جایگزین نمک در طب سنتی | جایگزین نمک در غذا

بهترین انتخاب هایی که می تونن جایگزین نمک باشن

A
۰

اگر نگران مضرات نمک هستیند می توانید از مواردی مانند پاپریکا و یا آویشن به جای آن استفاده کنید. دیگر انتخاب ها را در ادامه بخوانید.

نمک از اصلی ترین مواد تشکیل دهنده در غذاها است که باعث طعم دهندگی زیادی به غذا می شود و در صورت عدم مصرف؛ نبود آن حس می شود. اما استفاده بی رویه از نمک برای بدن مضراتی دارد به همین دلیل اینفوگیاهی پیشنهاد می کند به جای نمک از گزینه هایی که معرفی می کند استفاده کنید تا سالم بمانید.

به جای نمک از چی استفاده کنیم؟

پودر سیر

سیر به عنوان یک ماده غذایی مفید و پرخاصیت، دارای مقادیر زیادی ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است. این ماده در صورت جذب شدن به بدن، از بروز بیماری‌های زیادی جلوگیری می‌کند. سیر را می‌توانید خشک کنید و به صورت پودر درآورده، سپس در انواع غذا به عنوان جایگزین نمک استفاده کنید.

این ماده بر خلاف نمک، خاصیت ضد التهابی و ضد ادرار دارد. در نتیجه باعث کاهش مشکلات قلبی می‌شود. استفاده از پودر سیر در تهیه انواع غذاهای دارای گوشت سفید، قرمز، ماهی، غذاهای دریایی، سوپ و تاس کباب در طعم و مزه غذا تأثیر فوق العاده ای خواهد داشت.

پودر پیاز

یکی از ادویه‌های کاربردی دیگر که از آن می‌توان به جای نمک استفاده کرد، پودر پیاز است. پیاز خاصیتی مشابه سیر دارد و از آن می‌توان در طعم دار کردن غذاهای گوشتی، دریایی، سوپ، تاس کباب و سالاد سبزیجات استفاده کرد. چرا که خاصیت فوق العاده ای در از بین بردن بوهای نامطبوع در گوشت و غذاهای دریایی دارد. لازم به ذکر است مصرف متعادل پیاز، نقش مؤثری در پاکسازی کلیه‌ها خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:مضرات مصرف زیاد نمک

فلفل سیاه

فلفل سیاه یک ادویه ضد التهابی است که خاصیت آنتی اکسیدانی هم دارد. این ماده را هم می‌توان به عنوان جایگزین نمک معرفی کرد، البته در مصرف آن نیز بهتر است حد اعتدال رعایت شود. فلفل سیاه از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و باعث بهبود عملکرد کلیه‌ها می‌شود. مزه فلفل سیاه روی گوشت، ماهی، سس ماکارونی و سالاد بی نظیر خواهد بود.

به طور کلی انواع مختلف فلفل در طعم و رنگ‌های مختلف وجود دارند که با توجه به خواص آن­ها، می‌توان در مزه دار کردن غذا، به جای نمک استفاده کرد. البته باید دقت کنید که غذایتان بیش از حد تند نشود که نتوانید بخورید.

پونه

پونه یک گیاه دارویی است که خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد و می‌تواند جایگزین مناسبی برای نمک باشد. البته برای استفاده از این ادویه خوشمزه، به جای نمک لازم است آن را خشک کرده و به صورت پودر شده استفاده کنید. پونه از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی تشکیل شده است و با خاصیت ضد التهابی که دارد، باعث کاهش مشکلات تنفسی شده و به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. از پونه می‌توان در طعم دار کردن انواع گوشت قرمز و سفید، ماهی، غذاهای دریایی، پیتزا، پنیر، میوه و سبزیجات مختلف استفاده کرد.

زنجبیل

از دیگر ادویه‌های مفید و پرخاصیت که از آن می‌توان در جایگزین نمک استفاده کرد، زنجبیل است. این ماده با خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی که دارد، در جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها مؤثر است. بنابراین با استفاده از آن می‌توانید غذاهای مختلف مورد علاقه خود را طعم دار کرده و از طرفی در مصرف نمک، حد اعتدال را رعایت کرد.

آویشن

ادویه خوشمزه دیگر که مزه دلپذیری دارد و افراد زیادی طرفدار آن هستند، آویشن است. آویشن به هضم غذا کمک کرده و با گشاد کردن عروق و رگ‌ها، در کاهش فشار خون و جلوگیری از سکته قلبی مؤثر است. بنابراین می‌توانید از آویشن به جای نمک استفاده کنید و از طعم خوشمزه آن همراه با غذاهای مختلف همچون پیتزا، ساندویچ، پیراشکی، پاستا، لازانیا، سالادها و سبزیجات مختلف لذت برد.

زردچوبه

یکی از ضروری ترین ادویه‌ها، زردچوبه است که در تهیه اکثر غذاها از آن استفاده می‌شود. این ماده نه تنها به دلیل مزه بلکه به خاطر رنگی که به غذا می‌دهد مورد توجه بسیاری از آشپزها قرار گرفته است‌. زردچوبه همچون بسیاری از ادویه‌های دیگر خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد و همین خاصیت موجب شده است که بتوان آن را به عنوان یکی از مهم ترین ادویه‌های جایگزین نمک معرفی کرد.

زیره

زیره هم از جمله ادویه‌هایی است که مزه خوبی به غذایتان خواهد داد. از طرفی با توجه به خواصی که دارد، می‌توان از آن به جای نمک استفاده کرد. این ادویه در کاهش رادیکال آزاد مؤثر است و با کنترل کلسترول، از بروز بیماری‌های قلبی همچون سکته جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید:خواص درمانی فوق العاده نمک دریا که درباره آن نمی دانستید

دارچین

دارچین هم جزء ادویه‌هایی است که در اکثر غذاها استفاده می‌شود. این ادویه، طعمی به نسبت تند و شیرین دارد. با توجه به عطر و طعم بی نظیر دارچین در غذاهای همچون خورش قیمه، قورمه سبزی، مرغ و انواع پلوها، مزه دلپذیری ایجاد خواهد کرد. این ماده جایگزین مناسبی برای نمک است و در صورت طعم دار کردن غذا با آن، کمتر متوجه کمبود نمک در غذا خواهید شد.

پودر پاپریکا

پودر فلفل دلمه ای خشک شده که از آن به عنوان پودر پاپریکا یاد می‌شود، طعم دلچسب و بی نظیری دارد و از آن در طعم دار کردن غذاهای گوشتی و فست فودی همچون لازانیا و پاستا استفاده می‌شود. پودر پاپریکا هم می‌توانید به عنوان جایگزین نمک استفاده کنید. در صورت ترکیب این ادویه با پودر سیر، آویشن و استفاده آن در غذا، طعم بی نظیری ایجاد می‌شود که متوجه کمبود نمک در غذا نخواهید شد.

منبع: اکسپرس مگ
مطالب مرتبط
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    دیدگاه
    آخرین اخبار
    اخبار روز سایر رسانه ها