری خوب و مفید است که این یکی را هم باید در فهرست مزایای شگفت‌انگیز قاصدک برای سلامتی قرار بدهیم.

پاک‌کننده‌ی شگفت‌انگیز کولون

قاصدک پاک‌کننده‌ی شگفت‌انگیز روده‌ی بزرگ است، به حدی که این خاصیت آن باید در فهرست مزایای عالی ریشه و برگ قاصدک جای داشته باشد. قاصدک حاوی مواد ضدعفونی‌کننده است. نوشیدن دمنوش قاصدک می‌تواند به حذف مواد زائد از بدن و بهبود فرآیند هضم کمک کند.

تقویت بینایی

آیا می‌خواهید قوه ی بینایی‌تان تقویت شود؟ نوشیدن دمنوش قاصدک یا اضافه کردن قاصدک به رژیم غذایی همیشگی‌تان را مد نظر داشته باشید. زآگزانتین، یک کاروتنوئید موجود در ریشه‌ و برگ قاصدک، دارای توانایی مبارزه با اثرات مضر اشعه‌ی UV بر شبکیه است. علاوه بر این، مصرف منظم آب قاصدک می‌تواند دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه‌ی زرد) را دور از شما نگه دارد.

 درمان زگیل‌ها

قاصدک به عنوان یک درمان موثر برای زگیل در نظر گرفته می‌شود، به نحوی که این خاصیت آن باید در فهرست مزایای شگفت‌انگیز این گیاه برای سلامتی قرار گیرد. قاصدک در برداشتن زگیل موثر عمل می‌کند. اگر زگیل دارید، فقط باید عصاره قاصدک را چند بار در روز روی زگیل استعمال کنید تا به نتیجه‌ی مورد نظرتان برسید.

موارد منع مصرف قاصدک

با وجود این که همه تصور می‌کنند داورهای گیاهی هیچ عوارضی ندارند اما باید بدانید که گیاهان نیز بی‌خطر نیستند و در برخی موارد مورد منع مصرف دارند. بنابراین اگر دچار یکی از مشکلات زیر هستید از مصرف این گیاه بپرهیزید:

  • مشکلات کبدی

  •  انسداد یا سنگ مجاری صفرا

  •  انسداد روده

  •  زخم اثنی‌عشر

  • نارسایی کلیوی یا مشکلات قلبی

  •  آلرژی به گیاهان خانواده آستراسه مانند بابونه و گل مینای چمنی

  • سنگ مجاری ادرار

 

منبع: جوانه سبز
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها